HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mer problem med mitt zappulseslutsteg & buffern
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:06:11  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du borde AC-koppla bufferten på både in- och utgång för att vara säker på att du inte ställer till med några konstiga DC-nivåer.

När man slår av spänningen på en OP så är det vanligt att utgången går till ena matningen. Det kommer du inte att ha ont av om du AC-kopplar.

/Marcus
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:34:51  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
se till att 100nF-kondingarna sitter alldeles tätt intill opampen, använd inga långa kablar till slutsteget och använd 100ohm och en konding på runt 1µF i serie med utgången som [skrutten] föreslog så bör det lyckas.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:31:26  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag kollade på data bladet opa134 är unity gain stabil se http://www-s.ti.com/sc/ds/opa2134.pdf

Jag hittade inga rekomendationer runt avkopplingskondensatorer men i exemplen så har man 10 nf. Jag vet att Analog devices rekomenderar att man har en tantal kondensator på 1-2 microfarad parallelt med avkopplings kondingarna på 100 nF.

Dom hadde en application note om just oscillerande OPs http://www-s.ti.com/sc/psheets/sboa067/sboa067.pdf kanske kan var ngt att läsa. En del OPs har problem med Socklar som kan får Op att ringa. Det kan även ha att göra med hur du jordat. Det verkar som om förstärkaren går upp till 2 MHZ när du har unity gain.


Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:35:29  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Eftersom zappen hade låg inimpedans så krävs en rättså stor konding på utgången, kanske 15uF (hur roligt är det då?)
En annan sak som slog mej var att man skulle möjligen kunnat använda en 50k lin pot (utan buffer) på ingången till zappen. Då hade ju zappens inimpedans någorlunda "logaritmerat" den linjära potten???

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:38:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
opa-134 är normalt väldigt bra om man inte kör den i inverterat läge (som borde var mer stabilt men är känsligare för jordfel...). Det är skumt att du har så mycket problem med den lash. Du verkar ha kopplat rätt men det är svårt att avgöra ibland om man inte ser kopplingen med egna ögon... Har du någon annans ögon där i närheten???
Skojar bara.
Kommer inte på mer just nu!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/20 :  07:11:03  Show Profile Send Lash a Private Message
Ska göra lista

1. AC-koppla utgången = dyrt. Går det att ta bort kondensatorn jag har på ingången o sätta den på utgången bara för o prova om problemet försvinner. Eller kommer det att ställa till med mer besvär?

2. Sätta en 1uF tantal parallellt med dem keramiska till matningen, jag har 0,33uF hemma, går det lika bra?.

3. Sätta 100 ohms motstånd i serie med utgången, det kan jag göra eftersom jag har sådana motstånd hemma.

Hur mäter jag om det är DC på utgången, går det att mäta med multmeter, ska den visa på noll för att det ska vara godkänt?
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/20 :  07:51:56  Show Profile Send Lash a Private Message
Med strömmen påslagen till opamparna och utan att ha någon rca-kontakt ikopplad från datorn eller till zapparna mätte jag -0,001VDC på ena utgången mellan rca-gnd och rca+, på den andra var det 0,000VDC.

På den kanal jag mätte -0,001 mäter jag -0,008VDC på ingången före ac-kopplingskondensatorn(rca-kontaktens sida). Efter ac-kopplingskondensatorn(opampens sida) mäter jag 0,000VDC. Det verkar ju konstigt för mig att det finns dc på utsidan av kondensatorn trots att inget finns där(bara en rca-kontakt), men jag mäter ingen dc på insidan där opampen finns.

Jag mäter -0,033VDC på utsidan av den andra den andra kanalen och 0,000VDC på insidan precis som på den andra.

Edited by - Lash on 2003/02/20 08:00:34
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/20 :  07:59:30  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
1. Eftersom du har en 50k pot på ingången behöver du bara 1uF innan den. 47uF är onödigt mycket och den kan du istället sätta på utgången. Men om du bara har en konding att tillgå är det viktigare att du har en på ingången.

2. Det är OK om de tål din matningsspänning. De är känsliga för överspänning men har annars mycket lågt ESR, vilket är bra för avkoppling.

DC på utgången mäter du tex med en multimeter inställd på millivoltområdet. Tänk på att om dina Zappar är DC-kopplade så förstärks din DC-offset med förstärkningen i Zappen. Man brukar inte tillåta mer än 50 mV ut till högtalare och om Zappen har 30 ggr förstärkning så kan du alltså tillåta 50mV/30=1,67mV DC på utgången av din buffert. Det är knappt du kan mäta så små spänningar med en genomsnittlig MM. Allt detta talar för att AC-koppla för att vara på säkra sidan.

