HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik... Diffusion eller dämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/06/17 :  12:59:35  Show Profile Send TheMann a Private Message
.... den frågan har många ställt innan, jag vet.
Jag har läst mycket på detta och andra forum om detta.

Nu har iallafall jag gjort slag i saken och köpt mig två SuperChunks och två Hertz från Sound of Science.

Lite bilder finns här:
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=492405.jpg
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=492404.jpg
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=492406.jpg

(Tyvärr måste jag länka till annat forum...)

Jag har knappt hunnit lyssna så noga men ljudet är ju helt klart...."Annorlunda".
Absorbenterna fungerar givetvis och tar bort mycket energi ur de övre registren men jag är osäker ännu på om det är bra eller dåligt...
Jag märker att jag vrider upp volymen mer pga detta men märker inte av någon enormt ökad fokusering av ljudbilden sådär direkt.
Det känns som om en del spelglädje och "klarhet" försvunnit och endast en liten förbättring i ljudbild. Diskanten verkar ha lidit mest skada men även anslaget i instrumenten känns luddigare och mindre distinkta.

Jag måste nog jobba vidare med:
- Högralarplacering (småjobbigt med Nautilus 801)
- Diffusion
- Placering av absorbenterna

Jag har ju läst om akustikresor andra har gjort där man börjat med mycket absorption för att successivt gå mot mer och mer diffraktion/diffusion för att behålla energin i rummet.

Jag känner inte att jag har så stora basproblem och rummet är ju gips på träbjälklag så det är ingen betongbunker med de problemen, jag är ute efter att få mer djup och bredd i ljudbilden, därav tänkte jag primärt dämpa första reflexen.

(tycker faktiskt att det låter bättre när jag tar bort Superchunksen bakom högtalarna...)

Tankar och förslag mottages tacksamt!
(gärna förslag på produkter...)

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport

Edited by - TheMann on 2016/06/17 13:03:07

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/17 :  13:23:26  Show Profile Send CC a Private Message
Fin anläggning! :-)

Akustik e inte helt lätt...
Har själv testat diverse många och olika vägar. Lätt att gå vilse. Och mycket handlar naturligtvis om smak/tycke osv...

Kort: Att ta hand om förstareflex i tak å sidovägg är grundläggande. Absorbera om det är korta avstånd till lyssningsplats. Med långt avstånd så kan diffusering ev fungera (bättre).

Basenergi (nästan) alltid starkast i hörn. Beroende på vägg/takmaterial/rumsmått osv.. Aldrig fel att bredbandigt dämpa basenergin där. Ibland kan det vara bättre med någon form av Helmholtz om man har någon kraftig peak som en bredbandig lösning inte fixar helt.

Jag kör själv idag med Superchunks i alla hörn samt Hertz i taket (första reflexen med tre stycken 60x120) i ett ca 20 kvadrat V-rum. Har haft diverse olika Helmholtz-lösningar som fungerade bättre i ett helt ljuddedikerat rum (vår förra ljud/hemmabiokällare innan vi flyttade till lägenhet). Dock tycker jag att nuvarande lösning är en bra kompromiss mellan v-rum å heldedikerat ljudrum.

Summarum: Akustikreglering påverkar mest av allt din ljudåtergivning. Man måste testa mycket och ibland skynda långsamt för att hinna vänja sig...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2016/06/17 :  15:30:13  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag tror det finns en stor risk att soffan som står längs sidoväggen stör den vänstra högtalaren och därmed ställer till det för ljudbilden.

När du placerar dina absorberande plattor är det bra att ha dessa så att direktreflexen träffar mitt på både i sidled och höjdled, ser ut som dina sitter något för högt?

Finns det möjlighet för dig att testa med högtalarna något närmre varandra?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/06/17 :  18:37:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Oj vilket fint system

Jag tillhör en minoritet som gillar absortion mer än diffusion så jag skulle vilja ha mer dämpning (typ ett stort tyg) bakom högtalarna. Något tillfälligt som bara hängs där när man skall finlyssna duger bra.

