HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på Barnsäkert högtaleri?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2016/05/24 :  16:46:27  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Finns inget som kan ställa musiklyssnande och hifi-intresse i stanby lika snabbt som små barn...

Så kan jag få lite tips på barnsäker hifi, tack :-) Alltså bra allroundhögtalare som endera tål klåfingriga barn eller som kan monteras utom räckhåll. Subwooferkombinationer verkar ganska lockande. Särskilt om det går ösa på ordentligt. Fast det ska ju låta naturligt också. Jag vill ju helst kunna njuta en kammarkvartett lika väl som electronica.

Max kostnad? Tja, ska vi säga att nypris högtalare+förstärkare bör ligga under tre normala månadslöner så är det väl ganska generöst tilltaget.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/05/24 :  19:04:38  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Va tror du om något med Accuton element?
En beg Mårten tex. Accuton har ett väldigt bra galler (som sitter fast) framför sina element :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2016/05/24 :  21:22:48  Show Profile Send DavidS a Private Message
Ett par Marten Django i valfri storlek på begagnadmarknaden. :-)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/05/24 :  22:13:39  Show Profile Send Vox a Private Message
Varför inte lära barnen att inte pilla?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/05/24 :  22:40:56  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Ha Ha Ha Vox (sardoniskt skratt)

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2016/05/24 :  23:31:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
+1 Muhahaha!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/05/24 :  23:38:28  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Martin logan är ju svårslaget om det inte ska gå att peta sönder, sen låter det ju som det gör...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/05/25 :  08:35:24  Show Profile Send CC a Private Message
Går att peta in något vasst mellan gallren på de Martin Logan jag har hört/sett..?

Tåliga högtalare i all ära. Men om du inte lär dina kids att inte pilla på allt de vill pilla på så kommer du (de) få problem förr eller senare. Bättre att lägga 100% uppmärksamhet på kidsen första tiden (så de exempelvis inte pillar på ljudanläggningen utan lov osv) så har du igen det i alla år sedan. Tro mig, jag vet...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2016/05/25 :  11:11:15  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Mårten med galler framför elementen. Bra idé det där att skydda dyrbara element riktigt ordentligt. Om de bara funnes i slitstarkt grått utförande och levererade med en liten burk bättringsfärg ;-)
Minus för mig är väl att alla golvare är just golvare =tar upp golvyta och att kablage kan snubblas över mm.


Appropå pilliga barn: Vänta bara ni som ännu inte har småkillar med kompisar som allihop ska bli ninjor när de blir stora! De är underbara men kära hjärtanes vad det ska kollas på allt och viftas omkring med allt och brottas och rullas och krypas runt. Pappa behöver nog en separat låst tillbyggnad till huset för hifi-rummet..!

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/05/25 :  12:13:07  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Appropå pilliga barn: Vänta bara ni som ännu inte har småkillar med kompisar som allihop ska bli ninjor när de blir stora!


Har uppfostrat tre barn och de lärde sig tidigt/snabbt vad det som är ok att pilla på och inte.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2016/05/25 :  13:18:38  Show Profile Send DavidS a Private Message
Bremen 3D8 sätter du på väggen. Ingen chans att dom förstörs,eller snubblande sladdar på golvet.

www.bremen.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/05/25 :  13:32:17  Show Profile Send CC a Private Message
Är man med så brukar det fungera bra, även om en del ungar kan vara bra jobbiga. Vi körde "biokalas" under många år när kidsen var yngre. 20-25 ungar i samma rum som ljudanläggning och stora högtalare utan skydd. Aldrig något problem. Visst fick jag säga till någon gång. Men de lyssnade.
En gång fick jag mellanregistret intryckt när jag inte var hemma. Förtretligt eftersom då var barnen halvstora och hade tagit med kompisar hem.... Någon ouppfostrad blev för nyfiken... dock så räddade jag elementet med dammsugaren. .. :-/
Men med våra tre har det aldrig vart problem. De lärde sig snabbt vad som gällde, vänligt men bestämt.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2016/05/25 :  14:04:05  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Alla barn är olika så jag kan förstå dilemmat även om min dotter fick lära sig snabbt att det inte var ok. Värre var det när andras barn kom på besök...

Tror det finns flera gamla trådar om ämnet.

Stora problemet med småbarn är för mig att jag inte har tid och plats för "finlyssning" och då kanske det funkar med enklare/billigare högtalare? Marten kostar ju en del!

Carlsson OA50 har ju föredömliga skyddsgaller som orginal. Har även för mig att Amphion, Canton och PSB har modeller med stål/plastgaller. Går det vidare till småhögtalare och sub borde det finnas ännu fler varianter som Elipson Planet, Monitor Audio Radius.

Jo XTZ Divine har väl också detta?
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/05/25 :  20:27:40  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Kanske inte superhifi men jag har ett par Grundig Audiorama 9000 i vardagsrummet som jag köpte för billig penning ( pga lite repor och sånt ) och som "barnhögtalare" är dom riktigt bra. Helt petskyddade av runtgående plastgaller + dom är tåliga har jag fått erfara då dom åkt i golvet minst 2 ggr. Mina är på stativ men kan hängas i taket med. Kan hittas beggade då dom inte saluför längre.

