HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem är detta forum till för?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:41:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

quote:
Originally posted by akktustakki

quote:
Originally posted by Niklas Nord

HEJ Akkustakki !! ii

man ska inte lägga sig i andras KÖPES / SÄLJES trådar om man inte är spekulant själv.

Äsch jag ger upp, det värsta jag vet är när folk inte kan
säga vad de menar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:44:10  Show Profile Send Anders47 a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by Anders47

"Om man vill ha svar på en direkt fråga, skall man få det"

Nja, det är enkelt att ställa så kallade enkla frågor men ofta finns det inte något enkelt svar. Ibland kan det finnas klara svar men det kan ta en del plats att utveckla resonemanget.

Om det handlar om enkel fråga - enkelt och klart svar så hamnar vi ofta på nivån hur många watt har en NAD 370 förstärkare, kan man köpa NAD på Hifiklubben, finns det någon affär som säljer Dynavector pickuper, är Ortofon Kontrapunkt MM eller MC? Inte särskilt upplyftande.

Här är några frågor som är enkla att formulera men inte går att svara på i en eller två meningar, och kanske inte ens går att besvara slutgiltigt.

Är direktdrift bättre än remdrift på skivspelare?
Vilken är den bästa stärkaren under 5000 kronor?
Jag sitter på en Audiophilia Colossus, beggad för 7000 kr, skall jag köpa den?
Är SACD bra, nåt att ha?
Va e bäst, rör eller trissor?
Är Supra Ply 3.4 bra eller finns det någon bättre?
Blir det bättre ljud med vinyl än med CD?
Jag har en "lampsladd" mellan CD och förstärkare, vad skall jag köpa istället?

akktustakki, jag förväntar mig snabba och klara svar på dessa frågor!

Att ni bara orkar, har ni inget vettigare för er??? tror inte det var det Akktustakki menade

Jag vet inte om du orkar så mycket, men om det finns någon ork skulle du kunna utveckla litet om hur man formulerar enkla frågor som man kan få svar på med garanti. akktustakki pratade inte om garanti men att om man vill ha svar på en fråga så SKALL MAN FÅ DET. Vilket är ungefär samma sak.
Hur menar du att man skall få bort meningsmotsättningar så att man kan få en service med enkla och raka svar?
Hur skall man svara enkelt och rakt på diffusa frågor som ibland är nästintill obegripliga?

Eller skall det vara någon form av pseudodiskussion där vi stöter ur oss fraser som:
hur orkar du?
orkar inte!
jättebra grej som klår det mesta
låter skit!
Audiophile XB550 är en höjdare
Nej fy fan, inte Audiophile, kolla hos din Linnhandlare!

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:49:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ett litet fötydligande bara.
Nej, jag tycker inte att forumet skall bli en frågespalt.
Och självklart är det inte säkert att man kan svara på alla frågor rätt upp och ner.
Det var t.ex. någon som inte gjorde annat än frågade om en massa prylar, hur många svar han än fick. Till slut var det någon som fick nog och talade om det. Bra gjort. Lite ordning och reda får det ändå vara.
Jag ber om ursäkt ifall det verkar som om jag leker lite "polis".
Det var inte min tanke. Kanske verkar jag i gnälligaste laget
men det kändes bara som om det fanns anledning att påpeka det jag sa i mitt inledningsinlägg.
Och det verkar trots allt finnas fler än jag som tyckte det också. Att sedan trådarna brukar fara iväg lite som de vill tycker jag snarare är kul och faktiskt lite charmigt.
Mitt råd till folk som är lite vilsna i hifidjungeln är och brukar
vara; Använd världens bästa mätinstrument: dina öron.
Ett rätt banalt påpekande, javisst, men det görs uppenbarligen alltför sällan.
Nå, nu är jag långrandig igen
Ha det gott alla vänner och ni andra också!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:05:48  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by Larsho

quote:

"Om man vill ha svar på en direkt fråga, skall man få det"

Nja, det är enkelt att ställa så kallade enkla frågor men ofta finns det inte något enkelt svar. Ibland kan det finnas klara svar men det kan ta en del plats att utveckla resonemanget.

