HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ken Ishiwata och CD6000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/19 :  08:55:10  Show Profile Send DasIch a Private Message
Som det säkert framgått av min tidigare tråd är jag mitt uppe i letandet av högtalare och cd-spelare.
De flesta vet nog hur svårt detta är. Visst har det sina trevliga stunder, när man sitter tillbakalutad i hifi-butikens soffa och lyssnar på en intressant produkt, men bara vägen dit är svår.
Man tvingas fara land och rike runt för att lyssna på det man eventuellt vill ha.
Så nu har turen kommit till Reference Audio. Jag överväger ett besök dit till helgen. Först skulle jag dock vilja ha hjälp med ett par frågor:

Jag har tidigare lyssnat på en Marantz CD6000 OSE LE. Den har blivit en ganska stark kandidat till min framtida anläggning. Jag gillar ljudet helt enkelt.
Det är här den mystiske Ken Ishiwata dyker upp. Marantz har en cd-spelare som heter CD6000 KI. Den kostar 3500kr mer än OSE LE, alltså 9000kr. Frågan är då, vad har Ken Ishiwata gjort med spelaren?
Skiljer den sig mycket, eller inget alls, från OSE LE - och vilka är skillnaderna, om det finns några?
Den här spelaren ligger egentligen lite utanför min budget, men har det gjorts ordentliga förbättringar kan den ändå vara värd att titta på.

Min nästa fråga gäller tre stycken cd-spelare som jag aldrig hört talas om tidigare. Jag fick alldeles nyss syn på dem på Reference Audio´s hemsida.
Det handlar om Vincent S1, S3 och S6. S1 ligger ungefär på gränsen till min budget, 8000kr kostar den. De andra två kostar 10000kr.
Återigen kan jag tänka mig att leva på havregryn och nudlar om det högre priset verkligen ger mig någonting.
På Reference Audio´s hemsida beskrivs ljudet som varmt och rörliknande, något som verkar mycket intressant.
Ni som vet något om dessa spelare, vad har ni att säga om dem?
Sedan undrar jag också över skillnaden mellan S3 och S6?
S6 skall tydligen vara en hybrid mellan rör och transistor, vilket borde skilja den från S3. Hur brukar sådanna här hybrider fungera?
Något som också avskräcker mig från rör är att de måste bytas ibland. Hur länge brukar de hålla, i snitt, och vad brukar nya kosta?

Ja, det blev rätt många frågor.
Jag är väldigt tacksam för alla synpunkter.

Objektivist

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:13:59  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ken Ishiwata, har inte han varit inblandad i ganska mycket...
Nu kan jag ha väldigt fel, men det finns väl även en koppling till Sonus faber och deras Musica...
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:35:16  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej

Vad jag har förstått sysslar Ken Ishiwata med tuning, han kan t.ex. lägga in en bättre trafo och
dämpmatta eller något liknande, kanske större kondingar. Hur detta verkligen låter får var
och en avgöra själv, men vill man ha bättre elektronik så måste man gå upp i klassifieringen
till en annan modell. Måste du ha CD-spelare genast ? Om man väntar tills man har 10000
börjar man få de verkligt bra maskinerna. Kan rekommendera Marantz CD17 MkII och t.ex.
Arcam CD 82.
Billigare maskiner värda att provlyssna är också t.ex Arcam CD72 , Nad C541i, Rega Planet.

Vincent S3 har testats i finsk hifi-press och blev klassad som ganska bra, men har endel egenheter
och låter enligt dem inte helt naturligt så de måste nog provlyssnas noga.

Martin
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:28:59  Show Profile Send DasIch a Private Message
Timbre: Jag vet absolut ingenting om Ken Ishiwata, förutom att det där "KI" efter modellbeteckningen verkar vara hans signatur.
Han måste hur som helst ha skickliga fingrar om han kan höja priset på en cd-spelare med 3500kr efter att han pillat på den.

MartiN: Allright. Jag gissade nästan att det var frågan om något sådant. Får ta och lyssna om Herr Ishiwatas pillande haft någon effekt.

Det är inte direkt att det brinner i knutarna när det gäller cd-spelare. Däremot tror jag farsan blir glad när han kan få tillbaks sin Arcam Alpha 7SE som jag lånat. Sedan har jag aldrig sett tålamod som en dygd.
Ifall jag verkligen får valuta för pengarna kan jag dock gå upp till 10000kr för en cd-spelare, så jag behöver inte vänta och spara ihop mer pengar. Det kommer dock att gräva ett stort hål i min plånbok, och jag vet inte hur mycket valuta jag får för det då min förstärkare, Marantz PM7000, är värd ungefär hälften.
Det skall vara mycket ljud för pengarna alltså.
Marantz CD17 MkII är tyvär för dyr, men den kanske går att hitta begagnad.

