Nja ta fram löddkolven vill man ju inte! Synd att de inte går att brygga! Är lite inne på Rotel istället för NAD. 991 ligger på ett jäkla bra pris! Men vill inte förlora kraft ifrån mina 2 NAD 216THX. så tanken var två 991 eller 1080! Eller så får man köra biamping!
Det går att bryggkoppla medelst en specialsladd!! Då behöver du inte in och löda inuti apparaten.
Gör så här:
1. Tanken är att använda en kabel som går till en ingång och vidare till nästa ingång. De balanserade XLR-ingångarna måste användas.
2. Jag rekommenderar att använda koaxialkabel så minimerar du risken för fellödningar.
3. In på ena XLR-kontakten kopplar du signalledaren till "+" (pinne 2)Skärmen ska lödas till GND (pinne 1), löd även en sladdstump i kontakten så att "-" (pinne 3) och "GND" är förbundna med varandra.
4. Från den ena XLR-kontakten ska det gå vidare en annan sladd som går till den andra XLR kontakten. signalledaren ska gå från den första kontaktens pinne 2 till den andra kontaktens pinne 3 ("-") samt skärmen ska anslutas till "GND" (pinne 1) samt en förbindelseledningsstump till "+" (pinne 2). Skärmen mellan de båda kablarna ska givetvis också vara förbunden.
5. På detta vis spelar det ena steget i fas och det andra ur fas och du får dubbla spänningen på utgången idealt sett.
6. På högtalarutgångarna används de båda pluskontakterna. Den kanal vars XLR-kontakt anslutits med "+" är där högtalarens "+" ska anslutas.
7. På detta, och de flesta andra slutsteg med balanserade ingångar, sitter en extra ingångssteg vilket teoretiskt kan innebära försämrat ljud. Likaså kan förstärkningsgraden kanalerna emellan vara något olika vilket inte heller är bra.
8. Obs! jag ger inga garantier för eventuella uppbränd utrustning, ej heller om denna instruktion är följd till punkt och pricka.
Om något verkar fel ovan hoppas jag att den som upptäcker det hojtar till genast.