Om det handlar om enkel fråga - enkelt och klart svar så hamnar vi ofta på nivån hur många watt har en NAD 370 förstärkare, kan man köpa NAD på Hifiklubben, finns det någon affär som säljer Dynavector pickuper, är Ortofon Kontrapunkt MM eller MC? Inte särskilt upplyftande.

Här är några frågor som är enkla att formulera men inte går att svara på i en eller två meningar, och kanske inte ens går att besvara slutgiltigt.

Är direktdrift bättre än remdrift på skivspelare?
Vilken är den bästa stärkaren under 5000 kronor?
Jag sitter på en Audiophilia Colossus, beggad för 7000 kr, skall jag köpa den?
Är SACD bra, nåt att ha?
Va e bäst, rör eller trissor?
Är Supra Ply 3.4 bra eller finns det någon bättre?
Blir det bättre ljud med vinyl än med CD?
Jag har en "lampsladd" mellan CD och förstärkare, vad skall jag köpa istället?

akktustakki, jag förväntar mig snabba och klara svar på dessa frågor!

Att ni bara orkar, har ni inget vettigare för er??? tror inte det var det Akktustakki menade

Jag vet inte om du orkar så mycket, men om det finns någon ork skulle du kunna utveckla litet om hur man formulerar enkla frågor som man kan få svar på med garanti. akktustakki pratade inte om garanti men att om man vill ha svar på en fråga så SKALL MAN FÅ DET. Vilket är ungefär samma sak.
Hur menar du att man skall få bort meningsmotsättningar så att man kan få en service med enkla och raka svar?
Hur skall man svara enkelt och rakt på diffusa frågor som ibland är nästintill obegripliga?

Eller skall det vara någon form av pseudodiskussion där vi stöter ur oss fraser som:
hur orkar du?
orkar inte!
jättebra grej som klår det mesta
låter skit!
Audiophile XB550 är en höjdare
Nej fy fan, inte Audiophile, kolla hos din Linnhandlare!

Ähhh lägg ner nu och ödsla energin på något viktigare hör i livet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:13:51  Show Profile Send Anders47 a Private Message
"Använd världens bästa mätinstrument: dina öron"

Håller helt med. Detta är dock något som behöver erfarenhet och träning. Vilket gör att man ibland omprövar sina ställningstaganden. Men köp aldrig något som du inte tycker låter riktigt bra, vad gurusen än må säga.

När jag läser ditt andra inlägg verkar vi gå i samma riktning, t.ex att forumet inte skall bli en frågespalt. Jag tror dock att du underskattade problemet med att få bra svar på frågor. Ett problem är att det finns olika uppfattningar. Men ett minst lika stor är att frågorna ofta är dåligt preciserade. Det kan vara nödvändigt att beskriva vad man har för utrustning samt vad man har för problem med ljudet eller vilken förbättring man eftersträvar.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:52:23  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Som svar på om jag underskattade frågeställningen är mitt svar :nej.
Frågorna är ofta dåligt preciserade, men om man läser lite mellan raderna så kan man oftast ge en vägledning.
Iofs subjektiv men det är alla medvetna om så det är nog ett mindre problem anser jag.
Jag tror att man nöjer sig med lite uppslag i de flesta fallen, kanske inte musiclover, men i övrigt.
Som jag sa senare så kan man naturligtvis inte svara rätt upp och ner på frågor som: vad är bäst? etc. etc.

Det jag hakade upp mig på var alla magsura kommentarer som florerar lite för ofta, och som inte hjälper någon.
Har själv kläckt ur mig sådana vid enstaka tillfällen, så jag är långt ifrån felfri.
Kör hårt.

quote:

"Använd världens bästa mätinstrument: dina öron"

Håller helt med. Detta är dock något som behöver erfarenhet och träning. Vilket gör att man ibland omprövar sina ställningstaganden. Men köp aldrig något som du inte tycker låter riktigt bra, vad gurusen än må säga.