Andra här på forumet gillar inte det alls så du får se vad som passar dig bäst.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/06/17 :  19:58:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
I mina öron är förstareflex o den bakreväggen det absolut viktigaste.
Nu sitter du upp mot en vägg så det är inte mycket du kan göra utan att få massa konstiga effekter.
Sen gillar jag att man mixar absorbering med diffusering.

http://resonatorstockholm.com/optiffuser/
Har fått en massa positiva omdöme :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/06/18 :  12:16:06  Show Profile Send TheMann a Private Message
Hej och tack för kommentarer, alltid kul!

quote:
Jag tror det finns en stor risk att soffan som står längs sidoväggen stör den vänstra högtalaren och därmed ställer till det för ljudbilden.

När du placerar dina absorberande plattor är det bra att ha dessa så att direktreflexen träffar mitt på både i sidled och höjdled, ser ut som dina sitter något för högt?

Finns det möjlighet för dig att testa med högtalarna något närmre varandra?


Jomän, soffan är möjligen ett problem men jag upplever inte skevhet, från sweetspot skyms inte diskant och mellan alls och jag har kompenserat med lite material (sittsäckar) som ligger på motsvarande plats på högersidan. Inte perfekt såklart.

Absobenterna kan jag sänka något, de hamnade där för att vara i samma höjd som de bakom högtalarna.

Jag har testat med högtalarna längre ut och mer ihop. Det blev inte dramatiskt bättre... (Det tar ju, som nämnts, mycket tid att flytta omkring och lyssna av, inte minst när högtalarna väger 104 kg/st)
Problemet är min bänk som platsbyggdes av mig främst för bio och för andra högtalare... Jag skulle behöva tänka om där (eller ha tänkt mer från början). Om jag river den eller gör den mindre så kommer jag tappa förvaring som är svår att ersätta och om jag flyttar ut/ihop högtalarna med nuvarande bänk så kommer jag inte in i den... Det tar emot men är väl tvunget kanske.

quote:
Nu sitter du upp mot en vägg så det är inte mycket du kan göra utan att få massa konstiga effekter.


Nja, det kanske ser så ut men det är en typ bardisk bakom sweetspot, kan ses bättre på den här bilden:
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=492423.jpg

Jag har alltså ingen direkt vägg precis bakom utan det är rätt uppbrutet och oregelbundet bakåt, liksom rummet i övrigt. Jag tror nog ingen har ett liknande rum faktiskt... Kan beskriva det lite kanske:
Längsta längd är 9,4 m och bredden är 5,5 m dvs drygt 50 kvm
Takhöjden är 2,85 i fronten med en kort bit snedtak, jag sitter under projektorn ca 5 m från frontvägg och högtalarna är 1,35 från frontvägg (dvs ca 3,6 m från öronen) och ungefär 3,4 m isär.
Bakom mig är takhöjden 2,30.

Som syns på bilden har jag plockat ner SuperChunks:en från sina platser bakom högtalarna och ställt dem på prov längst bak på den lilla bakvägg som finns.
Jag tycker det blev bättre!

quote:
http://resonatorstockholm.com/optiffuser/


Resonator såg intressant ut, tack för tipset!
Måste fundera på estetiken (det kanske jag gav upp i och för sig när jag släpade hem 801:orna) och om det eventuellt kan vara värt att integrera diffusion i frontväggen. I så fall river jag väggen och bänken och börjar om. Men det tar emot, särskilt när man slitit med att bygga upp den...

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/06/18 :  12:39:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det låter som om du dämpat basen för lite vilket resulterade i att du upplever det som att du dämpat mellanregister och diskant för mycket. Prova flytta ut absorbenterna 5-10 cm från väggen så fungerar de lägre i frekvens. Prova även att vinkla väggabsorbenterna så att första reflexen smiter in bakom, mot väggen. Prova avlägsna mattan eller lägg en betydligt tjockare ovanpå. Gärna ull.