Testa med en vanlig elektrolyt på utgången. De finns ju billigt med stora värden. Funkar det så byt sedan till bättre prylar.

/Marcus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:02:57  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag har 47uF kondingen innan volympotten, visst är det bäst att ha den där va, eller ska den sitta nära opampen?
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:39:28  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Se mitt senaste svar angående kondingstorleken och annan viktig info.

Kondingen måste sitta innan poten annars får inte OPn någon biasström från jord.

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:25:11  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Lash: På din OPA134 har du ett ben där det står offset trim. Mellan det benet och jord (eller någon av matningssspänningarna, beroende på positiv eller negativ DC-nivå) kan du sätta en potentiometer. Offsettrim används för att sätta DC-offset på utgången. Har du problem med detta så går det alltså att åtgärda mha denna.

I annat fall så tycker jag att du ska jorda alla anslutningspinnar som ej används. Antingen direkt eller med ett 100 ohms motstånd. Samtidigt bör du koppla ett motstånd 100 ohm eller 1 kohm el. dyl på matninsspänningarna. Detta ger en liten strömbegränsning till OP´n. Kan vara vettigt ibland, men inte alls något krav.

Får du oscillation i OP´n så bör det höras, rätt rejält med högre volym (du sade något om att det tjuter när du höjer volymen?). Bandbegränsa OP´n på ingången. Det kan kanske hjälpa. I annat fall så kan du ju köra någon annan konfiguration än just unity gain. Exempelvis använda ett motstånd i serie med ingången på 10 kohm och sedan samma värde på ett återkopplingsmotstånd. Borde ge Av=1? (har inget att räkna med/på för tillfället).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/22 :  08:14:52  Show Profile Send Lash a Private Message
Vaför ska jag ha sådana problem? Det är fortfarande samma fel.

Jag har satt dit tantalkondensator på +&-, 100ohm motstånd på utgången och 47uF kondensator på utgången.

Högtalaren går fortfarande i botten när jag slår av spänningen till opampen, och det tjuter forfarande vid högre volym.

Wolfie
Vad menar du med "Exempelvis använda ett motstånd i serie med ingången på 10 kohm och sedan samma värde på ett återkopplingsmotstånd"? Återkopplingsmotstånd, ska det sitta mellan opampens utgång och det ben som är markerat "-IN"?


Edited by - Lash on 2003/02/22 08:17:40
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/22 :  08:52:10  Show Profile Send HPW a Private Message
Prova med att mata med 2 stycken 9 v batterier och se om du har samma problem.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/22 :  09:00:26  Show Profile Send HPW a Private Message
Ev så ska du nog inte ha keramiska kondignar som avkoppling det är bättre med plast. Kolla Elfa på nätet på avkopplings kondensatorer.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/22 :  09:21:06  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Mycket skumt detta, jag kan pula ihop en buffer (med en TL071) som du kan testa. Jag har en massa industri överskott komponenter att tillgå så det blir inga kostnader för mig.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/22 :  09:45:24  Show Profile Send A8 a Private Message
Det är en mycket simpel koppling och opa 134 är inte extremt känslig så det borde inte vara några problem....hur vet du att zappen är helt ok? Har du kört den mot annan utrustning utan problem?


Jag har ett the end millenium och om ingången är obelastad så lägger den mycket dc på högtalar utgången. Om det är problemet kan du lägga ett 10k-> motstånd paralellt med INGÅNGEN på zappen.
Annars kan du även testa och lägga en konding (litet värde) paralellt med ingången på zappen och se om det påverkar tjutet.

(edit, trodde du hade ett zapsolute steg)

Edited by - A8 on 2003/02/22 09:51:38
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/02/22 :  09:54:25  Show Profile Send A8 a Private Message
Angående tjutet så kollade jag lc audios hemsida och Quote: Høres en svag hyletone i baggrunden? Vip spolerne lidt ind mod hinanden, indtil tonen 'dykker' i frekvens, og til sidst forsvinder, så er hyletonen væk. Hyletonen kommer af at modulerne ikke kører helt samme frekvens, og derfor er der en lille smule interferens som overføres mellem spolerne magnetisk. Ved at vippe spolerne kan du gøre sådan at de to spoler ikke kan 'se' hinanden magnetisk, og interferensen derfor forsvinder. end quote.

