| Author |
Topic  |
|
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:20:43
|
Jag funderar på att komplettera mina Audiovector C1 med en liten subwoofer för att få lite extra "kick" i musiken. Jag är inte intresserad av dunka-dunka, techno är närmast en svordom för mig. Det enda jag vill ha är lite fysisk feedback när t.ex. en baskagge slås an. Därför har jag riktat mina efterforskningar mot en liten sub, då denna har större chans att vara rapp, åtminstone i min prisklass.
Sökningar runtom på internet har resulterat i att Audio Pro Sub+ framstått som en bra låda som torde passa mina krav. Priset är ju klart överkomligt också, något som är bra då jag är student utan inkomst för tillfället.
Är det någon som vet om denna sub passar tillsammans med mina högtalare och typen av musik jag lyssnar på (hårdrock, gärna bluesinfluerad)?
Om jag bestämmer mig för denna, eller någon annan, sub; hur gör jag då för att ansluta den? Min förstärkare (Rotel RA-01) har pre-out, och jag har fått för mig att den ska användas på något sätt. Dock så är det bara spekulation då jag inte vet någonting om detta.
Observera att ett byte av högtalare inte är aktuellt i dagsläget. För det första så är jag väldigt nöjd med de jag har, för det andra så har jag inte råd med en ordentlig uppgradering och för det tredje så är mitt rum för litet för en större högtalare. |
|
|
Pac
200.000-klubben

22013 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:25:52
|
Hej!
Jag har använt en Sub-nova ihop med ett par Heybrook HB2C med bra framgång. Men jag upplevde att jag inte riktigt fick den knuffen som jag hoppats på. Jag var ute efter något spektakulärt, bara i "forskningssyfte" för subben var på väg hem till en kompis. Jag fick den att funka hur bra som helst till min DVD-spelare. "Hells unleashed" i "Gladiator" blev en riktigt ruskig scen även på min lilla 28".
Men som sagt till Hifi fick jag det bara väldigt välbalanserat och det var inte det jag ville... då...
Jag upplevde sub-nova som en förträfflig sub och jag tror inte att jag skulle försöka med något mindre än den oavsett vilka högtalare jag skulle försöka integrera med. Jag upplever(obs ej mätt!) att jag fick en homogen ljudbild utan luckor eller pucklar. Orgelmusik blev MYCKET roligare och de lägre oktaverna öppnade upp mitt lilla vardagsrum till en katedral ibland... Klart mysigt!
Jag kopplade den på en massa olika sätt, glöm inte att det var i "forskningssyfte" jag hade den . Bäst blev det när den fick gå på preouten från mitt försteg och jag slapp hålla på med högtalarkablar fram och tillbaks. Det kan också vara detta som gjorde att jag inte fick den där riktigt spektakulära basen, jag delade aldrig bort mina HB2'or utan subben och HB2'orna spelade parallellt i de lägre registren till HB2'orna naturligt rullade av.
Jag tror att man bör dela aktivt för att det skall gå att göra precis allt man vill kunna(..om man är en experimenterande själ, och det är man! ). Men bör nog ha både pre out och pre in så att man kan dela för och slutsteg i förstärkaren för då kan man pyssla in delningsfiltret där emellan och då tar slutsteget i förstärkaren och högtalarna hand om mellanbas,mellanregister och diskant medans subben bara tar hand om den lägre basen. Den typen av uppkoppling ger dig väldigt många friheter att göra lite vad du vill och anpassa subb och högtalarna väldigt väl till varandra och det rummet du spelar i.
Hoppas att detta gav något. Jag hoppas att det framgick ovan att jag absolut inte kan det där med subbar och integrering utan det är mer mina egna ideer och tankar efter att ha lekt lite med en Sub-Nova.
Jag kan tänka mig att det finns många på forumet med avsevärt mycket mer erfarenhet av Subbar och integrering. Tex Nagref som har byggt både sin egen sub och delningsfilter till anläggningen borde kunna ge dig en pekare eller två i rätt riktning.
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:32:32
|
Audiovector C1 går väl andå rätt lågt ned i basen, vad du behöver då är nått som flyttar luft, och som går ned till SUB -regionerna.
Det vet jag inte om Audioprosubben gör faktiskt, du är nog ute efter bas ned till 18hz i rum, och slaglängd för att få ett realistiskt tryck/energi i musiken.
Fråga om någon kan BYGGA dig en subb ! vore väl intressant.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:52:56
|
Tyvärr vet jag inget om Audio Pro-subbasen och hur den kan låta ihop med dina Audiovectorer. Men jag tror det kommer att bli bra med en subbas för dina behov. Den övervägande fördelen med att använda en subbas är att du kan placera dina sidohögtalare så att dom presterar bra ifrån mellanregistret och uppåt (oftast en bra bit från väggarna), och sedan placera ut basmodulen så att du får en fyllig och djup bas (kanske hörnplacerad?). Jag har använt basmoduler av olika sort till och från i fem år nu så kanske kan jag tipsa dig om hur du ska koppla.
Subbasen har ju en egen inbyggd förstärkare så du måste "tanka" av lågnivåsignalen från din Rotel via "pre out" som du gissade. Hur ser det ut på baksidan av din stärkare; sitter det två RCA-kontakter märkta "pre out" eller finns där en bygel som separerar för- och slutsteg? Det blir två alternativ:
1. Du har ingen bygel utan bara en pre-out. Signalen från pre out kopplar du till subbasen via en vanlig signalkabel (-ar) och du matar dina Audiovector som tidigare.