Justera lyssna-soffan i djupled tills balans i ljudet uppstår. Ju närmare bakväggen du sitter desto mer baslyft upplever du.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/06/19 :  14:34:24  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Johan:
Bakre väggen = väggen bakom lyssningspostion antar jag? Om man sitter nära. Typ 40cm. Vad är bäst/minst dåligt att göra då? Jag har funderat på en variant av denna som du tidgare tipsat mig om: http://www.thedawstudio.com/Tips/HTB_Difforber.html

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2016/06/19 14:37:00
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/06/19 :  17:34:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kalle,

Den lösning du länkar till är Väldigt effektiv och jag misstänker att man inte ska göra den allt för djup.
Vågar knappt ge raka tips eller trix på 40cm, Difforbern känns helt klart som en väg att gå.
http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp#showcalc och välj Helmholtz panel absorber
Dock är den inte böjd.
40cm och diffusering känns väldigt nära, lite beroende på hur lågt du ska ner i frekvens.
Jag sitter själv dryga meter från bakväggen och är i valet o kvalet om Optiffuser.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/06/19 17:36:00
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/20 :  08:34:29  Show Profile Send CC a Private Message
"estetiken (det kanske jag gav upp i och för sig när jag släpade hem 801:orna)"

- Nä nu får du la ge dig? :-0
801:orna är i allra högsta grad estetiska! :-D
Och tung HIFI väger (oftast) tungt! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/06/20 :  22:31:56  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Basmumsare kanske?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70570&whichpage=32

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/06/21 :  12:31:06  Show Profile Send TheMann a Private Message
Difforbern verkar helt klart smart, det har glidit in lite på basproblem här men jag upplever inte att det är ett stort problem hos mig, känns ganska torrt, djupt och o-bumligt faktiskt. Inte heller några större nivåproblem, fast det skiljer ju otroligt mycket mellan inspelningar hur mycket bas som finns och hur den är beskaffad, det märks ju mycket nu när jag har en så pass (bas)kapabel rigg.

Men jag kan ju ha fel då jag nu försöker justera högre upp i registren, kanske borde jag gå mer grundläggande till väga.
Just nu lutar jag åt att behålla Hertz-absorbenterna vid första reflex och flytta Superchunksen till "bakre bakvägg" samt att senare prova med diffusion bakom högtalarna.

Jag är också lite fundersam till det plana området (glasfönstren i bänken) mellan högtalarna. Väldigt svårt för mig att komma åt med en permanent monterad absorbent eller diffusor.

Jag hade planerat att gå vidare med Hertz i taket men har nu slagit det ur hågen tills vidare.

quote:
"estetiken (det kanske jag gav upp i och för sig när jag släpade hem 801:orna)"

- Nä nu får du la ge dig? :-0
801:orna är i allra högsta grad estetiska! :-D
Och tung HIFI väger (oftast) tungt! :-)

Jomän, jag håller med dig!


B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/21 :  14:04:05  Show Profile Send CC a Private Message
Du har ett spännande rum.
Tycker inte du skall släppa Hertz gällande förstareflexen i taket. Gör underverk för ljudbild om inte annat.
När jag kollade på ditt rum nu så slog det mig att väggen ovanför ditt huvud, där som du så snyggt byggt in projan, kan vara en marig del för tidiga reflektioner. Där skulle det kunna löna sig med att diffusera. Gärna med Golden Horn från Svanå om de inte är allt för avskräckande estetiskt. Annars så går det ju att placera Hertz där med...
Har du mätt upp rummet något? Efterklangstid tänker jag på nu..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/21 :  14:05:57  Show Profile Send CC a Private Message
Samt mäta upp alla hörn och vrår så du får en snabb bild av var energin finns... Även vid taket ovanför dig...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000