HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rimligt pris för gammalt verk LP12?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2016/07/05 :  12:00:00  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej, vet att det finns ett specialforum för Linn här men det verkar minst sagt stendött ;), så här kommer frågan. Vad är det rimligt att betala för ett äldre verk utan arm etc av Linn LP12?

Never trust someone who claims to be God.

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/07/06 :  19:21:37  Show Profile Send TheMann a Private Message
Ok, det finns mycket att läsa om detta på nätet (dvs du kan nog få bättre info än vad jag ger här) men:
Jag utgår från att det ät en typisk äldre LP12:a utan arm från sisådär 1985 (som min t ex). Den har Valhalla motorstyrning men inga andra uppgraderingigar på chassie, bottenplatta eller lager. Om allt är i rimligt bra skick, locket helt och fungerande skulle jag tro 3-5 kkr.
Jag kan tycka att det är en bra start på LP12-resan. Om den inte har arm så sållar du nog bort några spekulanter och kan få den för ner mot tre tusen kanske.
Bättre att köpa en billigare utan arm, en gammal sliten Linn Basic gör ingen glad!
Det är då också dax att skrota Valhallan rätt snart (den ger nog upp snart i vilket fall) och satsa på en begagnad Lingo (som tyvärr börjat bli rätt dyra beggade) eller kanske en ny motorstyrning.
Kan du sedan hitta en fräsch ittok så har du en bra spelare helt klart!
Personligen tycker jag det är guld värt om en kunnig Linn handlare servar/justerar den och kollar lager osv.
I västra Sverige är det då Tonläget i GBG som gäller, finns bra i Sthlm också (och säkert på fler ställen) men där har jag ingen personlig erfarenhet.

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2016/07/10 :  00:09:45  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tackar för svar!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000