2. Du kan separera för- och slutsteg på din rotel och kan då återmata en signal från din subbas där de lägsta frekvenserna är bortskurna. Denna lösning har den fördelen att du kan "avlasta" dina sidohögtalae som då inte behöver jobba med den djupaste basen, vilket gör att dom kan spela både renare och starkare. Nackdelen är att du får en ordentligt längre signalväg från stärkaren till subbasen och tillbaka, och det kan medöra distortion. Om du kopplar på det här sättet blir det till att lyssna och jämföra vad som blir bäst.
Att koppla in elektriskt är den enkla delen, för när det är gjort blir det till att trimma ihop basen och sidostsyemet på bästa möjliga sätt. Du har att "leka med":
* Den fysiska placeringen av sidosytem och basmodul * Fasgången på subbasen (står om i manualen) * Delningsfrekvenser låg resp. (ev.) högpass (står också i manualen) * Nivåstyrkeförhållandet mellan bas och sidostsyem.
Lycka till! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:18:38
|
Tack för alla tipsen. Efter denna flod av information så har jag några fler frågor dock.
PAC: Sub Nova, den har väl ett 8" element? Finns det inte en risk för att den blir lite seg och "muddig", tänker främst så eftersom den är såpass billig.
Niklas Nord: Är du helt säker på att jag behöver en mycket större bas? Tänk på att rummet jag lyssnar i är tämligen litet, inte mer än 10-12 m2 uppskattningsvis. Borde inte det göra att en mindre låda räcker ganska långt?
Conan: Min förstärkare har endast pre-out vad jag kan se. Så det borde väl fungera att koppla enligt ditt förslag 1. Är detta acceptabelt, eller beror det på?
Något annat jag bör tänka på? Begagnade prylar i samma prisklass att leta efter? Andra åsikter om hela projektets rimlighet? Tacksam för all information jag kan få. |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:25:02
|
| Det ska nog gå helt OK att köra Audiovectorerna som vanligt och komplettera med en subbas. Jobba mycket med placeringen av sido- och bassystem så tror jag att ditt projekt kan bli väldigt bra. |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:08:41
|
quote: Originally posted by mcbiff
Tack för alla tipsen. Efter denna flod av information så har jag några fler frågor dock.
PAC: Sub Nova, den har väl ett 8" element? Finns det inte en risk för att den blir lite seg och "muddig", tänker främst så eftersom den är såpass billig.
Niklas Nord: Är du helt säker på att jag behöver en mycket större bas? Tänk på att rummet jag lyssnar i är tämligen litet, inte mer än 10-12 m2 uppskattningsvis. Borde inte det göra att en mindre låda räcker ganska långt?
Conan: Min förstärkare har endast pre-out vad jag kan se. Så det borde väl fungera att koppla enligt ditt förslag 1. Är detta acceptabelt, eller beror det på?
Något annat jag bör tänka på? Begagnade prylar i samma prisklass att leta efter? Andra åsikter om hela projektets rimlighet? Tacksam för all information jag kan få.
VARFÖR kollar du inte in audiovectors egen sub i C-serien, den är ju utvecklad för att fungera ihop med dina högtalare... Mitt tips är att INTE lägga för lite pengar på suben, även om den är liten kan det vara svårt att få den att matcha dina stativare... C1 är ju för övrigt en stativhögtalare som inte alls spelar särskilt djup bas. Sedan kan du antingen koppla som Conan föreslår, vilket säkert är bäst. Eller också dra högtalarkablar från förstärkare in i subens högpass filter & från suben tillbaka till högtalarna. Valet är ditt!  
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
mcbiff
Member

218 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 07:58:22
|
| Jakob: Jag skulle gärna kolla in C-sub, men problemet är att den kostar över 7000:-. Det är inte något jag har råd med i dagsläget. Dessutom så är denna lösning bara förhållandevis temporär, så fort jag flyttar hemifrån och skaffar jobb så planerar jag att köpa större högtalare iallafall. Därför känns det lite bortkastat att köpa en jättedyr (för mig) baslåda just nu. |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 11:04:45
|
quote: Originally posted by mcbiff
Jakob: Jag skulle gärna kolla in C-sub, men problemet är att den kostar över 7000:-. Det är inte något jag har råd med i dagsläget. Dessutom så är denna lösning bara förhållandevis temporär, så fort jag flyttar hemifrån och skaffar jobb så planerar jag att köpa större högtalare iallafall. Därför känns det lite bortkastat att köpa en jättedyr (för mig) baslåda just nu.
OK, har en kompis som kör en Audiopro-sub till sina stativhögtalare i ett för litet rum och det låter fruktansvärt. Bara så du vet... Så, hade jag varit du hade jag nog sparat sub-pengarna tills dess du flyttar... Så kan du lägga 2-3000kr mer på dina framtida högtalare istället.  
Men testa gärna med sub om du känner att du MÅSTE ha en. 
//Jakob |
|
 |
|
|
subfreak
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 15:49:13
|
| Undrar om det är nån som kan förklara hur olika värden påverkas av isobarikmontering av element t.ex. qts? Läste nånstans att det inte bara är lådvolymen som minskas utan även att andra värden ändras... |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 15:55:45
|
quote: Originally posted by subfreak
Undrar om det är nån som kan förklara hur olika värden påverkas av isobarikmontering av element t.ex. qts? Läste nånstans att det inte bara är lådvolymen som minskas utan även att andra värden ändras...
Jag har ingen aning, men jag tror att du skulle få en hel del svar om du la in den frågan som en separat tråd i DIY(DoItYourself)-forumet.   |
|
 |
|
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 15:57:11
|
| Ståpr som en nöjd ägare till en Audio Pro SUB+ som jag kör med till et par Mission 780. Fungerar alldeles utmärkt. Det går att spela på om man vill och den är härligt tajt och fin i basen, speciellt om man ser till pengarna. Klart stabilt budgetköp!Rekommenderas varmt!!!!! |
Trött på folk utan vett |
 |
|
| |
Topic  |
|