HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förvirrad vid test av Audirvana
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/17 :  19:31:09  Show Profile Send TheMann a Private Message
Hej,

Läste om programmet Audirvana Plus som skulle vara så mycket bättre än iTunes (audirvana.com). Lysande recensioner om bättre ljudkvalité.

Egentligen fattar jag inte det här alls. Jag har mina ljudfiler på en MacMini och har kopplat den till DAC:en (i mitt fall MM30 mediamodulen i mitt Primare PRE32 försteg) meddels en USB-kabel. Det jag vill är ju att iTunes ska hålla ordning på låtar, konvolut osv och så vill jag enkelt kunna välja låt. Sedan vill jag ju inte att datorn gör något alls utan bara skickar bitarna till DAC:en. Jag vill ju absolut inte att någon programvara i datorn mixtrar med filerna!

(Jag har viss förståelse för att det blir sämre om man drar ned volymen i iTunes och drar upp den på försteget, det har jag läst mig till en förklaring om som jag fattade. Iallfall då när jag läste den)

Uppenbarligen händer det ändå något som är olika i iTunes och i Audirvana. Men är det bättre? Skulle nog vilja säga: Oklart...
Jag upplever med Audirvana en bredare ljudbild där instrumenten är bättre separerade men högre upp i registret blev det lite ljusare och lite överdrivet i övre diskanten. I basen tyckte jag att det blev markant sämre, basen var förvisso torr men undertryckt, särskilt lite över den lägsta basen där jag upplevde att vissa toner nästan försvann.
Det hela var oerhört förvirrande och efter att ha skiftat fram och tillbaka mellan Audirvana och iTunes säkert 25 gånger så fick jag veva igång LP12:an istället och lyssna igenom hela Jack Johnsons "From here to Now to You" för att rensa skallen. LP12:an VET man ju är färgad, liksom RIAA-steget, men vad trevligt det låter ändå...

Nå. Vad beror nu detta på? Uppenbarligen gör de här programvarorna något med musiken men vad? Och hur får jag dem att sluta upp med det?
I Audirvana finns valmöjlighet gå in i något slags "optimalt ljudläge" där Audirvana "tar kontrollen över datorn" och stänger av alla störande processer. Det gjorde jag ju såklart. Det står också att det inte går att ändra volym då man väljer "endast DAC" men det gick utmärkt att ändra volymen ändå med tangentbordet (dvs inte i DAC:en)...
Kan någon förklara detta för en lekman?

När jag ändå frågar om datoruppspelning så sägs min DAC kunna klocka datorn för att undvika jitter, hur vet jag att det funkar? När jag kollar i datorn står det "Klockkälla: Förvald". Det blir jag ju inte så mycket klokare av, ej heller OS X hjälp i frågan. Uppspelningen anges som XMOS USB om någon vet vad det är.

Förvirrad, osäker och tvivlande sökes handfast tips om hur jag skall ställa in datorn för minsta påverkan på signalen.

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/04/18 :  13:57:34  Show Profile Send sulan a Private Message
Hej!

Jag är ingen expert på Audionirvana och absolut inte vad gäller det tekniska bakom. Men jag har programmet och är väldigt nöjd. Att alla inte upplever samma är för mig en självklarhet, med tanke på olika kringutrustning osv. Precis som med andra komponenter så påverkas ju totalljudet av summan av komponenterna.

Vad programmet gör, liksom många andra liknande är att just ta över datorn och optimera den för ljuduppspelning. Se bra förklaring i tidigare tråd. Denna skillnad blev uppenbar i mitt system. Tom mp3 lät mycket bättre eller så bra nu det kan bli... Jag upplevde en förbättring på alla parametrar. Jag är helt frälst.

Jag skulle råda dig att testa runt lite bland inställningarna. Köra programmet helt själv kontra instick i Itunes tycker jag gjorde skillnad där standalone var klart bättre. Jag har också ändrat lite på preringing osv... Antar dock att finliret inte ändrar det stora... Vidare tror jag att programmet pratar med DACen om DACen klarar det. Min DAC Aune S16, har tidigare själv uppsamplat inskickade bitar, men nu gör den inte det (allt sköts via programmet). Så jag kan tänka mig att matchning med DAC är viktig. Samma med DAC only / volym. I mitt system kan jag inte ändra på tangentbordet (MB pro). Kanske testa med annan dac för skojskull...