Arcam har jag lyssnat på, och jag har ju som sagt lånat en Alpha 7SE. Ljudet skär sig lite tillsammans med förstärkaren som har en mjukare framtoning. Jag tycker båda låter bra, men de passar inte riktigt ihop.
NAD C541i lyssnade jag på i samband med mitt förstärkarköp. Det händer att jag fortfarande vaknar upp kallsvettig på natten efter att ha drömt mardrömmar om den.
Nej, allvarligt, NAD är helt enkelt inte min kopp med té.
Rega kanske man skulle kolla upp däremot. Har aldrig lyssnat på någon av deras produkter, så det kan bli spännande.

Jag som hade hoppats Vincent S3 lät lita bra som den var snygg. Tycker det är en ganska stor nackdel om ljudet inte känns naturligt. Ett stort minus.
Jag skall följa ditt råd och vara väldigt noga om jag provlyssnar den.

Annars har jag fått syn på några cd-spelare som jag inte vet speciellt mycket om, men som jag kanske får chans att provlyssna redan ikväll i samband med att jag kollar på ett par högtalare.
Det handlar om Perreaux E-CD, Primare V-10 DWD och Primare D-20 mk-2.
Någon som har synpunkter på dessa?

Objektivist
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:55:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hifichoice gilla de i alla fal KI modellen skarpt!!! läs här:
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2316
men jag säger inte att man ska lyssna på dom!
Dom gillade även OSE modellen skarpt! http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=1415
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/20 :  01:03:59  Show Profile Send DasIch a Private Message
quote:
Originally posted by marbrink

Hifichoice gilla de i alla fal KI modellen skarpt!!! läs här:
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2316
men jag säger inte att man ska lyssna på dom!
Dom gillade även OSE modellen skarpt! http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=1415

Tackar! Skall läsa vad de har skrivit när jag fått lite sömn.

Godnatt!

Objektivist
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/02/20 :  01:38:37  Show Profile Send kasra a Private Message
Kanske lite långsökt, men leta efter en begagnad marantz CD-7 om du vill ha Ken Iwshiwatas senapsskärare...

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/20 :  01:41:03  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag har en Marantz CD6000 ose le som jag köpte för ett år sedan på Reference Audio. Spelaren är sedan också modifierad med ny klocka, nätdel och lite annat av Harmony Design.

CD6000 ose le har en väldigt fin och naturlig klang, d.v.s. den passar bra för akustisk musik. Svagheterna med spelaren i originalutförande tycker jag var att basen var något vek/odefinierad och att den saknade kraft i anslag/transienter. På modern musik med mycket rytm och driv kan den kännas lite slö. Modifieringen förbättrade spelaren på dessa punkter. Klockan förbättrar definitionen, nätdelen ger mer kraft och dynamik.

Jag skulle tro att min modifierade spelare är minst lika bra som Marantz CD6000 KI. KI-versionen har bättre nätdel, nätkabel, intern skärmning och lite andra tweaks utförda av Hifi-gurun Ken Ishiwata än OSE LE-versionen. Tekniken som används i båda dessa spelare är densamma, d.v.s. samma D/A, transport m.m. Om du använder Marantz PM7000 kanske vinsten att köpa KI inte är stor jämfört med OSE LE. Men du kanske tänkte uppgradera förstärkare såsmåningom. Själv använder jag Marantz PM17 som är otroligt välbyggd, väger c:a 16 kg.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/20 :  11:40:33  Show Profile Send DasIch a Private Message
kasra: Skall leta, verkar dock inte lätt att hitta.

Peter Å: Intressant!
Hur mycket kostade det att uföra de modifieringar du gjort, och hur svårt är det att pyssla med sånt?
Jag blev lite nyfiken nu, gillar trots allt att pilla och greja.
Annars är det intressant att det går att få ut sådanna förbättringar ur cd-spelaren. Här måste provlyssnas.

Objektivist
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:47:13  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag skickade bara ner spelaren till Harmony Design och fick tillbaka spelaren någon vecka senare. Kostnad 2700 kr + 200 kr frakt. Info finns på www.harmonydesign.se.

Eventuellt går det säkert att köpa modifieringskit något billigare och göra modifieringen själv, ex. klocka + analogdel + op.förstärkare från LC Audio. Jag vet inte hur mycket billigare detta är, samt vilken av LC Audio/Harmony Designs modifieringar som är bäst.
www.lcaudio.dk
www.goldenagemusic.se
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/20 :  18:01:42  Show Profile Send DasIch a Private Message
Allright! Med tanke på din beskrivning verkar det vara en klok investering.

