Author |
Topic  |
|
knutte
Member

347 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 09:03:31
|
Hej igen!
Jag hittade fina element baselement som skulle passa fint till två subwoofers som jag har tänkt bygga med tiden.
Fz var/är 26Hz så det är dugligt, MEN så skådar jag att frevensomfånget är endast 35-1000Hz!
Hur går det till? Eller rättare sagt, kan det vara så?
Och vad menas med frekvensomfång? Jag trodde i alla fall att det var så att elementet helt enkelt inte svarade på signalen som den får från förstärkare, om det är under som i det här fallet 35Hz! Men det känns som jag trodde fel…
nu är jag uppriven! :) |
Har någon sett en bordshare? |
|
MadMan
Member

540 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 09:20:42
|
var var det för element?märke osv..
dom kanske har satt dom gränserna för att öka tålighet?, eller gör dom inte så`?
man brukar tuna lägre än fs med högtalare som har högt qts ca 0.5 och ett fs på 40-45.
och man brukar tuna högre än fs med högtalare med lågt qts ca 0.2-0.35, fs 20-30.
fs avgör inte alltid den lägsta hörbara tonen, rätta mig om jag har fel.
|
Nice from a far, but far from nice. |
 |
|
knutte
Member

347 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 10:38:05
|
det är ett par Zachry 10" basar jag har (förra årets modell, med kevlar/kolfiber kon, djuten korg, och naturgummiupphägning) som igentligen säkert är avsedda för bil, men enligt mina beräkningar så skulle en låda i två hörn i mitt rum vara perfekt! Jag vill inte ha enormt djup bas, så det skulle vara perfekt!!! Men det är det där med frekvensomfånget..., lite djupare än 35Hz vill man ju ha... jag vet ju inte vad normalt är men den rörliga massan är endast (?) 53 gram, vilket låter lite, och man får sör sig att det kombinerat med en ganska kraftig magnet borde ge ganska snabb bas. övrigt: Vas 55Liter Fz 26Hz Qts 0,38
kom med förslag! |
Har någon sett en bordshare? |
 |
|
Gunpowda
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 17:03:51
|
Några kommentarer:
35 Hz är rätt djupt ändå - bas kan ju upplevas på fler sätt 
Den ända nackdelen med en låg rörlig massa är att det kan innebära att konen är vek (motsatsen till styv.....slak.... ), annars är det bara positivt.
Att spekulera i huruvida basen är "snabb" ställer jag mig frågande till. Vad menar du med snabb?
Tackar och bockar! |
Trust your ears! |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|