HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtryck dämpar i sluten låda!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/17 :  11:48:37  Show Profile Send flintan a Private Message
Läste någonstans att om man bygger en sluten låda för tät så kan inte lufttrycket jämnas ut inne i lådan vartefter som det ändras i luften. Och membranet blir följakligen lite mer dämpat utåt när det är lågtryck och inåt när det är högtryck. Hur kritiskt kan det vara egentligen?

Linus

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/17 :  12:33:23  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Har aldrig hört skillnaden så det är nog okritiskt.
En sluten låda ska vara helt tät det är liksom det som är vitsen.
Annars får man väl sätta ihop den vid normaltryck så får man minst påverkan .

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:03:08  Show Profile Send flintan a Private Message
hoppsan....ännu fler oanade kostnader. Måste visst köpa en lufttrycksmätare oxå
Men, men, det var någon som sa att ifall man kände att man gjort en väldigt tät låda så kan men borra ett litet hål 0,3mm eller så på undersidan av lådan.

Linus
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:18:16  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ett så litet hål är nog ingen dum ide om man är orolig....
Men man kan ju räkna på hur stor skada det kan tänkas göra.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:29:26  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
0,3 mm är ju inte mycket såna borrar torde inte vara så hål(l)bara. Visst blir det en utjämning av lufttrycket även om lådan är tät, det borde visa sig som en offset på konen. Frågan är bara hur stor offseten blir, och om det har någon betydelse.
Du får väl borra ett hål vid låg eller högtryck och jämföra ljudet.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:33:04  Show Profile Send gustav a Private Message
Om man verkligen skulle lyckas göra lådan så tät undrar jag om inte själva högtalarelementen ibland läcker en del.
Genom luftgapet kommer ju luften iallafall om dammkåpa (tät) saknas
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/17 :  13:54:10  Show Profile Send marens a Private Message
Lådan blir väl aldrig riktigt tät? Annars kan man ju bygga en switch som styr en ventil i högtalaren som aktiveras nån sekund av en 12V spänning. Då kan man ju koppla den till förstärkarens 12V trigger ut, om man har ett sånt.

Äh, jag bara larvar mig.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:04:32  Show Profile Send flintan a Private Message
jag hade tänkt prova att bygga helgjutna lådor i betong och då blir det nog tämligen tätt. ingen större idé att ta fram slagborren och sätta i en 0,3mm borr heller. men som sagts ovan sä är membranen antagligen inte helt täta, speciellt inte papperskoner.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:25:21  Show Profile Send Flint a Private Message
Kanske en tankevurpa här.
En låda går aldrig att få 100% tät och dessutom borde det gå åt lika mycket energi att expandera en volym som att komprimera den. Det senare är jag dock inte 100% säker på men tror att ev. skillnad är försumbar.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:51:22  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Hehe ska man ta hänsyn till sådant så får man ligga i med tankeverksamheten :)

Men jag har märkt att om man har en väldigt tät låda och för hand trycker in högtalarkonen så är den inte snabb att röra sig tillbaka till nolläget. Lite undertryck i lådan då kanske...
Däremot är det väl sällan som dammkåpan på en högtalare är helt tät?

"En låda går aldrig att få 100% tät och dessutom borde det gå åt lika mycket energi att expandera en volym som att komprimera den. Det senare är jag dock inte 100% säker på men tror att ev. skillnad är försumbar."

Inte ens om man invändigt målar den med en primer eller seg epoxi? ;) Klart 100 % täta material finns det ju inte... I jobbet kommer vi nära... Väldigt nära... Så nära att kloridjoner inte tar sig igenom... Utan att jobba länge då... :)
Beräkningsformlerna för under och övertryck är väl mig vetligen lika? Då borde det ju gå åt lika mycket energi att komprimera som att expandera... Dessutom har vi inte så våldsamma tryckförändringar i Sverige. Om inte personen i fråga har ett tryckreglerat rum som anläggningen står i :).

