Author |
Topic  |
e96mlo
Member
    
504 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:06:11
|
Du borde AC-koppla bufferten på både in- och utgång för att vara säker på att du inte ställer till med några konstiga DC-nivåer.
När man slår av spänningen på en OP så är det vanligt att utgången går till ena matningen. Det kommer du inte att ha ont av om du AC-kopplar.
/Marcus |
 |
|
mr. Triatic
Member
    
1477 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 19:34:51
|
se till att 100nF-kondingarna sitter alldeles tätt intill opampen, använd inga långa kablar till slutsteget och använd 100ohm och en konding på runt 1µF i serie med utgången som [skrutten] föreslog så bör det lyckas. |
Livet är för kort för mono |
 |
|
HPW
Member
    
370 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:31:26
|
Jag kollade på data bladet opa134 är unity gain stabil se http://www-s.ti.com/sc/ds/opa2134.pdf
Jag hittade inga rekomendationer runt avkopplingskondensatorer men i exemplen så har man 10 nf. Jag vet att Analog devices rekomenderar att man har en tantal kondensator på 1-2 microfarad parallelt med avkopplings kondingarna på 100 nF.
Dom hadde en application note om just oscillerande OPs http://www-s.ti.com/sc/psheets/sboa067/sboa067.pdf kanske kan var ngt att läsa. En del OPs har problem med Socklar som kan får Op att ringa. Det kan även ha att göra med hur du jordat. Det verkar som om förstärkaren går upp till 2 MHZ när du har unity gain.
|
Rundgång & Omgång |
 |
|
skrutten
Member
    
619 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:35:29
|
Eftersom zappen hade låg inimpedans så krävs en rättså stor konding på utgången, kanske 15uF (hur roligt är det då?) En annan sak som slog mej var att man skulle möjligen kunnat använda en 50k lin pot (utan buffer) på ingången till zappen. Då hade ju zappens inimpedans någorlunda "logaritmerat" den linjära potten??? |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
Nagref
Member
   
113 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:38:03
|
opa-134 är normalt väldigt bra om man inte kör den i inverterat läge (som borde var mer stabilt men är känsligare för jordfel...). Det är skumt att du har så mycket problem med den lash. Du verkar ha kopplat rätt men det är svårt att avgöra ibland om man inte ser kopplingen med egna ögon... Har du någon annans ögon där i närheten???  Skojar bara. Kommer inte på mer just nu! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Lash
Member
    
814 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 07:11:03
|
Ska göra lista
1. AC-koppla utgången = dyrt. Går det att ta bort kondensatorn jag har på ingången o sätta den på utgången bara för o prova om problemet försvinner. Eller kommer det att ställa till med mer besvär?
2. Sätta en 1uF tantal parallellt med dem keramiska till matningen, jag har 0,33uF hemma, går det lika bra?.
3. Sätta 100 ohms motstånd i serie med utgången, det kan jag göra eftersom jag har sådana motstånd hemma.
Hur mäter jag om det är DC på utgången, går det att mäta med multmeter, ska den visa på noll för att det ska vara godkänt? |
 |
|
Lash
Member
    
814 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 07:51:56
|
Med strömmen påslagen till opamparna och utan att ha någon rca-kontakt ikopplad från datorn eller till zapparna mätte jag -0,001VDC på ena utgången mellan rca-gnd och rca+, på den andra var det 0,000VDC.
På den kanal jag mätte -0,001 mäter jag -0,008VDC på ingången före ac-kopplingskondensatorn(rca-kontaktens sida). Efter ac-kopplingskondensatorn(opampens sida) mäter jag 0,000VDC. Det verkar ju konstigt för mig att det finns dc på utsidan av kondensatorn trots att inget finns där(bara en rca-kontakt), men jag mäter ingen dc på insidan där opampen finns.
Jag mäter -0,033VDC på utsidan av den andra den andra kanalen och 0,000VDC på insidan precis som på den andra. |
Edited by - Lash on 2003/02/20 08:00:34 |
 |
|
e96mlo
Member
    
504 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 07:59:30
|
1. Eftersom du har en 50k pot på ingången behöver du bara 1uF innan den. 47uF är onödigt mycket och den kan du istället sätta på utgången. Men om du bara har en konding att tillgå är det viktigare att du har en på ingången.
2. Det är OK om de tål din matningsspänning. De är känsliga för överspänning men har annars mycket lågt ESR, vilket är bra för avkoppling.
DC på utgången mäter du tex med en multimeter inställd på millivoltområdet. Tänk på att om dina Zappar är DC-kopplade så förstärks din DC-offset med förstärkningen i Zappen. Man brukar inte tillåta mer än 50 mV ut till högtalare och om Zappen har 30 ggr förstärkning så kan du alltså tillåta 50mV/30=1,67mV DC på utgången av din buffert. Det är knappt du kan mäta så små spänningar med en genomsnittlig MM. Allt detta talar för att AC-koppla för att vara på säkra sidan.
Testa med en vanlig elektrolyt på utgången. De finns ju billigt med stora värden. Funkar det så byt sedan till bättre prylar.
/Marcus |
 |
|
Lash
Member
    
