HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 X-BoSoZ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:38:38  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Hej DIYare!
Nu efter allt högtalarbyggeri är jag igång med mitt andra stora DIYprojekt. Denna gång blir det ett försteg som brukas betecknas X-BoSoZ, alltså en eXad variant på Bride of Son of Zen. Vad eXet vet jag inte, men det sägs att det är bra.
Tanken med denna tråd är att jag som är hel okunnig när det gäller elektronik, kan ställa en massa smarta/dumma frågor när jag kör fast.
Jag hoppas också att denna tråd ska inspirera andra okunniga att våga ta steget från hifisoffan till ELFA-bibeln.
Denna konstruktion ska låta riktigt bra även med skräpkomponenter, så ni som har en tusing över rekommenderar jag att haka på mig.

Henriks xbosoz&xsoz
http://users.du.se/~gt99vve/henrik.pdf

http://www.passdiy.com
http://www.passlabs.com
http://www.diyaudio.com

Cred till Henrik på diyaudio.com & Nelson Pass

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:59:15  Show Profile Send Pabo a Private Message
Vilket Mekka för DIY:are!

Jag måste ändå säga att det är synd att förstöra såpass fina komponenter genom att behandla dem som Nelson gör.

Jag vet inte om du menar att kopplingen som du har ritat är en s.k "supersymmetrikoppling"?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:27:30  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Pabo
Yes precis! Det är en supresymmetrkopplig. Blev på något sätt bortrationaliserat från texten =).
BTW är det Henrik från Danmark som har ritat kopplingen
På vilket sätt skull Nelson förstöra sina komponenter?

Nu till lite frågor.
1 Ifall man vill ha två par utgångar, ett par RCA och ett par XLR, är det bara att pararell koppla utgångarna? Vad händer utnivån ifall man kopplar på ett par subbar på RCA-utgångarna?
2. Var hittar man Neutrik XLR gold i sverige?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:06:29  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nej, det var lite skämtsamt. Jag tycker att det är synd att lägga så mycket arbete på ett hemmabygge utan att få bättre prestanda, men jag är å andra sidan mer av en tekniker och vill att saker både skall mäta bra och låta bra.

När det gäller supersymmetrin så är det nog tyvärr så att det inte stämmer med den kopplingen som du visade upp. Nelson patenterade sin supersymmetrikoppling för ca fem år sedan och den är väldigt mycket mer komplicerad än ett vanligt diffsteg. Där har han dock gjort något enastående i och med att han lyckats få ner distorsionen till väldigt låga nivåer.

Du kan paralellkoppla utgångarna men bör bara mata en källa åt gången eftersom förstärkningen påverkas av lasten.

Neutrik finns väl i ELFA, även som guldpläterade?

Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:18:25  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Enligt Nelson själv ska denna krets vara Xad. :-/ Den ser iaf ut som en plockad kyckling =)
Hur som helst ska den låta väldigt bra, enligt Henrik ska den matcha Audio Notes bästa grejer. =)

Nu till något riktigt svettigt. Var får man tag på en quadpot på 10k? Är inte beredd att pröjsa 3000 kr för en DacT =)
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/02/21 :  00:46:01  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Jag har inte riktigt förstått mig på Elma-omkopplare. Jag är i behov av 2-3 signalkällor. Vilken modell behöver jag?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/21 :  07:45:49  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag antar att du vill ha en balanserad volympot och då finns det ett mycket enkelt alternativ. Du använder dig av en helt vanlig stereopot för att shunta ner signalnivån mellan hot och cold. Ta tex. och sätt 2kohm i serie med både hot och cold, koppla sedan en 10k-pot mellan hot och cold (som ett variabelt motstånd, inte som spänningsdelare) och vips har du skapat dig en balanserad pot med bara två banor. Fördelarna är många, du får grym matchning mellan hot och cold eftersom du kan använda dig av 1%-iga motstånd (0,1%-iga är inte heller svåra att få tag i) och det blir billigare.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/21 :  10:22:53  Show Profile Send matson a Private Message
Skall du göra egna kretskort eller finns det någon som säljer?