Har sett att folk i vissa byggen tryckreglerar utrymmet bakom diskanter. Fast det är klart, diskanter måste ju vara känsligare för detta än exempelvis baselement (konens tyngd).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/17 :  15:21:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Wolfie
Kul att mitt enkla inlägg triggar din intellektuella kapacitet. Om det vore lättare att komprimera än att expandera hade vår "skapare" försett oss med andratonsdistortion och så kan det väl ändå inte vara? Vår "skapare" är väl fri från färgning?

Edited by - Flint on 2003/02/17 15:23:37
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/02/17 :  17:13:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu vill jag också vara med och tycka...

Om lådan är helt tät och likaså elementet, så kommer ju även temperaturen på luften ha påverkan dvs. när man spelat ett tag så kommer värmen från spolen att höja temperaturen inne i lådan, varvid trycket ökar och man får en offset pga. övertryck.

Ny variant på begreppet att värma upp!

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/02/17 :  21:33:16  Show Profile Send TNT a Private Message
Nu vet jag varför pol-mannen bestämmer över mitt ljud!

Ett lågtryck fördjupas över Danmark och rör sig snabbt in över Sverige. Utsikterna för fredagens lyssnings session ......

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:56:17  Show Profile Send norman a Private Message
Om man räknar lite snabbt ser man att en helt tät låda inte skulle funka så fort det blir lågtryck..(eller högtryck)

trycket kan väl ändras ca 60mBar (ca 0.06kg/cm^2) och har man då en åttatummare med en konarea på 139cm^2 så blir det ca 8kilos tryck på konen..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:21:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kraften är nog inget stort problem utan mest hur mycket det rör sig. 60mBar är ca 6% i volymskillnad. För små lådor och stora membran (XLS???) kanske kan det vara acceptabelt men för små element i stora lådor så kan det bli knepigare...
En 5" med membranarea på 80 kvadratcentimeter i en låda på 10 liter ger en 6%-ig variation av volymen (0.6l = 600ccm) ett konutslag på 7.5cm! Låt mig gissa att det kommer att märkas! Kanske kommer konutslaget i sig ordna problemet med den täta lådan???

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:32:38  Show Profile Send norman a Private Message
Attans, tänkte inte på volymskillnaden..

Det är nog inte alldeles lätt att få en helt tät låda så det är nog inget att oroa sig för.. kommer väl alltid läcka en liten aning vid elementet o.s.v.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:13:16  Show Profile Send Parasite a Private Message
Inte för att jag är så duktig på fysik, men 0,3 verkar ju vansinnigt lite 3 mm kanske, finns väl noll o ingen luft som hinner in eller ut =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:58:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag tror de normala missarna man gör i skarvarna met tätningslisten mellan elementen och lådan räcker väl för att släppa ut och in långsamma svängningar i lufttrycket...

Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/18 :  20:46:37  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Om man är orolig för att lådan är för tät kan man ju alltid trycka in konen och hålla kvar den ett tag. Om du sedan släpper konen och den fjädrar tillbaks till ursprungsläget omedelbart ( bortsett från svängningarna ) så är lådan mycket tät. Men om konen sakta återgår till sitt läge läcker den troligen tillräckligt mycket.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:54:33  Show Profile Send knutte a Private Message
hmm, hög/lågtryck påverkar kanske, det köper jag, om nu man skulle få en låda 100 tät, vilket jag tror är omöjligt!

Men då skulle väll det vara ett större problem med luften som man stänger in i lådan. För basar blir väll ganska snabbt ganska varma??? Då blir luften varmare, och luft som blir varm blir större, precis som många andra material??? alltså högtryck i lådan!

eller har jag fel?
Jag fick för mig att ni pratade om vädret, men ni kanske pratade om mitt förslag hela tiden, jag kan lätt bli lite förvirrad :-)

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Gunpowda
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/02/20 :  17:35:49  Show Profile Send Gunpowda a Private Message
Borra ett hål och sätt sedan en skruv i det när du lyssnar.

Trust your ears!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000