HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 3.5mm teleplugg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:53:29  Show Profile Send DasIch a Private Message
Någon som vet var/om man kan få tag i en 3.5mm teleplugg av riktigt god kvalité?
Jag hade tänkt göra en signalkabel att dra mellan dator och förstärkare. Tyvär har jag inte lyckats hitta någon teleplugg som klarar ordentlig kabel.

Tacksam för hjälp.
/Das

Objektivist

johan l
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:02:45  Show Profile Send johan l a Private Message
ELFA-katalogen har en som har max kabel diameter på 4,7 mm, guldplätterad för 24kr

Johan
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:01:58  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Supra gör ju duktiga kontakter, även 3.5mm, har dock aldrig sett den i någon butik.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:46:05  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
du har kollat in den på clas ohlsson?
den är guldpläterad och klarar nog 5mm kabel.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:56:29  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Supras 3.5mm-plugg klarar kablar upp till 8.5mm i diameter. Duger det som "rejält"?
http://www.jenving.se/xlr_con.htm
Go to Top of Page

Micke_
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:46:34  Show Profile Send Micke_ a Private Message
Vad kommer du att använda för rca kontakter och kabel? Funderar också på att göra en sån kabel, det verkar hopplöst att få tag på en färdig förutom ett lakritssnöre på el giganten för 50kr.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:54:10  Show Profile Send DasIch a Private Message
Tackar för hjälpen!

Supras 3.5mm-plugg verkar intressant. Tyvär hittar jag inte var man kan beställa den.

Micke: Jag har faktiskt inte funderat så noga på vilka RCA-kontakter och vilken kabel jag skall använda. Hittils har jag bara gått efter principen "nu jävlar skall jag ha ordentlig signalkablen mellan dator och stereo".
Jag tycker dock den här RCA-kontakten ser trevlig ut:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=664048%20&cart_id=

Den här kabeln verkar annars intressant. Fast då måste jag hitta kontakter som klarar 9mm.
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=662762%20&cart_id=

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/02/19 23:54:50
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:15:19  Show Profile Send desoto a Private Message
Ska det vara billiga RCA-kontakter finns det liknande på Biltema för 35-40:-/paret.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=538&iItemId=39276

Tänk på att du ev ska pressa in 2 kablar i minipluggen, så trots att den kanske klarar 8mm enkelkabel innebär det max 2x5-6mm dubbel. Kanske går att dra enkel stereoledare en liten bit och sedan förgrena?

/Daniel

'hellre än bra!'

Edited by - desoto on 2003/02/20 00:19:36
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:41:43  Show Profile Send Micke a Private Message
Annars kan du ju köra med en rca->rca kabel och köpa en 3.5mm till rca-hona plugg:
http://www.amabilidade2002.com/ac12.gif

Micke_ du kunde inte ha hittat nån bättre signatur? du tror inte folk kommer att blanda ihop oss

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/20 :  01:46:18  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
En sån här blir nog bättre:

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/02/20 :  07:58:32  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
... eller sämre
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:26:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

och så bulletpluggs in i den

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/20 :  11:13:07  Show Profile Send DasIch a Private Message
En såndär förgreningstjosan ser intressant ut. Jag undrar dock, finns det en såndär som är rejält konstruerad?
Jag vill ju helst inte att kontakten skall försämra ljudet om jag skall koppla dit en ordentlig signalkabel.

Objektivist
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:07:41  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

En sån här blir nog bättre:

Jämfört med en sån här, alltså!

eftersom en sådan inte passar för ändamålet!

Jag har INTE påstått att adapter är bra!!!!!!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

XL
Member

55 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:46:23  Show Profile Send XL a Private Message
http://www.xlfidelity.se/afsupra.htm
återförsäljare för supra i sverige, du borde hitta nån som har dom tycker jag...
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/20 :  15:53:24  Show Profile Send DasIch a Private Message
quote:
Originally posted by XL

http://www.xlfidelity.se/afsupra.htm
återförsäljare för supra i sverige, du borde hitta nån som har dom tycker jag...

