HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-Amp-frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2016/04/24 :  21:32:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hej!

Har en Roksan Caspian M2 Integrated Amp och ett Roksan Caspian M1 Power Amp slutsteg. Tänkte bi-ampa mina nya ELAC FS-249.

Frågan är om det blir bäst att köra M1 till basarna/M2 till diskanterna?

ELLER:

Ska jag köra M1 till vänster bas/diskant och M2 till höger bas/diskant?

Ska man ha samma slags högtalarkabel rätt igenom?

Tack på förhand!


Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2016/04/25 :  07:21:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ger de samma effekt?
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/04/25 :  08:05:46  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Dem låter högst troligt olika, vilket steg som är bäst på vad (mellanregister/diskant vs bas) får du lyssna efter själv. Tänk bara på att det steg som driver basen kommer få gå lite tyngre.
Generellt är det lättare att höra skillnad på kablar (vid biamp) på dem högre registren så lägg krutet där om du har något annars kör på det som du upplever bäst.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2016/04/25 :  11:26:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
De bygger på samma slutsteg, och effekten är exakt densamma (2 x 80W).

Tack för tipsen hittills!

Men är vertikal eller horisontell bi-amping att föredra?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/04/25 :  12:19:57  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Newbie på detta med jag tænker att om stegen inte ær identiska så måste det væl vara bættre att dela mellan top/mid istællet før att dela høger/vænster?

Lættare att hålla reda på færgen på kablarna också vilket hade varit avgjørande før virriga mig

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2016/04/26 :  23:12:15  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Stegen är så gott som identiska. Men jag håller med dig Beat.
Det enda som talar för att man ska ha ett steg till varje kanal är att man inte dränerar det ena steget (det som driver basarna) på ström, samtidigt som det andra knappt drar någon ström alls...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/04/27 :  09:09:12  Show Profile Send CC a Private Message
Endast en orsak till att köra vänster/höger setup. Det är om du har två helt identiska steg placerade på var sida. Samt att det då ser mer "coolt" ut...

Ljudmässigt kan jag inte se annat alternativ än att separera övre och undre registren med varsitt steg. Att det ena steget inte behöver arbeta mycket vet jag inte? Mellanregister å diskant ställer stora krav!
Så alternativ ett (1) alla dagar i veckan.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/04/27 :  09:45:57  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Även om de bygger på samma förstärkare så är det inte säkert att nätdelarna är helt identiska.

Så jag håller med CC.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2016/04/27 :  23:12:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag tycker att det låter helt logiskt nu. :)

Det är väl relativt ovanligt med slutsteg med justerbar Gain? Annars vore det coolt att kunna finjustera mängden bas på "bas-steget" tänker jag.

Tar tacksamt emot tips på högtalarkablar som skulle funka!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2016/04/28 13:38:23
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/04/28 :  13:48:59  Show Profile Send CC a Private Message
Kablar är svårt att rekommendera (tycker jag) då de är liksom lite av "slutklämmen". Men klart att en som har samma rigg som du och liknande akustik samt din musiksmak skulle kunna komma med bra förslag.

Mitt bästa (?) tips är att ta något enkelt (billigt) på runt 2,5 kvadrat (och samma kablage från båda stegen). Spela in dem i några veckor och börja sedan låna hem å lyssna och jämföra. Personligen tror jag mer på att använda samma kablage till både höga å låga register med hänsyn till klangbalans, tekniska förutsättningar, delningsfrekvensen i högtalarna osv. Men detta är absolut ingen sanning och du vet bara när du använder dina egna öron!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2016/04/28 :  15:44:16  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Helt sant :)

Jag kör med en jättebra singlewire Chord-kabel idag. Ska se om jag kan låna hem en likadan från Lefflers och testa i helgen. :)

Så en grov kabel till basen och en tunn till diskanten är inte att rekommendera alltså?

Jag jämförde M1 och M2 specarna. M2 har 1 dB högre gain... Detta innebär väl att antingen basen eller diskanten kommer att dominera ljudbilden?

Kan man finjustera gain internt i steget?

Eller finns det RCA Attenuators på 1 dB?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7520 Posts

Posted - 2016/04/28 :  21:14:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
1dB är en väldigt liten skillnad. Se det som en chans att välja mellan en lite ljusare eller lite mörkare klang beroende på vilket steg som driver vad, men skillnaden lär bli minimal.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2016/04/29 :  14:06:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ja sant. Måste testa!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000