När jag läser ditt andra inlägg verkar vi gå i samma riktning, t.ex att forumet inte skall bli en frågespalt. Jag tror dock att du underskattade problemet med att få bra svar på frågor. Ett problem är att det finns olika uppfattningar. Men ett minst lika stor är att frågorna ofta är dåligt preciserade. Det kan vara nödvändigt att beskriva vad man har för utrustning samt vad man har för problem med ljudet eller vilken förbättring man eftersträvar.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:55:33  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså jag tycker nog detta forum är minst lika bra som alla andra forum, för det är väl ett forum det här ???

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:58:14  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nej, detta är inte lika bra som andra.
Detta forum är betydligt bättre.
Och det skall det vara också.

quote:
Originally posted by n00b

Alltså jag tycker nog detta forum är minst lika bra som alla andra forum, för det är väl ett forum det här ???

//jonas

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:05:31  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Nej, detta är inte lika bra som andra.
Detta forum är betydligt bättre.
Och det skall det vara också.

quote:
Originally posted by n00b

//jonas

Mycket av hela forumssaken är ju att det kommer olika frågor som man både kan skratta åt och bli förbannad över =)

Om det bara kommer vettiga frågor och alla ovettiga försvinner så dör det ut snabbt. Tänk själv om man bara skulle säga något när man bara hade något jättevettigt att säga ???

Ojojoj, jag hade iaf varit en otroligt trågig typ då =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:12:08  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jodå, Jonas.
Så är det allt.
Själv har jag sällan något jätteförståndigt att säga men försöker mitt bästa ändå.
Ja, jag bjuder på det upplägget.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:24:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
akktustakki:
"Det jag hakade upp mig på var alla magsura kommentarer som florerar lite för ofta, och som inte hjälper någon.
Har själv kläckt ur mig sådana vid enstaka tillfällen, så jag är långt ifrån felfri."

Visst finns det magsura kommentarer och jag har väl också kläckt ur mig sådant. Inget att vara stolt över, men jag har aldrig hackat för hackets skull.

Sedan är skillnaden mellan magsur kommentar och relevant kritik ibland hårfin.

Jag vidhåller dock att många frågor är alltför diffusa och allmäna. Viss kan man läsa mellan raderna ibland, men ofta räcker inte detta.

Annars: Peace!

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:48:55  Show Profile Send drkim a Private Message
Jakob_S!
Oj då där slant man på bokstäverna ordentligt - ska inte hålla på att skriva inlägg mitt i natten..
Åtgärdat nu i alla fall - hoppas budskapet gick fram ändå

MVH
Jocke - en stor Dynaudio anhängare!

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:53:36  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Jodå, Jonas.
Så är det allt.
Själv har jag sällan något jätteförståndigt att säga men försöker mitt bästa ändå.
Ja, jag bjuder på det upplägget.

Och jag tackar för upplägget =))))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/02/19 :  17:54:26  Show Profile Send oliver a Private Message
Var är moderatorerna? Akktustakki svor faktiskt, ett fult ord på tre bokstäver jag såg det med egna ögon.Eller är det bara jag som inte får svära?

Skeptiker
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:17:13  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ja, det är bara du som inte får svära

quote:
Originally posted by oliver

Var är moderatorerna? Akktustakki svor faktiskt, ett fult ord på tre bokstäver jag såg det med egna ögon.Eller är det bara jag som inte får svära?

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:57:09  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror man får tackla saken från två håll men först kanske man behöver inse att man endast kan styra sig själv(om och när man nu kan det). Då kan man försöka ta sin bit och göra det bästa man kan och det handlar inte bara om output utan även om tolerans mot saker som inte faller en på läppen. Det blir lite tjafs, bevis på skolk från charmkurser med mera på ett brokigt forum som detta. Med lite tolerans samt integritet så kan det hållas på folkvettsnivåer. Folk är väl något konflikträdda också ibland och "vågar" inte säga ifrån eller lägger något stor vikt vad andras diskusioner och blir lite "överkänsliga" och blandar ihop heta debatter med bråk. Visst sägs det saker som är onödiga och det är inte fel om det minskas. Något större problem tycker inte jag det är dock.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000