Tackar!
Hittade visserligen ingen som hade dem, fast frågar man snällt borde det gå att beställa.

Objektivist
Go to Top of Page

Micke_
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/02/20 :  23:48:21  Show Profile Send Micke_ a Private Message
quote:
Originally posted by DasIch

Micke: Jag har faktiskt inte funderat så noga på vilka RCA-kontakter och vilken kabel jag skall använda. Hittils har jag bara gått efter principen "nu jävlar skall jag ha ordentlig signalkablen mellan dator och stereo".

Den här kabeln verkar annars intressant. Fast då måste jag hitta kontakter som klarar 9mm.

Då måste du ha två sånna kablar va? Precis som någon skrev här ovanför så blir det nog väldigt trångt i 3,5mm pluggen då. Kan man inte ha en sån med två innerledare? Eller dom kanske stör varandra då?

Vad ska man använda att löda med? Fungerar det bra med vanligt lödtenn eller ska man satsa på något med silver i?
Go to Top of Page

Micke_
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/02/20 :  23:51:10  Show Profile Send Micke_ a Private Message
quote:
Originally posted by Micke

Micke_ du kunde inte ha hittat nån bättre signatur? du tror inte folk kommer att blanda ihop oss

Jo, det kan jag säkert :) Registrerade mig lite snabbt för att fråga om en sak bara. Sen hittade jag en massa andra intressanta trådar... Kan registrera om mig under något annat namn så att det inte blir några missförstånd.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/21 :  00:00:47  Show Profile Send DasIch a Private Message
quote:
Originally posted by Micke_

quote:
Originally posted by DasIch

Då måste du ha två sånna kablar va? Precis som någon skrev här ovanför så blir det nog väldigt trångt i 3,5mm pluggen då. Kan man inte ha en sån med två innerledare? Eller dom kanske stör varandra då?

Vad ska man använda att löda med? Fungerar det bra med vanligt lödtenn eller ska man satsa på något med silver i?

Jo, jag hade nog lite otur när jag tänkte. Visst måste det behövas två kablar. Dubba innerledare låter inte som en bra idé, borde bli störningar.
Då behöver jag alltså en kontakt som klarar 18mm kabel. Lär vara helt kört att få tag i.
2x4mm till supra-kontakten lär väl iof bli bättre än vanliga laktritssnören.

Jag skulle tro att något silverhaltigt lödtenn är det bästa.
Här finns annars en bra guide om hur man tillverkar egen kabel:
http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=89

Objektivist
Go to Top of Page

Micke_
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/02/21 :  20:50:15  Show Profile Send Micke_ a Private Message
Är det ingen som vet vad det är för kabel som dom använder i dom som t.ex. supra säljer då? Dom har precis en sån kabel som vi vill ha, men bara 1m lång, jag måste ha minst 2m :(
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/21 :  21:03:48  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag vill slå ett slag för Neutrik SOTA phono plugs till lågpris.
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/02/22 :  08:49:56  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Om vi ska bygga en analog signal kabel med 3,5mm plugg i ena ändan som går vidare via 2 koaxialkablar ut till 2 rca kontakter i andra ändan, hur ska man löda ihop de 2 koaxerna (dvs innerledare plus jord x2) till 3,5mm pluggen?

Dessa har ju bara 2 "stift" ...

Go to Top of Page

Kydyl
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/02/22 :  16:48:04  Show Profile Send Kydyl a Private Message
3,5 mm pluggen lär väl ha 3 kontakter... en L-channel, en R-channel och en jord. Om din har 2 så är det antingen en mono eller en som saknar stöd för skärm antar jag väl

Confused by earlier errors.
Bailing out...
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:40:48  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Det har du ju rätt i, jag tänkte lite galet

Om vi då skall bygga en digitalkabel av denna supra stereo 3,5mm kontakt, (ledare plus jord) vart kopplar jag då ledaren? till både L och R ?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000