Annars testa andra liknande program, finns bla pure music osv. Kanske dessa låter bättre hos dig. Eller så gör det inte det...
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/04/18 :  17:35:27  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Så här ser det ut på min dator när det gäller klockan.


Jag har också testat runt bland programmen och visst en del av dem gör skillnad när det gäller ljud osv.
Tycker dem flesta är bökiga med att ligga i bakgrunden osv så jag valde BitPerfect för det behöver man bara titta in i en gång och sen är saken biff.

Ställer automatiskt in samplingsfrekvenser osv för dem olika formaten.

http://bitperfectsound.blogspot.se]

https://itunes.apple.com/se/app/bitperfect/id455545700?mt=12]

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/04/18 :  19:50:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Håller med Ampalang om BitPerfect, enkel och smutt! Men, för mig låter Amarra så mycket bättre. Det betyder ju inte att den gör något mera rätt, den kanske färgar men oavsett upplever jag ljudet som mjukare och mindre "glittrigt" i toppen. (Vågar man säga digitalt?)
Audirvana har jag inte testat....
Och dessutom kör jag i princip enbart Roon Labs idag så då behöver jag inte fippla heller! Och får den överlägset bästa mjukvaran för musiknjutare per definition!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/19 :  22:17:48  Show Profile Send TheMann a Private Message
Hej,

Ska kolla både Amarra och Bitperfect om någon dag när jag får tid, helt klart värt att testa.

Jag läste om JRiver där någon guru gick in och skruvade upp och ner lite varstans, en EQ alltså som jag fattade det. Är det något man kan göra i något program för mac?
Det känns nog spontant inte som rätt väg för mig och det borde ju heller inte påverka upplösning och hur väl instrument/sången placeras i ljudbilden.

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/04/19 :  22:31:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
JRiver finns i högsta grad för Mac också (även Linux för den händige)
Jag har själv JRiver på både Mac o PC och det fungerar också mycket väl, med riktigt bra fjärrkontroll via JRemote. Låter bra, goda inställningsmöjligheter för ljudet.
Själv är jag inte så förtjust i att skruva på ljudet utan uppskattar det mest när det kommer opåverkat ut till DAC'en.
Amarra finns ju med Dirac-stöd vilket verkar få goda vitsord.

Som du ser finns ett smörgåsbord med möjligheter o varianter!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/20 :  21:24:25  Show Profile Send TheMann a Private Message
Testade Amarra och köpte Bitperfect idag. Amarra HiFi för att vara exakt.

Med Bitperfect kan jag inte direkt säga om det blev någogn skillnad. Ännu skall tilläggas för jag hann inte testa så mycket.
Amarra HiFi förefaller ge en liten skillnad till det positiva men jag behöver mer tid för att bli säkrare.
Ingen av dem verkar ge lika mycket skillnad som Audirvana (som jag körde stand-alone).
Får testa vidare helt enkelt.

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/04/21 :  17:48:33  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Pratar vi endast ljudkvalitet så är det Pure Music som låtit bäst här hemma. http://www.channld.com/puremusic

Förerdrar dock enkelheten med BitPerfect, samt att det är väldigt smidigt at få till det med DSD-filer
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/04/22 :  11:00:55  Show Profile Send Ampalang a Private Message
BitPerfect kom med en uppdatering för dem som kan köra DSD256.
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/24 :  18:51:44  Show Profile Send TheMann a Private Message
Jag köpte ju BitPerfect så jag kör vidare på det. Tog bort mina testversioner av Amarra och Audirvana.

Vet inte egentligen om det var bäst eller inte och jag är inte helt övertygad om BitPerfect är bättre än ingenting.
Tidigare har jag ändrat upplösning och samplingsfrekvens själv i MIDI, då tyckte jag att 16/44 lät bäst på CD-material. Det var nog bara när jag ändrade bit-djupet som jag hörde förändring, samplingsfrekvensen gjorde inget jag hörde då.
Den möjligheten verkar borta nu i det nya OSX för det går bara att ändra frekvensen, bitdjupet är alltid 24 och BitPerfect verkar inte råda på det trots att jag sätter det till 16 i BitPerfect. Någon som vet varför OSX tagit bort möjligheten att ändra bit-djupet? Eller snarare: Hur kan jag ändra det nu i El Capitan?

Lärt mig att min DAC kör upp allt i 24/192 internt samt att det där med XMOS som jag nämnde innan är min Primare DAC, det är alltså DAC:en som klockar!

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000