Author |
Topic  |
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 19:19:02
|
Jag har precis brutit upp lådan till min gamla mors golvhögtalare. Det var en lustig syn (bilder kommer kanske under kvällen). Högtalarna är inköpta på siba för den respektingivande summan av tusen kronor och heter enligt logotypen SMC.
Nu tänkte jag roa mig genom att göra dem lite prydligare, så kanske min flickvän kan använda dem sedan. Så jag behöver hjälp med tips för att få dem att låta lite bättre!
Det är såvitt jag kan se en tvåvägskonstruktion med ett baselement och en slavbas. Basen är av det extremt välrenommérade märket made in taiwan och gissningsvis 8 tum. Det sitter utöver detta två stycken identiska element som både är diskant och mellanregister (det är liksom en papperskon med en blank plastdome i mitten).
Filter då'rå... Till basen finns det inget filter. Högtalarsladdarna går direkt till terminalerna på elementet.
Till diskanterna återfinner jag en konding på 3.3uF seriekopplad med ett 2ohms-motstånd. Diskanterna är parallellkopplade.
Lådan är gjord i 1.5 cm spånskiva förutom baffeln som är gjord i plast. Högtalarterminaler finns inte - den tunna kabeln går direkt till terminalerna på basen, där filter och diskanter också är tillkopplade. Dämpning inuti består av pyttelite gullfiber i toppen och botten.
That's it...
Hur skall jag nu gå tillväga? Skall jag testa att proppa den full med dämpmaterial? Bitumen på alla väggar? Är det någon idé att försöka staga upp lådan?
Skulle basen kanske gilla ett lågpassfilter? Hur vet jag isåfall hur brant jag skall göra det och var jag skall skära? Om jag sågar upp bakplattan för att sätta dit högtalarterminaler - påverkar det ljudet?
Finns det några fler "billig-tips" hur jag kan trimma dem? Det är ju mest för skoj skull. Kul dock om man kan få det att låta bättre!! |
Ino Audio for life |
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 19:30:57
|
vänta du på bättre svar, men ett lågpass filter till basen är ju aldrig fel =) mend tanke hur högt den bör tvingas gå nu så bör väl 2-300 hz (TROR jag) att stadga lådan är väl alltid bra , högtalarterminaler får du INTE bättre ljud av, snarare sämre ifall kontakten inte blir redigt 100, däremot så kanske du kan byta till lite tjockare högtalarsladd, går bra med vanlig elkabel =). Stadga lådan och slänge i lite dämpmaterial typ ull är nog inte heller fel .
Men lågpass till basen och lite stagning är nog det bästa . =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:07:50
|
Verkar inte vara helt ovanliogt med filterlösa konstruktioner i det som säljs för småpengar på bulk-hifi-marknaderna (frågan är om man inte är för generös om man kallar det bulk-hifi? ). Om man inte har mätprylar så verkar det svårt att vettigt få ordning på de sakerna utan att bara göra det dyrare men inte bättre...
funderade på att köpa ett par Proson i julas hos Siba för 500 pix men mest för att få ytterhöljet. Med ordentligaförstyvningar (för ett spottstyver) och något mer förutsägbara element så kanske det hade blivit någorlunda bra för 1500kr...
Men egentligen så ska man inte förakta de konstruktörerna som gör de billiga högtalarna - det är en konstart i sig. Att det inte låter mycket sämre är ibland förvånande! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:21:42
|
Hej igen! Tack för förslagen! Jag skall testa med att dämpa lådorna mer och staga upp dem lite. I framtiden kanske jag kan anävnda lådorna för experimenterade. Bygga en ny frontplatta av mdf och sätta dit nya element och filter. Bra bas för att experimentera och lära sig!
Jag skickar med lite bilder så kan folk se hur det inte bör se ut i högtalaren... 

