Author |
Topic  |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 08:54:31
|
Börjar med lite kul kuriosa. Har ni sett vilken diskant Von Schweikert VR4 har? Just det, Vifa XT 25.
 Nu till mina riktiga funderingar. Många högtalare kör ju med bakåtriktade diskanter. Von Schweikert har så i sina modeller, tex VR5 för 135 000 kr, men även på sina andra modeller.

Även Snell har bakåtriktade diskanter på många av sina bättre modeller och det finns säkerligen fler tillverkare som använder sig av detta. Det jag hört av VS och Snell har varit väldigt ositivt. Det har varit en väldigt luftig och generös ljudbild. Jag blir lite inspirerad av detta och funderar om man kanske skulle fräsa in en diskant på baksidan av Galtis. Vad säger ni om detta? Vad finns det för nackdelar, vad bör man tänka på, är det en helt vansinnig idé som jag bör glömma, är det någon som testad detta och med vilket resultat?
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
gustav
Member

204 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 10:01:16
|
prova och berätta vad du tycker !! ( glömde du nämna S Carlsson vars diskanter pekade åt alla möjliga håll på OA2212 t ex ? ) |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 10:12:16
|
Nästa steg är väl högtalaremodeller som typ Mirage M-serie, som har allt ifrån diskant, bredbands till trevägs bakåt...
\\K-man |
 |
|
Phear
Member

74 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 10:13:46
|
Testa med nån billig diskant monterad på en platta ovanpå högtalaren innan du börjar fräsa... då har du ju lite möjlighet att prova olika riktningar på diskantn.. Jag har testat lite med bakåtriktad diskant både dipol & bilpolkopplat. Ljudet blev ljusare men bättre (testade aldrig att dämpa den bakåtriktade diskanten dock). Jag föredrog bipolkopplingen då iaf och en delningsfrekvens på ca 2,5kHz. Provade först att dela vid ca 6kHz men det gav inte så mycket. Ju lägre jag delade desto bättre lät det -till en viss gräns naturligtvis. Har för mig Von Schweiker VR-4 delade av den bakåtriktade diskanten vid 1000Hz (iaf förut) |
Mein hut der hat drei ecken |
Edited by - Phear on 2003/02/21 10:15:13 |
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:24:02
|
Nu kan jag vara ute och cykla rejält, men jag har för mig att jag läste i någon test av en högtalare med diskant även på baksidan, att denna var mer dämpad, dvs lägre nivå, än på den på framsidan.
Att testa med en L-pad skulle kanske vara lättast.
Istället för att montera dit en direkt, så skruva ihop 2 träbitar som ett "L" och häng den från toppen av högtalaren, med diskanten monterat på denna.... eller så något HELT annat. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:35:35
|
Jo jag skall nog testa innan jag fräser sönder mina högtalare. Har faktiskt ett par SEAS metalldiskanter som jag kan köra ett test med. Hoppas jag hinner göra detta i helgen. Jag har varit inne på dessa tankar förut men det har aldrig blivit av men denna gången så.... |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:56:29
|
quote: Originally posted by StefanB
Jo jag skall nog testa innan jag fräser sönder mina högtalare. Har faktiskt ett par SEAS metalldiskanter som jag kan köra ett test med. Hoppas jag hinner göra detta i helgen. Jag har varit inne på dessa tankar förut men det har aldrig blivit av men denna gången så....
Om jag inte kommer ihåg fel lutade även bakstycket på Galtis parallelt med baffeln. Om du sätter diskanten som på Von S ovan, kommer inte diskanten att riktas nedåt/bakåt då ? Jag skulle tro att du borde montera den lodrät eller kanske uppåt?
/B |
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:59:06
|
Tänk på att den bakåtriktade diskanten bör ha egen volymkontroll för optimal anpassning till rummet och avståndet till bakre vägg |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 13:09:11
|
Ni har så rätt båda två. Volymkontroll vore nog bra men att montera den lodrätt blir tyvärr svårt så den kommer att spela lite ned mot golvet. |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 13:27:01
|
Ni har så rätt båda två. Volymkontroll vore nog bra men att montera den lodrätt blir tyvärr svårt så den kommer att spela lite ned mot golvet.
Måste ju gå att fixa..kan man fräsa in den så att den sitter djupare i överkant sas eller kan man bygga ek liten extrabaffel för den så att den befinner sig lodrät? |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 13:40:00
|
Jag har funderat en del på dessa bakåtriktade diskanter och det finns väl både fördelar och nackdelar med dem... Tanken bakom dessa (åtminstone hos de som tänker att de ska ha någon strukturerad funktion) är att de ska öka energimängden i det område där diskanten har en naturligt fallande energitonkurva. Tyvärr är det relativt högt upp och delar man längre ner än där så får man istället en puckel i tonkurvan (om den bakåtriktade diskanten inte är väldigt dämpad). energitonkurvan för en 1"-dome brukar falla vid 6-8kHz och det är lämpligt att man sätter brytpunkten där (åtminstone av teoretiska skäl...). Ett första ordningen filter är bra för det är med den brantheten energitonkurvan idealt faller med... Personligen så skulle jag ordna dämpningen på det viset att brytpunkten flyttas upp roten ur (2)ggr vid varje dämpläge... Då dämpar man förvisso inte över brytpunkten men i området under den med ca 3dB för varje läge. Orkar inte göra ett längre teoretiskt resnoemang varför just nu...
En god ide är att ha en diskant med verkligt god spridning och verkningsgrad så att man får större effekt av den och större justermöjligheter... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 13:51:23
|
quote: Originally posted by Revisorn
Ni har så rätt båda två. Volymkontroll vore nog bra men att montera den lodrätt blir tyvärr svårt så den kommer att spela lite ned mot golvet.
Måste ju gå att fixa..kan man fräsa in den så att den sitter djupare i överkant sas eller kan man bygga ek liten extrabaffel för den så att den befinner sig lodrät?
Tänkte vidare på detta; Jag vill minnas att Galtis hade en sluten mindre volym ovanpå den större nedre BR-lådan. Om du tar bort mid/basen i övre lådan och sedan medelst lätt tryck och rikligt med kvalitetslim anbringar en inre baffel på bakstycket innifrån. Då har du en tjock baffel i vilken du skulle kunna fräsa in en diskant lodrätt . |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 14:39:34
|
Det finns många problem med bakåtriktade diskanter:
1. Diffraktion runt bakkanten på högtalaren vid halvhöga frekvenser låter inte så bra. Det ger lyssningströtthet bland annat.
2. Spridningsmönstret från högtalaren störs av den bakåtriktade diskanten. Eftersom avstånden blir så pass långa jämfört med våglängderna så blir det "fingrar" på högtalarens spridningsmönster så att diskantljudet ändras väldigt mycket bara man rör sig lite grann. Det blir alltså oljämnare spridning. Jämför med att sätta mellanregistret långt ifrån diskanten och använda en hög delningsfrekvens, ljudet ändrar sig markant i höjdled eftersom spridningsmönstret får många små "lober" i stället för en stor och jämn. Samma effekt blir det fast 100 gånger värre och i större delen av diskantområdet mellan den framåtriktade diskanten och diffraktionen runt kanten på högtalaren och lite från bakväggen beroende på hur nära de står.
3.Diskantfrekvenser är väldigt riktade till sin natur och en rundstrålande diskant (även om den skulle fungera) låter därför mindre naturligt. Man får dubbel rumsinformation eftersom både inspelningens rumsreflexer och lyssningsrummets reflexer finns med. Vid lägre frekvenser har man inget val eftersom de tar sig runt åt alla håll med ungefär samma energi. Dessutom är det mindre kritiskt för örat eftersom tidsaspekten spelar mindre roll vid längre våglängder.
Nackdelarna märks mindre om man dämpar bakdiskanten så att den främre diskanten överröstar, det är därför bra att ha lägre nivå på den bakåtriktade diskanten. Bättre är ju förstås att vrida ner den så mycket som möjligt så att den inte hörs alls eller annu bättre, inte sätta dit den till att börja med. |
 |
|
TNT
Member