814 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:02:57
|
Jag har 47uF kondingen innan volympotten, visst är det bäst att ha den där va, eller ska den sitta nära opampen? |
 |
|
e96mlo
Member
    
504 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:39:28
|
Se mitt senaste svar angående kondingstorleken och annan viktig info.
Kondingen måste sitta innan poten annars får inte OPn någon biasström från jord.
|
 |
|
Wolfie
Member
    
752 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:25:11
|
Lash: På din OPA134 har du ett ben där det står offset trim. Mellan det benet och jord (eller någon av matningssspänningarna, beroende på positiv eller negativ DC-nivå) kan du sätta en potentiometer. Offsettrim används för att sätta DC-offset på utgången. Har du problem med detta så går det alltså att åtgärda mha denna.
I annat fall så tycker jag att du ska jorda alla anslutningspinnar som ej används. Antingen direkt eller med ett 100 ohms motstånd. Samtidigt bör du koppla ett motstånd 100 ohm eller 1 kohm el. dyl på matninsspänningarna. Detta ger en liten strömbegränsning till OP´n. Kan vara vettigt ibland, men inte alls något krav.
Får du oscillation i OP´n så bör det höras, rätt rejält med högre volym (du sade något om att det tjuter när du höjer volymen?). Bandbegränsa OP´n på ingången. Det kan kanske hjälpa. I annat fall så kan du ju köra någon annan konfiguration än just unity gain. Exempelvis använda ett motstånd i serie med ingången på 10 kohm och sedan samma värde på ett återkopplingsmotstånd. Borde ge Av=1? (har inget att räkna med/på för tillfället). |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
Lash
Member
    
814 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 08:14:52
|
Vaför ska jag ha sådana problem? Det är fortfarande samma fel.
Jag har satt dit tantalkondensator på +&-, 100ohm motstånd på utgången och 47uF kondensator på utgången.
Högtalaren går fortfarande i botten när jag slår av spänningen till opampen, och det tjuter forfarande vid högre volym.
Wolfie Vad menar du med "Exempelvis använda ett motstånd i serie med ingången på 10 kohm och sedan samma värde på ett återkopplingsmotstånd"? Återkopplingsmotstånd, ska det sitta mellan opampens utgång och det ben som är markerat "-IN"?
 |
Edited by - Lash on 2003/02/22 08:17:40 |
 |
|
HPW
Member
    
370 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 08:52:10
|
Prova med att mata med 2 stycken 9 v batterier och se om du har samma problem. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
HPW
Member
    
370 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 09:00:26
|
Ev så ska du nog inte ha keramiska kondignar som avkoppling det är bättre med plast. Kolla Elfa på nätet på avkopplings kondensatorer. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
skrutten
Member
    
619 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 09:21:06
|
Mycket skumt detta, jag kan pula ihop en buffer (med en TL071) som du kan testa. Jag har en massa industri överskott komponenter att tillgå så det blir inga kostnader för mig. |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
A8
Member
    
360 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 09:45:24
|
Det är en mycket simpel koppling och opa 134 är inte extremt känslig så det borde inte vara några problem....hur vet du att zappen är helt ok? Har du kört den mot annan utrustning utan problem?
Jag har ett the end millenium och om ingången är obelastad så lägger den mycket dc på högtalar utgången. Om det är problemet kan du lägga ett 10k-> motstånd paralellt med INGÅNGEN på zappen. Annars kan du även testa och lägga en konding (litet värde) paralellt med ingången på zappen och se om det påverkar tjutet.
(edit, trodde du hade ett zapsolute steg) |
Edited by - A8 on 2003/02/22 09:51:38 |
 |
|
A8
Member
    
360 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 09:54:25
|
Angående tjutet så kollade jag lc audios hemsida och Quote: Høres en svag hyletone i baggrunden? Vip spolerne lidt ind mod hinanden, indtil tonen 'dykker' i frekvens, og til sidst forsvinder, så er hyletonen væk. Hyletonen kommer af at modulerne ikke kører helt samme frekvens, og derfor er der en lille smule interferens som overføres mellem spolerne magnetisk. Ved at vippe spolerne kan du gøre sådan at de to spoler ikke kan 'se' hinanden magnetisk, og interferensen derfor forsvinder. end quote.
Kanske är det det du hör |
 |
|
Lash
Member
    