|
Ino Audio for life |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:28:46
|
Wooooha! De hade åtminstone använt ett anständigt dämpmaterial fast i o f s inte så mycket... 
Eftersom baffel är avtagbar så kan du lätt göra en ny med de element som du vill (hur blev det med logic-beställningen Henricsson???)! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:36:10
|
Det kanske är en idé att slänga baffel och element åt skogen då... 
Vad finns det för billiga element som kan tänkas passa bra här? En billig bra diskant och en bas/mellanregister. (Kan inget om högtalarkonstruktion)
Innervolymen på lådan är ungefär 32.725dm^3 om jag inte tänker fel. |
Ino Audio for life |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:46:39
|
En billig diskant á la Audax och ett par lämpliga logic-enheter borde göra biffen men vänta på vad Henricsson säger om möjligheten att få tag på logic-enheterna. Han brukar dyka upp efter eller omkring midnatt!  |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:54:45
|
Vad är logic-prylarna för något? Nu blev jag ju pysselsugen!! |
Ino Audio for life |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 20:59:50
|
Kolla på: http://www.d-s-t.com/main/index.htm Och klicka på Logic! |
 |
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:34:34
|
Varför slänga element och baffel åt skogen? Sånna där funkar ofta löljligt bra som party högtalare och för priset de brukar kosta så är de helt ok =) föreslår fortfarande att man kan försöka fixa till lite med dem så de blir bättre för typ noll pengar =)Ska man ändå byta baffel och element så är det lika bra att göra ny låda
|
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:49:52
|
Ett par WBT-kontakter och några meter Vallhalla å saken är biff! Kanske behövs ett par bybees oxå! Ser oxå att du kör me SD-fötter (eller är det flickvännens puderpuff-för-hud?), prova hellre spikes. |
sound pollution |
 |
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:12:07
|
Har du mikrovågsugn ? ;-) |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:39:23
|
Celef: You bite my head off!  |
 |
|
Cliff Barnes
Member

72 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:48:56
|
Ytterliggare tips kan du kanske få i nästa nummer av H&M då det är någon som ska göra precis samma sak; trimma upp en billig högtalare.
 |
Im not a loser |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:50:13
|
Var det en billig högtalare? Jag hadde för mig att det var ett par Audiovector... |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:51:21
|
DasKapital: Kan nog lätt bli fel med delning till basarna, då de kanske spelar bra tillsammans med diskanterna som läget är nu, men.. prova någon enkel filtervariant med komponenter från.. biltema.. 
Det är iallafall ett kul sätt att märka att saker händer, med enkla ingrepp! Det ger lust att bygga vidare, vilket självklart är skoj!
Ang Audax tipset så kör jag med audax diskanter a 70:- stycket från elfa, och de fungerar finfint!!
Staga och testa med ull! Lek på!! |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:59:48
|
quote: Originally posted by Nagref
En billig diskant á la Audax och ett par lämpliga logic-enheter borde göra biffen men vänta på vad Henricsson säger om möjligheten att få tag på logic-enheterna. Han brukar dyka upp efter eller omkring midnatt! 

Har lite info om Logic, yes! Tyvärr så försvann en spekulant på 40pcs , men vid mindre beställningar kunde mannen sälja Logic BC14,
 überfejta! 
för ~170SEK/st. Det gjorde iaf mig sugen på ett gäng! 
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:01:04
|
Jag beställer 6st!!!!
Tror jag.... ska kolla... |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:14:46
|
Det blir antagligen 8st för mig, beror lite på när jag ska beställa. Vi kanske kan pressa priset lite med ~20st Men jag har drabbats av lite kass ekonomi.. Böckerna blev inte billiga Men verkar trevliga   Kanske blir det bara 4st. 
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:16:38
|
N, dem 60kr-audax som elfa säljer. Är det varianten före eller efter Öhmans ( ) ingrepp,, minns att jag läste nånstans att han gick lös på det. Eller var det någon annan, någon var det iaf! 
|
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:21:11
|
henricsson: De är lagervara sedan före Öhmans ingrepp. Han beställde några tusen enheter sedan skrotade de formarna... De som finns på Elfa är sedan tiden före det! Vällagrade alltså! |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:22:46
|
Tråkigt, dem i RWS-1? |
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:23:42
|
Det är vällagrade saker i RWS-1!  |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:24:42
|
Man kanske skulle beställa något fr tangbandtåget.. Vilken diskant hade du tänkt dig? |
|
 |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:25:19
|
Är logic något nytt? Eller vad finns att säga om märket? Verkar billigt och synnerligen intressant! |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:26:29
|
 Vad var det Ö gjorde med dem?
|
|
 |