204 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:29:00
|
Om man sätter en på "taket" och spelar rakt upp då? Vad händer då? nackdelar?
/ |
Jag postar, alltså finns jag |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:54:36
|
quote: Originally posted by TNT
Du menar ungefär så här????
 |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 01:21:56
|
quote: Originally posted by TNT
/
Har man lite fantasi kan man lätt räkna ut att en diskant (som har sämre spridning ju mer off axis det blir) monterad från sidan låter aphus.
Tar man sen ett par tre stycken och placerar dem på olika avstånd (och med olika filtrering(!)) så blir det om möjligt ännu diffusare och galnare spridningsmönster(det blir nog gravaste formen av comb-filtering). Det är ett stort basic "no!" för oss som vill ha en så punktformig ljudkälla som möjligt.
Varför man skulle vilja ha extra reflexer från taket har jag heller inte fattat än.
Det hela kanske låter sådär lagom diffust och skumt på vissa inspelningar vad vet jag. |
Edited by - marens on 2003/02/22 01:24:36 |
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 13:27:59
|
Det där är ju inga uppåtriktade diskanter, syns hur tydligt som helst att det är microslavbasar :)) |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 14:20:22
|
Hade under många år Mirage 890I som lät mycket bra (även enligt andra!). Köpte tyvärr en bostadsrätt med stenväggar och då blev det inte lika roligt längre... ljudet studsade och for och blev vasst som det aldrig var innan. Sålde då dessa och byggde ett par högtalare med ett par DLS Ultimate som ellement. diskanten sitter som på en vridbar hållare och bäst verkar det bli om jag riktar den snett neråt. de är mycket stabilt byggda och har en basreflexöppning framåt (stativare). Inte samma djupa bas som från Mirage men röster kommer fram mycket tydligt och inte heller samma känsla av "vidöppet fönster" som med Mirage.... Driver detta med en Linn Classik (som tidigare). Någon som tycker något???? |
 |
|
|
Topic  |
|