HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Förslag på ond musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/03/21 :  18:50:30  Show Profile Send redestad a Private Message
Hej allihopa, kände att det var dags att återuppliva denna mysiga tråd med ett par tips!

Har nyligen fått hem Cephalic Carnage "Exploiting dysfunction" (Relapse). OJ OJ! Oerhört fräckt och ett mycket hett tips i den mer extrema skolan. Måste nog klassas som "döds-jazz" med betoning på döds. Hela anrättningen är dessutom kryddad med de ondaste subbas-effekterna jag upplevt på en metall-skiva, ligger utspridda lite var stans och ger en tjong som heter duga. Ger en mycket trivsam mörk och tung atmosfär, och vrider man på tror man knappt det är på riktigt... Musiken och musikernas kompetens är även av yppersta klass, skivans uppbyggnad är dock lite skruvad med 66 spår och därmed många märkliga korta saker som inte riktigt ger så mycket men de övriga "riktiga" låtarna är definitivt av högsta klass. Ljudet är även mycket rent och detaljerat. Läckert!

Fick även hem en gammal raritet i genren, Cynic "Focus", deras första och sista skiva från 1993. Även här frågan om "döds-jazz" men med viss övervikt åt jazzen faktiskt. Långt ifrån samma mustigt köttiga ljud men mycket rolig och bra skiva som tydligen ska ha varit mycket stilbildande och en stor inspirationskälla i genren. Tråkigt nog är denna mycket svår att få tag på, dröjde över 2 mån från Skivhugget. Inspelningsnivån är dock märkligt låg så jag får vrida upp rätt mycket och gitarrerna kunde gärna fått vara lite mer framträdande och tyngden aningen mer bedövande, men detta säger jag nog bara för att ovanstående platta lämnar många bakom sig vad gäller dessa kvaliteter. En mycket intressant skiva med ett nästan "kulturhistoriskt" värde sammanfattningsvis som jag varmt rekommenderar till alla som har förstått... :-)

Ös gärna på med mer förslag så att vi håller dessa trådar vid liv!

Ha det bra!
Go to Top of Page

jarade
Member

66 Posts

Posted - 2003/03/22 :  16:42:17  Show Profile Send jarade a Private Message
Hänger på jag med, angående death metal med mystiska influenser alltså.

Kanadensiska Cryptopsy har släppt ett gäng plattor vars innehåll här hemma går under beteckningen "matematik-metal". Det handlar om vulgärt tight instrumenterade och roliga influenser från både jazz-världen och andra domäner. 2001 kom "And Then You´ll Beg", en paraduppvisning i otraditionell death metal med kanonljud. Rekommenderas.

Ett mindre känt band är polska Yattering. De har en hel del likheter med ovan nämnda kanadicker men är om möjligt ännu brutalare. Nya plattan släpps i mitten av april och är en festmåltid för alla som gillar egensinnig, teknisk dödsa.

På hemmafronten har vi många intressanta band inom stilen. Det som rullar i min spelare just nu är Theory In Practice platta "Colonizing The Sun". Mindre brutal med så äckligt skickligt genomförd att man får andnöd. Tydliga "stölder" från i sammanhanget ovanliga genrer utlovas!

Bra initiativ att återuppliva denna tråd!

np --> Brodequin - Burnt In Effigy

Gimme, gimme, gimme two Gryphon Antileon Signature after midnight
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/03/22 :  17:25:41  Show Profile Send redestad a Private Message
Bra initiativ, javisst inte sant :-) Tackar för några intressanta förslag, ska kollas upp mer. Hittade dock ingen info om Yattering på allmusic.com, vet du någon hemsida?

Ett annat tips som jag kanske nämnt tidigare men definitivt förtjänar att nämnas igen är Dillinger Escape Plan "Calculating Infinity" (Relapse), mycket bra! Inte lika mycket döds men mer ultrateknisk thrash med hardcore och jazz influenser.

Vet inte varför men är så fantastiskt svag för brutal och monsterteknisk metall med tydliga jazztendenser, mixen är så osannolik att det bara kan bli helt fantastiskt :-) Mer sådant tack!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/04/09 :  23:09:07  Show Profile Send redestad a Private Message
Jag får väl hålla igång tråden på egen hand... :-) Blev bara tvungen att uppmärksamma alla på den genomgående höga kvaliteten, musik- och ljudmässigt, på Korns första självbetitlade skiva från 94. Grymt bra är inte ord nog! Har nyligen bytt högtalare från Von Schweikert VR-4 gen II till gen III HSE av samma modell och tillverkare. När jag provade nämnda skiva kunde jag inte annat än gapa och le fånigt (inte bara med denna skiva kan tilläggas) åt det otroliga ljudet. För att vara en metal-inspelning från 94 är ljudet helt slående bra, ljudbilden, frekvensomfånget, kraften och dynamiken är enormt bra och man vill i princip bara höja volymen ännu mer. Som ni säkert förstår vid det här laget har denna skiva fått en renässans hemma hos mig och ville passa på att rekommendera skivan till alla som ännu inte införskaffat denna milstolpe.

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/04/16 :  16:05:12  Show Profile Send Herrmann a Private Message
GG Allin and the Murder Junkies var ganska läskiga
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/04/16 :  17:13:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12509

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000