Annars slår jag ett slag för elipson. Riktigt bra "allround" med både golv, tak och väggmöjligheter. Även ägt ett par sådana.

Mvh

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/05/25 :  21:24:35  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Well - jag gratulerar alla superduktiga fædrar med stenkoll men jag har dæremot svårare att ha stændig koll på 6-åriga dottern och hennes tre bæsta vænner. De 4 går, vælførtjænt, under samlingsnamnet Apokalypsens ryttare.

Nog OT från mig. Hade det vart ett superstort problem hade jag køpt Naims lilla Muso. Den ær bara så bra.

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/05/26 :  11:52:31  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Går alldeles utmärkt att peta in någonting vasst i alla typer av högtalare, frontskydd eller inte men hur ofta går en 6åring runt med såpass vasst?

Infon jag har angående peta hål i ML#180;s membran är ifrån tiden för den första ML Summit och där skulle den klara av i alla fall ett 50 tal hål utan märkbar/mätbar försämring.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/05/26 :  11:59:35  Show Profile Send CC a Private Message
"Well - jag gratulerar alla superduktiga fædrar med stenkoll"
- Tack :-)

"ur ofta går en 6åring runt med såpass vasst?"
- poäng :-)

"ML Summit och där skulle den klara av i alla fall ett 50 tal hål "
- Fast de kommer la störa en audiofils nattsömn..? ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/05/26 :  12:08:08  Show Profile Send Vox a Private Message
När suget efter att köpa lite nya prylar kan det vara bra att "kunna skylla" på barn eller annat. Det hjälper till att övertyga sig själv och omgivningen om att det verkligen är ett behov. :)

Där med inte sagt att detta är trådskaparens skäl.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2016/05/29 :  20:33:59  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
quote:
kan det vara bra att "kunna skylla" på barn eller annat...

Haha!

Söker ju inte fullständigt oförstörbara grejer så alla förslag här har varit bra. De där Bremen ska jag lyssna på. Helt klart. Och Monitor Audio också. Och en del andra... Och göra ett besök på en bättre hembiobutik..! Hmmm. Har visst fått att tänka o lyssna på

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2016/06/07 :  13:38:14  Show Profile Send NewMount a Private Message
Klipschorn. Hörnhorn som trycks in i hörnen på rummet. Det finns ingenting barn kan peta in något i på fronten under ca 1 meter. Ovan ca 1 meter finns dock framåtriktade (förstås) mellanregister- och diskanthorn med frontskydd. Ett par begagnade bör rymmas inom din budget.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2016/06/15 :  01:14:28  Show Profile Send lennartj a Private Message
Om du inte har något emot begagnat vill jag rekommendera Carlsson OA52, helst OA52.2.
Jag har aldrig hört någon anledning att inte alltid ha stålgallren på plats.
För maximal säkerhet rekommenderar jag att förankra dem med en skruv i inre hörnet.

Katter brukar gilla "hyllan".

Tyngdpunkten är låg så det går bra att klättra på dem.
Om man bildgooglar på Carlsson OA52 får man bl.a. upp
en bild på en klättrande liten knatte, men den går inte att länka.
Vill du ha mer tryck i botten finns flera olika exempel på byggen främst i undergruppen Carlsson Illuminati på faktiskt.se


Så här ser min variant ut.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2016/06/15 01:16:01
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2016/06/23 :  21:52:32  Show Profile Send Fredrik a Private Message
Detta kommer jag följa!!
Jag har 2 barn. En 3-åring och en 5-åring, dom litar jag på.

Men inte deras kompisar.

Håller dessutom på att leta nya golvare just nu.

!JBL
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/06/23 :  22:14:58  Show Profile Send sulan a Private Message
Pilleriet har för vår nu snart 2-åriga kille inte varit ett stort problem då det sitter fronttyg framför elementen. Tror det viktiga är att aldrig, aldrig göra det till en stor affär när pillandet börjar. Helt enkelt resolut avleda till något annat roligare. På så sätt blir det aldrig särskilt spännande. Frånvaron av stor reaktion varken på något håll släcker ut beteendet.

Däremot har vi haft huvudbry kring vältrisken, dels för h-talarnas skull men ffa då en tippande h-talare på en liten unge inte är en bra kombo. Detta löste jag genom att köpa bänkskiva i ek som delades på 2 ( typ 60x60) som jag fäste fast stativen i. Nu kan inte ens jag tippa dom. Eken smälter väl in med ekparketten, syns knappt, och det blev dessutom ett vältillkommet tweak med mer stabilitet till högtalarna.

Torde ju funka med golvare också.

Annars har jag hört folk som hänger högtalarna i vajrar från taket, men det var lite överkurs tyckte jag. Å andra sidan kunde man ju ha en vinsch till, att fira ner dom vid finlyssning. Spännande också vad gäller resonanser osv till golv...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000