| Author |
Topic  |
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 11:35:43
|
När förstärkaren slås på hörs en otäck knäppning i högtalarna, och så även när förstärkaren slås av. Om jag inte missminner mig har det kring detta förts en ganska uttömmande diskussion, kan dock inte hitta länken (möjligtvis fördes diskussionen på Hifimagasinet - kommer inte riktigt ihåg).
Om någon tror sig veta vilken tråd som avses, vänligen länka. Om inte, kan någon förklara fenomenet och hur det kan elimineras (f n kringgås problemet genom att koppla in en "hörlursplugg" i hörlursuttaget på stärkaren vid på-/avslagande).
(förstärkeri från NAD driver biwirat Electra 926)
Vänligen,
Pontus |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 14:34:53
|
Jag har har problem med min Thule CD när man slår på den! Det har väl med att det blir en typ av strömspik när man slår på?? Vad säger experterna?
|
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 15:06:20
|
| På vissa stärkare finns det en mutekrets som slår på nån sekund efter att man tryckt på steget... På så sätt eliminerar man risken med sk strömpeakar. |
Mono är underskattat! |
 |
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 17:56:52
|
| Och om man saknar mutekrets så kan man inget annat göra för att eliminera problemet? |
 |
|
|
desoto
Member

152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 18:46:32
|
Man kan undvika av- och därpå följande påslag! Lämna alltid förstärkaren påslagen.
(Tror att det blir till att installera en mutekrets i annat fall) |
/Daniel
'hellre än bra!' |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:08:20
|
Det verkar inte vara någon teknikkunnig som svarar på detta. Så jag får väl försöka svara efter bästa förmåga. Har ett minne av detta problem på förstärkare långt tillbaka i tiden. Kommer inte riktigt ihåg men det kan vara Dynaco och kanske någon till. Om det är samma problem som jag hade, så gäller det att sätta volymkontrollen relativt lågt när man slår på och ev. när man slår av, för säkerhets skull. Men det är nog mest ett "estetiskt problem".
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:15:53
|
Alltså det är ju inte så farligt som det låter. Låter det plooubpp eller något basliknande så kan det vara farligt men annars så är det inget farligt. Möjligen ljudestetiskt störande men hallå man ska ju inte slå av anläggningen medan man lyssnar!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 11:57:52
|
| OK, tackar för svaren. |
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 12:38:09
|
Hej
Det är troligen kontaktstuds i nätströmbrytaren som spökar, man KAN åtgärda detta genom att löda en konding mellan fas-nolla, obs!! läs KAN med en nypa salt, kanske inget man gör själv om man inte är tvärsäker på vad man gör, det är ju 230VAC i grejorna.
mvh |
 |
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 14:32:46
|
| Tack för tipset, men det låter lite för farligt. Tror jag fortsätter med högtalarpluggen... |
 |
|
| |
Topic  |
|