Kanske är det det du hör
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/22 :  11:20:54  Show Profile Send Lash a Private Message
Pinsamt för mig, tjutet berodde på spolarna, jag hade visserligen vinklat den ena förut, men jag hade missat det där om att man ska vinkla dom tills det "slutar o tjuter" och inte bara vinkla dom åt något håll. Det var ju iaf ett problem mindre och tack för hjälpen alla.

Men det är inte slut ännu, jag har två problem kvar(+ alla andra som garanterat dyker upp). Högtalarna går i botten när jag slår av opampen, är det skadligt för högtalaren, vad beror det på, och hur löser ni andra det problemet?

Och problem nr2 är att jag har nätbrumm i högtlarna, vilket hörs nu när det inte tjuter längre. Jag ska kolla runt lite om det problemet och återkommer senare om jag inte lyckas lösa det.

Edited by - Lash on 2003/02/22 11:22:54
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/02/22 :  11:38:35  Show Profile Send 944Driver a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Högtalarna går i botten när jag slår av opampen, är det skadligt för högtalaren, vad beror det på, och hur löser ni andra det problemet?



Se till att inte slå av matningen till opampen innan zappen stängs av, eller så bygger du nån krets som driver ett relä som kopplar bort zappens ingång direkt när matningen till opampen bryts.

//Magnus
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/22 :  14:38:44  Show Profile Send Lash a Private Message
Brumm i högtalarna, vad beror det vanligtvis på? Jag provade att flytta transformatorn utanför lådan utan resultat. Jag provade o trycka opampens låda mot slutstegets låda och då minskade brummet rejält, men det fanns forfarande kvar. Jag har inget inkopplat i ingången på opampen. Både opampens och slutstegts låda är jordade i samma förgreningsdosa, men det finns ingen jordad kontakt i väggen. Ingen av elektroniken är kopplad mot lådan, för det ska den väl inte vara va? Jag kommer inte på något mer att prova. Det mesta sitter kopplat på stjärnjord, eller rättare sagt en rad på experimentplattan.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/22 :  14:57:26  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Koppla in något på opampens ingång
Testa att vända ett halvt varv på nätkontakten till buffern

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/22 :  14:57:41  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Jag har för mig att du kör datorn som signalkälla, stämmer det? I så fall måste du ha signalkablar med kraftig skärm om inte datorn är kopplad till ett jordat uttag.

Detta gäller egentligen även med andra källor. Körde själv med "lakritssnören" i en test för några veckor sedan och hade problem med brum. Bytte kablarna till andra med riktig skärm och brummet försvann.

Bättra för säkerhets skull på jorden överallt för att utesluta det problemet.

Ang. DC-problemet så skulle jag råda att testa med 100k parallellt med zappens ingång istället för 10k, som tidigare föreslagits. Detta pga zappens redan låga ingångsimpedans. Det är mycket skadligt för högtalaren när den går i botten för då går det ström genom den utan att den kyls på något sätt. Ett effektivt sätt att elda upp den på =).

/Marcus
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/22 :  15:17:05  Show Profile Send HPW a Private Message
Brum problem är oftast = jord problem. Jag fick bort mina med att koppla en tantal på 100 m-farad från jord till chassie på ingången.


Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/22 :  15:44:15  Show Profile Send Lash a Private Message
Räknas rg62 som kraftig skärmad? Jag använde visserligen inte sådan vid testen utan ett gamalt lakrissnöre, men jag köpte ett gäng meter rg62 på elfa sist jag handlade där. Och ja, jag kör datan som signalkälla.

Med bättra på jorden, menar du att jag ska löda om eller något annat?

Claes ohlsons etsningskit för 100:- har någon provat det? Jag kanske ska köpa det o göra ett lite bättre kort till opampen med ordentliga banor? Går det att göra någolunda smala banor med det där eller? Jag har ingen aning om hur etsning funkar.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/22 :  16:19:26  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Lugn i stormen! Det ska inte vara några problem med att få igång en simpel buffert på ett experimentkort så det lönar sig nog inte att börja vaska fram kretskort innan du har hittat felet. Dessutom tjänar du nog inte så mycket på att handrita på korten. Istället får du CAD:a i datorn och sedan etsa din layout.

Med att förstärka jorden menade jag att använda grövre/fler ledare på de ställen där de eventuellt är lite för klena.

Har du fått bukt med självsvängningarna i OP:n förresten?

/Marcus
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000