Objektivist
Go to Top of Page

kadena
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:38:13  Show Profile Send kadena a Private Message
Hade förmånen att träffa Ken personligen under mina 5 år i Japan. Och det stämmer som tidagare sagts, han tar vissa modeller och tweekar genom att byta ut komponenter o.dyl.
Jag hittade dock inga KI modeller i Japan, verkar som de är inriktade på Europa marknaden.
I den prisklass du tänkt dig, tycker jag absolut du ska titta närmare på KI versionen.
För mig blev det dock deras första SACD maskin, SA1.

/ Kadena
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:27:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kolla runt lite, vill du ha KI modellen kan du få den BILLIGT.
Det är fan att Sverige ligger efter med priser men så är det.
Gammalt kostar mycket. Har sett den i England för £199.95.
För dom pengarna kan du fanken åka dit och hämta den och ändå
spara pengar. 200 uk motsvarar väl 3500 kronor tror jag.

Claes, en svensk i Dublin.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/22 :  17:05:32  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Var detta verkligen en sprillans ny spelare. KI-versionen kostar 9000 kr i Sverige. Jag trodde att KI kostade åtminstone 5000 kr och uppåt även i England. Marantz är väl ännu billigare i sydostasien, typ Singapore. Marantz CD6000 ose le tillverkas i alla fall i Kina och i Singapore, min är tillverkad i Kina.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/24 :  13:18:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, enligt prislistan ska den vara ny.
Dom har annars två "grader" GR som är graded
och ED som är ex display.
Så, det verkar som den är ny.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/24 :  16:26:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
var var det du hittade det priset? har svårt att tro att den kan finns ny nånstans för så lite pengar...det billigaste priset jag har hittat på OSE modellen är 250 pund i england...har svårt att tro att KI modellen som är dyrare skulle kunna finnas för 200 pund nånstans då....
msrp på KI modellen är 500 pund i england och 300 pund för ose modellen...
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/24 :  18:59:30  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag har också bara sett den för 500. Iofs har jag inte letat jättemycket. Btw så äger jag en 6000ki. Tycker att den är väldigt trevlig, så trevlig att jag funderar på att sälja... Den svarar bra på div uppgraderingar, såsom kablar, fötter. En fin spelare helt enkelt, för de pengarna.
//Henrik

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:16:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Gå till www.hyperfi.co.uk. På vänstra sidan
finns det en länk som är lite svår att se, det är
alla erbjudanden som PDF. Kika på sista sidan.
199.95

C
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:31:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag gick in o kikade o du har rätt! men kan det verkligen stämma?? hmmm...

Bor du på Irland förresten, Claes Ireland??=)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/25 :  11:46:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Japp, bor på Irland. Ville ha Claes som nick
men det gick inte så då blev det så här.

Visst är det billigt, helt otroligt billigt,
men det mesta som är runt ett år eller så gammalt
går det att hitta äckelbilligt i UK.
Köpte ett par HD600 i London för 120 uk pund.
Inte så illa.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/25 :  12:23:52  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bor du i Dublin? Jag ska dit i juni och undrar om det finns några hifi affärer där?? Har du nåt tips? Jag har varit på Irland tre ggr innan och det är mycket vackert och trevligt!

Ha de bra!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:33:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det är lite klent med hifi här.
Det finns några seriösa. En i blackrock
men vad jag har sett har dom inte ens
ett separat lyssningsrum. Men dom har mycket
seriös utrustning. www.cloneyaudio.com kan
du titta på.
Finns något som heter dublin hifi med, där
har jag inte varit inne. Finns inte så mycket här.
Sen vill jag inte titta för mycket heller. Har ett nytt
försteg och slutsteg som står hos Mor i Sverige. Ett
EC4.7 och EC AW120DMB, och jag kan inte ens lyssna på
dom för att jag är på irland. *suckar*
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:59:14  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kan ju passa på att säga att du nog ska lyssna ordentligt på vincent cd s-6 innan eventuellt köp/tanke på köp. Jag har haft den hemma och jag tyckte inte om den. Den låter varmt, men den har en färgning i diskanten som jag tyckte var väldigt jobbig. Jag föredrog helt klart Arcam cd82t framför vincenten.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/25 :  16:02:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Det är lite klent med hifi här.
Det finns några seriösa. En i blackrock
men vad jag har sett har dom inte ens
ett separat lyssningsrum. Men dom har mycket
seriös utrustning. www.cloneyaudio.com kan
du titta på.
Finns något som heter dublin hifi med, där
har jag inte varit inne. Finns inte så mycket här.
Sen vill jag inte titta för mycket heller. Har ett nytt
försteg och slutsteg som står hos Mor i Sverige. Ett
EC4.7 och EC AW120DMB, och jag kan inte ens lyssna på
dom för att jag är på irland. *suckar*

Tack för tipsen! kan hända att man tittar in i någon av affärerna..
kanske inte för att de har större urval än i sverige men de kanske har lite lägre priser än i sverige..vad gör du i dublin förresten?

Ha de!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000