HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stadga lådor, blyfolie och dämpmaterial
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:51:17  Show Profile Send Micke_ a Private Message
Jag har tänkt stadga upp mina högtalare lite och undrar om det finns något speciellt man ska tänka på när man gör det? Jag lägger in en bild på dom nedanför med röda markeringar där jag i första hand har tänkt sätta in extra stöd. Jag har sett att många tar en mdf skiva och sågar ur ett stort hål i mitten så att den stöder mot alla väggar i lådan men jag kan inte göra så eftersom jag inte kan ta ur baffeln. Istället tänkte jag ta några bitar 2 tum 4 och sätta mellan baffeln och baksidan också limmar jag dom mot väggen på sidan, kommer det att fungera bra?

Dessutom tänkte jag sätta i lite mer dämpmaterial i lådan, har hört att det ska ge en fastare bas, stämmer det?

Sen har jag några frågor om hur man använder blyfolie, ska man sätta sånt på alla ytor inne i lådan? Borde inte ljudet studsa mot dom isånnafall? Jag har också sett att vissa använder heltäckningsmatta på alla ytor inne i lådan för att förhindra att ljudet studsar, kan man kombinera blyfolie och sen heltäckningsmatta ovanpå det? Är det stor skillnad mellan 1,5mm (2,6kg/m2) tjock och 4mm (7,5kg/m2)?

Jag har tänkt byta kablarna innuti lådorna också för dom är lite veka, har ni några andra förslag på vad jag skulle kunna göra för att förbättra ljudkvaliten utan att lägga ner allt för mycket pengar (fattig student) på det? Funderar lite på om man kanske kan byta ut några komponenter på delningsfiltret till bättre delar, men vet inget om hur bra kvalite det är på dom som redan sitter där.

Högtalarna är Acoustic Symfoni från Hifikit, mer info: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=42

Bilden:

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/17 :  07:56:43  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Stadga lådorna är en bra ide! En beprövad och mycket god ide är att anväda ett "hårdare" trä än vad som används till själva lådan. Plywood är exempelvis ett lämpligt material att använda(om lådan är gjord av MDF/spånskiva).
Jag hade stagat dina lådor på följande vis:
Sätt stag tvärsöver bottenplattan från sidovägg1 till sidovägg2. Gör likadant i taket. Sätt sedan stag längs med sidoväggarna(båda) som förbinder topp och bottenstaget. En ram helt enkelt mitt i lådan. Bäst är väl att såga till en plywood bit, men vanlig regel kanske funkar bra också men blir kanske för stor??

Blymatta används för att få ännu ett material som kan "äta" vibrationer. Går att sätta på alla sidor i högtalaren. Ljudet "studsar" inte mer på blyfolie än vad det gör mot MDF.

Angående kablage så rekommenderar jag EKK både internt och externt. 4 1,5mm ledare som korskopplas och kostar ca 90 spänn för 10 meter hos Biltema.

Lycka till!

Mvh
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/17 :  09:02:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Har du tid och lust över så bygg om HELA lådan! Tror att du kan tjäna lite till på det. Hifikits lådor är inte av någon bättre kvalitet...
För det är väl Hifikits orginallådor?
Tänk på att volymen minskar om du sätter in stag
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:57:52  Show Profile Send bassman a Private Message
Jag har satt in både bitumen och diverse skumgummi/vadd i mina golvare.
Bitumenbitarna är inte heltäckande på de väggar där de sitter, detta bryter upp den plana ytan och minskar stående reflexer. Jag har inte använt speciellt mycket bitumen, kanske en 1/5 av innerväggarna är täckta, men det och extra vadd/skumgummidämpning i mellanregisterlådan har gjort stor skillnad på ljud, ett mycket klarare och renare ljud, dock slankare oxå, eftersom bumligheten försvann.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Micke_
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:05:03  Show Profile Send Micke_ a Private Message
Ja, det är hifikits originallåda. Men jag tror inte att jag har tid och ork att bygga om hela lådan.

Tack så mycket för tipsen. Tyvärr så kan jag inte få in en så lång bit i lådan så att den kan gå från tak till golv eftersom jag inte kan ta ur baffeln och måste ta in regeln genom ett av hålen för basarna, tror ni det gör något om jag tar två bitar som är halva längden istället och ser till att dom sitter tätt ihop inne i lådan?
Go to Top of Page

Micke_
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/02/17 :  21:11:44  Show Profile Send Micke_ a Private Message
Lite fler frågor:

Hur tjock plywood bör jag ha om jag ska stadga med det? Har en del 11mm eller något sånt ligger hemma men det kan väll knappast göra någon skillnad? Hur ska jag fästa det? Vill helst inte dra i skruvar längs med hela sidan, räcker det med att limma?

Gör det någon nytta att sätta heltäckningsmatta innuti lådan?
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/03/21 :  00:22:24  Show Profile Send Stenback a Private Message
Jag har också ett par Acoustic Symfoni. Som chrille nämnde så verkar inte hifikits lådor vara speciellt bra.
Basarna har Qts: 0,46 Vas:113 och Resonansfrekvens på 45 Hz. Lådan verkar vara av spånskiva och är 16 mm tjock. Nettovolymen på lådan är 72 liter.

Med Hifikits lådberäkningsprogram får jag optimal lådvolym till 95,6 liter, f3 -3dB på 69,2 Hz.
Ljudias program ger en volym på 165,9 liter, f3 -3dB på runt 70 Hz (med Qtc=0,707).

I den beskrivande texten för högtalaren talas det om dubbla basar för att återge rätta snärten och djupbasen. Jag är lite ny på detta område men en högtalare med f3 -3dB på >70 Hz (som det blir med 72 liters låda) ska väl inte spela särskilt bra djupbas? (dämpningen ligger ju på ~ -12dB vid 45 Hz. Rätta mig gärna.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/03/21 :  15:31:40  Show Profile Send flintan a Private Message
stenback, du ska nog inte lita alltför mycket på dessa beräkningsprogram. det är bara teoretiska matematiska uträkningar som ibland inte alls har någon förankring i verkligheten.

Linus
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/21 :  15:53:51  Show Profile Send celef a Private Message
lägg ner högtalaren och häll torr sand på lådväggarna, där sanden vibrerar som mest skall du staga lådan.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000