Author |
Topic  |
|
subfreak
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:04:37
|
Hejsan. Undrar om det finns nån som kan berätta lite om vad som händer när man monterar två element "push-pull". Vad är det man behöver tänka på och finns det några bra program som kan räkna ut vilken lådvolym samt hur röret skall vara utformat. I de program som jag har provat så fanns det nämligen ingen förklaring till varför det blev som det blev, och jag har nu grubblat länge på varför som man kan ha en hälften så stor lådvolym m.m. Oftast så finns det en ideal lådvolym i beräkningsprogrammen, hur får de fram denna? eller rättade sagt hur får jag fram denna? Jag har två tolvor som jag vill ha i en låda på ca 45 liter isobarikmonterade av estetiska skäl och är mest intresserad av basen mellan 20 0ch 60 hz hur kan jag optimera min låda för detta bruk...det bara bubblar av frågor hoppas att nån kan ge mig lite svar. /Mikael. |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 08:34:42
|
Får vi lite data på tolvorna? |
 |
|
MadMan
Member

540 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 09:38:12
|
i isobarisk koppling kan du ha halva lådvolymen gentemot en högtalare(som du sa) men du behöver även dubbelt så mycket effekt för att komma upp i samma ljudtryck.
och lite data på tolvorna vore fint =) |
Nice from a far, but far from nice. |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 10:14:14
|
Hej
Intressant resonemang, kanske man kan få användning för sina gamla(=lastgamla) LA1231, som fortfarande låter och skyfflar luft. T/S parametrar för dessa är väl allmänt kända, eller ändrar sig dessa med tiden? Borde väl duga till biomuller, men då kanske man skall köra två lådor, en i varje hörn istället.
/L |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
subfreak
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 08:04:50
|
quote: Originally posted by Magnuz
Får vi lite data på tolvorna?
JBL GT122 (gamla bilbasar)men tycker att de funkar till hemmabion...Qts : 0,35 Vas : 101.1 Fs : 33.0Hz Re : 2.95Ohm Xmax : 0,006m Qms : 9.3 Qes : 0.36 Spl : 92.0 dB Funkar det förresten att driva dem med en monokopplad stereoförstärkare eller måste jag brygga den och koppla basarna i serie eller parallellt? |
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 08:24:43
|
Om stereoförstärkaren är monokopplad, dvs båda kanalerna får lika signal, så går det bra att låta varje kanal driva varsin bas. Om du väljer att brygga ditt slutsteg så bör du seriekoppla basarna. Bilbasar brukar ju vara på 4 ohm = 2 ohm vid parallelkoppling vilket innebör att ditt slutsteg i stereoläge skall klara av att driva 1 ohm utan problem för att du ska kunna brygga det och driva 2 ohm.
Halverad låda brukar det bli, är det inte samma sak som att man halverar elementets Vas och sedan beräknar lådan som vanligt dvs optimerar den för ett element (med halvt Vas)? Rätta mig någon om jag har fel! Har för mig att det var så och då går det att använda beräkningsprogram som saknar isobarikfunktion. Har du inget program så finns det flera att ladda ner. Använd sökfunktionen här på forumet så får du flera förslag. Unibox är ett Exelprogram som fungerar helt ok.
När jag för länge sedan byggde en isobarik sub så var resultatet ovanligt tyst förutom ett konstigt blåsljud. Självklart hade jag kopplat ena elementet fel så dom spelade mot varandra.
Lycka till!
|
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2003/02/21 09:26:25 |
 |
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:31:22
|
Larsen: Det är min uppfattning också. Har byggt flera konstruktioner med isobarik, mer och mindre lyckade. Men du menar väl att elementen spelar med varandra? |
Edited by - Tank on 2003/02/21 16:41:47 |
 |
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:54:31
|
Försiktig som man kan vara ibland? Borde nog basarna seriekopplas elekriskt i detta fall. |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 02:58:10
|
quote: Originally posted by Tank
Larsen: Det är min uppfattning också. Har byggt flera konstruktioner med isobarik, mer och mindre lyckade. Men du menar väl att elementen spelar med varandra?
Spela med varandra skall dom såklart göra för att det ska låta. Min konstruktion var med membran mot membra (inte membran mot magnet så att säga) och då jag glömt att fasvända ena basen fick det resultatet noll. Dom motverkade bara varandra, men med lite volym så började dom pressa/dra ut/in luft mellan korg-baffel till volymen mellan membranen och det var de "blåsljuden" jag hörde. Konstig beskrivning kanske... Senare har jag alltid använt Dynaudios LX-2 för att täta mellan korg och baffel. Det fungerar även bra som coating och att reparera spruckna upphängningar. |
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 03:13:05
|
quote: Originally posted by skrutten
Försiktig som man kan vara ibland? Borde nog basarna seriekopplas elekriskt i detta fall.
Jag tolkade det som att han hade en stereoförstärkare där de båda kanalerna får lika/samma monosignal. Borde bli samma resultat om han kör var sitt element på varsin kanal (obryggat då såklart) som om han seriekopplar och sedan bryggar slutsteget till en kanal.
I ett teoretiskt idealt tänkande med en perfekt effektkub på slutsteget skulle det ge en massa effekt om basarna parallellkopplades och steget bryggades. Men det innebär i detta fall att slutsteget skall klara av att driva 0.75 ohm (utan problem) per kanal obryggat. Mycket otänkbart såvida det inte är nåt monstrum till krell eller dylikt.
Oj vad trött jag är...vimsade säkert till något... |
 |
|
subfreak
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 08:08:23
|
Ok, så om jag har fattat det hela rätt så är det bara vas som halveras och inget mer som ändras? Jag har testat lite olika program och det verkar som om det är det som programmen är inställda på att göra med, egentligen så är det väl ganska logiskt att om elementet får dubbelt så mycket kraft att det bara behöve hälften så stor låda då...det var bara jag som funderade på att om det var så att det andra spelade in oxå tex att det blir dubbla upphängningar och då ett stabilare element samt att man har en spole på var sida elementet som...osv...men jag får väl nöja mig med att det bara blir så antar jag. Skall ta och snickra ihop lådan och så får vi se hur den spelar, en 32liters låda avstämd på ca 38hz. Tack för svaren förresten. |
 |
|
|
Topic  |
|