814 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 11:20:54
|
Pinsamt för mig, tjutet berodde på spolarna, jag hade visserligen vinklat den ena förut, men jag hade missat det där om att man ska vinkla dom tills det "slutar o tjuter" och inte bara vinkla dom åt något håll. Det var ju iaf ett problem mindre och tack för hjälpen alla.
Men det är inte slut ännu, jag har två problem kvar(+ alla andra som garanterat dyker upp). Högtalarna går i botten när jag slår av opampen, är det skadligt för högtalaren, vad beror det på, och hur löser ni andra det problemet?
Och problem nr2 är att jag har nätbrumm i högtlarna, vilket hörs nu när det inte tjuter längre. Jag ska kolla runt lite om det problemet och återkommer senare om jag inte lyckas lösa det. |
Edited by - Lash on 2003/02/22 11:22:54 |
 |
|
944Driver
Member
   
159 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 11:38:35
|
quote: Originally posted by Lash
Högtalarna går i botten när jag slår av opampen, är det skadligt för högtalaren, vad beror det på, och hur löser ni andra det problemet?
Se till att inte slå av matningen till opampen innan zappen stängs av, eller så bygger du nån krets som driver ett relä som kopplar bort zappens ingång direkt när matningen till opampen bryts.
//Magnus |
 |
|
Lash
Member
    
814 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 14:38:44
|
Brumm i högtalarna, vad beror det vanligtvis på? Jag provade att flytta transformatorn utanför lådan utan resultat. Jag provade o trycka opampens låda mot slutstegets låda och då minskade brummet rejält, men det fanns forfarande kvar. Jag har inget inkopplat i ingången på opampen. Både opampens och slutstegts låda är jordade i samma förgreningsdosa, men det finns ingen jordad kontakt i väggen. Ingen av elektroniken är kopplad mot lådan, för det ska den väl inte vara va? Jag kommer inte på något mer att prova. Det mesta sitter kopplat på stjärnjord, eller rättare sagt en rad på experimentplattan. |
 |
|
skrutten
Member
    
619 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 14:57:26
|
Koppla in något på opampens ingång Testa att vända ett halvt varv på nätkontakten till buffern |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
e96mlo
Member
    
504 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 14:57:41
|
Jag har för mig att du kör datorn som signalkälla, stämmer det? I så fall måste du ha signalkablar med kraftig skärm om inte datorn är kopplad till ett jordat uttag.
Detta gäller egentligen även med andra källor. Körde själv med "lakritssnören" i en test för några veckor sedan och hade problem med brum. Bytte kablarna till andra med riktig skärm och brummet försvann.
Bättra för säkerhets skull på jorden överallt för att utesluta det problemet.
Ang. DC-problemet så skulle jag råda att testa med 100k parallellt med zappens ingång istället för 10k, som tidigare föreslagits. Detta pga zappens redan låga ingångsimpedans. Det är mycket skadligt för högtalaren när den går i botten för då går det ström genom den utan att den kyls på något sätt. Ett effektivt sätt att elda upp den på =).
/Marcus |
 |
|
HPW
Member
    
370 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 15:17:05
|
Brum problem är oftast = jord problem. Jag fick bort mina med att koppla en tantal på 100 m-farad från jord till chassie på ingången.
|
Rundgång & Omgång |
 |
|
Lash
Member
    
814 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 15:44:15
|
Räknas rg62 som kraftig skärmad? Jag använde visserligen inte sådan vid testen utan ett gamalt lakrissnöre, men jag köpte ett gäng meter rg62 på elfa sist jag handlade där. Och ja, jag kör datan som signalkälla.
Med bättra på jorden, menar du att jag ska löda om eller något annat?
Claes ohlsons etsningskit för 100:- har någon provat det? Jag kanske ska köpa det o göra ett lite bättre kort till opampen med ordentliga banor? Går det att göra någolunda smala banor med det där eller? Jag har ingen aning om hur etsning funkar.
 |
 |
|
e96mlo
Member
    
504 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 16:19:26
|
Lugn i stormen! Det ska inte vara några problem med att få igång en simpel buffert på ett experimentkort så det lönar sig nog inte att börja vaska fram kretskort innan du har hittat felet. Dessutom tjänar du nog inte så mycket på att handrita på korten. Istället får du CAD:a i datorn och sedan etsa din layout.
Med att förstärka jorden menade jag att använda grövre/fler ledare på de ställen där de eventuellt är lite för klena.
Har du fått bukt med självsvängningarna i OP:n förresten?
/Marcus |
 |
|
Topic  |
|