Mvh
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2003/02/21 :  14:02:22  Show Profile Send Goffe a Private Message
Kretskort layout o strömförs. finns på http://www.passdiy.com/pdf/balzenpre.pdf
Men kretsen är extrem enkelt för att Bygga upp d med P2P vilken nog ger bästa prestandat!

Är d nån i sthlm som kommer at bygga denna?
Ska själv bygga men Elfa säljer(IRF610) något billigare vid köp av 50st men jag behöver 25st typ!
Nån som vill delar här i sthlm?

//Goffe
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:40:31  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
matson>>jag kommer att köra p2p på experimentkort. Det finns ingen färdig kretskortdesign för x-bosoz

goffe>>jag ska nog handla från RS-components
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2003/02/21 :  20:01:41  Show Profile Send Goffe a Private Message
En fråga till REJVGUDRUN o andra som vet!
Kan en privat person handla hos RS-Components?
Tyckte att de sa bara företag får hanlar där?

Tack!//Goffe
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/02/22 :  13:47:02  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
goffe>>

vissa har haft problem, andra inte. det mesta skall jag handla från schuro. de har det mesta

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/22 :  14:41:39  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by rejvgudrun

Enligt Nelson själv ska denna krets vara Xad.

Tror inte att Nelson skulle hålla med dig om det. Pabo har rätt, den krets som du länkade till är inte det minsta "X:ad". Det är förmodligen bara en variant på den vanliga BoSoZ.

Om du vill veta mer om Nelsons supersymmetri så kolla in den här tråden, skapad av Nelson själv:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=11205&perpage=15&pagenumber=1

/Marcus
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/22 :  17:05:53  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Hoppsan! Där hade jag nog fel, märker jag när jag kollar lite noggrannare.

Dock undrar jag om det är optimalt att ha noll ohm som kopplingsmotstånd mellan stegen.

/Marcus
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/22 :  17:17:39  Show Profile Send Pabo a Private Message
e96mlo

Du, jag skall nog ge mig in på diyaudios forum ett slag. Såg att Nelson himself var där.

Bye bye!

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:53:36  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Hehe, han är kung där! Märks kanske på hans lilla tag "The one and only" under namnet.

/Marcus
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/02/22 :  20:57:16  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
nelson är mer än en kung. han är en gud, nedstigen till oss syndiga diyare som gör allt för att klona hans skapelser
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/22 :  21:39:03  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Okej, nu får du nog lugna ner dig. Vi vill nog inte veta mer =)

/Marcus

Edited by - e96mlo on 2003/02/22 21:39:33
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/22 :  23:37:49  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det jag tycker är tråkigt med Nelson är att han inte ger några förklaringar till sina konstruktionsval. Man lär sig så att säga inte så mycket på att bygga hans projekt.

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/23 :  02:21:58  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
De flesta verkar inte förvänta sig det. De kanske är för upprymda över att han över huvud taget nedlåter sig till att svara dem. =)

Men det är sant att han brukar bara svara så mycket som en fråga kräver. Han lägger nästan aldrig ut svaret om varför han gjorde si eller så. Jag har fått intrycket att han vill förhålla sig väldigt neutral.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/02/23 :  08:12:43  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Mitt intryck är att NP inte vill hindra kreativiteten... Därför svarar han inte mer än nödvändigt på frågorna.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:08:53  Show Profile Send Pabo a Private Message
OK, men om man kollar på hans projekt i The Audio Amateur för ett antal år sedan tex. A75, Zen, Bride of Zen, Son of Zen med flera så finns det kanappt ett ord nämnt om hur tex. de olika stegen i kopplingarna fungerar rent matematiskt. Han bygger och sedan mäter han. Därefter lyssnar han och ger sitt betyg. Douglas Self däremot går mycket metodiskt tillväga då han utvärderar varje konstruktionsalternativ innan valet och han förklarar det så att nästan alla förstår. Anledningen till att han inte blir lyft till skyarna är troligtvis att han garvar åt subjektivism dvs. att folk när de inte kan mäta en förändring säger, "det låter i alla fall bra".

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000