HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Projekt Euphony (välljud)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:23:14  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Jag håller på med ett projekt i skolan som jag kallar för projekt euphony. Det betyder välljud på engelska och är precis vad det går ut på. Att bygga ett par välljudande högtalare. Målet är att bygga ett par högtalare som kostar ca 5000:- som låter bättre än ett par för 10 000:- köpta i affär. Men problemet är att jag inte har några 10 000:- högtalare att jämföra med. Är det någon som känner till en seriös Hifi affär i borås eller göteborg som lånar ut högtalare, så man kan ta hem dem och lyssna?? (har frågat i alla jag känner till i borås) Eller finns det möjligtvis någon snäll människa som vill låna ut sina högtalare till mig??

Även om du inte är sugen på att låna ut dina klenoder så får du gärna titta in på min hemsida och läsa om mitt bygge. Jag vill väldigt gärna ha kommenterar och tips. Detta är mitt första högtalarbygge så det finns säkert många som har åsikter...

tack på förhand
stefan

http://projekt.ondska.org

| Hemsidan |

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:27:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kul namn du har på sidan! Project.evil.org låter bara något tuffare!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:32:19  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
hrmmm... nu undrar ja om du är ironisk eller inte...

jag gillar inte domänen, men den är en kompis och jag får ha sidan där gratis...

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:44:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Visst är jag ironisk! Nu vet jag inte hur din personlighet är men själv så skulle jag kunna tänka ut ett och annat dj*volusikt projekt som skulle passa under det domännamnet!

Jag kan tyvätt inte svara på din fråga eftersom jag inte är riktigt familjär med trakterna men jag vet några på forumet som är det...

Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:51:13  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Visst det finns säkert många "onda" projekt som passar under namnet. Jag har en annan adress till sidan också men den är en aning krångligare...
http://w1.332.telia.com/~u33200162/projekt

Det vore snällt om du bad dem som du kände på formum som "kände trakterna" att ta en kik på tråden.

tack

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:57:22  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
hmm "skyddet" du klippte bort på diskanterna är väll en "mojäng" för att förbättra spridningen?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:02:40  Show Profile Send n/a a Private Message
"Bra jobdat!! Men byt ut gullfibret mot något annat. Gullfibret yr omkring i högtalaren till slut bränner du en talspole."

Saxat från din gästbok. Bland det knäppaste jag hört

stef: sjyst bygge! Jag byggde också ett par högtalare när jag hade specialarbete, som det hette då.

Edited by - n/a on 2003/02/07 00:03:09
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:03:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
Dazzin: Det är en mojäng som försämrar spridningen. Enligt mätningar.

Stef: Sidan är lättladdad men den syns inte helt för alla... Jag kör helst med Opera och Mozilla och allt syns inte i den förstnämnda. Den sistnämnda har jag inte kollat med.

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:04:27  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Nagref: Ok, bra då vet jag det

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:04:35  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
quote:
Originally posted by Dazzin

hmm "skyddet" du klippte bort på diskanterna är väll en "mojäng" för att förbättra spridningen?

mja eller för att skydda diskanten.. hur som helst så läste jag i informationen om LTS högtalaren att dom gjorde så på den och han som hade gjrode det hade gjort en massa mätningar som visde att ljudet blev betydligt bättre. Så jag gjorde likadant med mina, har dock aldrig provat dem innan jag gjorde modifakationen. Men ljudet är väldigt klart!

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:10:21  Show Profile Send Nagref a Private Message
Stef: Ett lite tips! Nämn inte trebokstäverssällskapet högt! Det finns en del som inte gillar dem och kan tro att du är sådan...

Jag skämtar bara... IRL så verkar det mesta funka smidigt. Jag är f ö webmaster i nämnda sällskap.

Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:10:54  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
quote:
Stef: Sidan är lättladdad men den syns inte helt för alla... Jag kör helst med Opera och Mozilla och allt syns inte i den förstnämnda. Den sistnämnda har jag inte kollat med.

jag är medveten om att sidan strular lite i vissa browsers, men jag har tyvärr inte haft tid att fixa till det... hoppas kunna fixa till det snart, tills vidare så får du titta på den i IE, där fungerar den perfekt.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:13:07  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

"Bra jobdat!! Men byt ut gullfibret mot något annat. Gullfibret yr omkring i högtalaren till slut bränner du en talspole."

Det var ungefär vad jag sa till honom också, men han vägrar att förstå. Vi ha haft långa diskusioner om dämpningsmedel via epost, och jag hävdar att gullfiber är det mest privärda. Håller ni med?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:15:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag håller med om gullfiberdelen. Att jag ska använda IE håller jag inte med om...

När det gäller det förstnämnda så har jag inte träffat någon som har råkat ut för det än och inte gjort det själv...

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:15:55  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:

Mja, mina CV-basar tex är ventilerade genom polstycket med bara ett nät som skydd. Inte bara bra med fibrer som yr

/Marcus
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:21:17  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Jag håller med om gullfiberdelen. Att jag ska använda IE håller jag inte med om...

IE är trots allt den browsern som tolkar html bäst (enligt mina erfarenheter) och de flesta gör sina sidar för att de ska fungera bra i IE, eftersom majoriteten använder det.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:26:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Stef: Jag vet inte om jag håller med dig om det förstnämnda eller om det är lämpligast att använda ett programoberoende protokoll för att att anpassa det för ett specifikt program och därmed utesluta andra som använder program som följer standarden bättre... Speciellt som det specifika programmet inte finns att tillgå för alla operativsystem... Men det är ju lite OT!

Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:31:43  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Nagref: Du kör linux va?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:44:07  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Nagref, hur ser filtret ut i dina Merrimac? För det är en P13WH som sitter i dom va? Det är ju samma element som jag använder... vore intressant att veta.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:49:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Stef: Jag kör XP men man vågar ju inte släppa ut IE på nätet... En del jag känner kör dock Linux..

Det är en P13WH i Merrimac. Filtret till dem ser naturligvis bra ut! Men egentligen är det av begränsat intresse för dig att veta exakt hur det ser ut för din applikation är helt annorlunda.
Rent fysikst så ser det ut som följande:

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:16:24  Show Profile Send celef a Private Message
Jag skulle ha satt basen längst ned på baffeln samt använt betydligt mer glasull!

sound pollution
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:43:24  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Jag skulle ha satt basen längst ned på baffeln samt använt betydligt mer glasull!

varför sätta basen längst ner?? gör inte det bara att ljudet hamnar mer ur fas?
mer glasull har jag funderat på, men samtidigt så får det ju inte blockera basröret. runt det ska det väl knappt vara något dämpmaterial alls.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/08 :  10:16:36  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Det finns olika skolor när det gäller placering av element. För mig så är våglängden riktmärke. Säg att man delar vid 300 Hz och 3kHz då blir våglängden vid delnings frekvenserna ca 110 cm och 11 cm. Då sätter jag basen närmare än 110 cm från mellanreg och mellanreg och diskant så nära varandra som det bara går. Har inga betänkligheter över att placera basen relativt långt (<110 cm) från mellan reg. Kan vara bra att ha basen nära golvet.

Men du har redan lådan klar men annat finns kvar att tänka på.
- Bekymmer med att fasgången hos delnings fitren ger löptidsskillnader.
- Stabilitet och resonanser i lådan
- Distortion beroernde av placering på delningsfilterspolarna
- ????

Om man lägger dämpmaterial mot lådans väggar har jag fått för mig att man ska lägga heltäckande mot alla väggar utom baffeln, även bakom basreflexröret. Om röret slutar en bit framför dämpmaterialet så är allt ok.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/02/08 10:38:54
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/08 :  11:43:59  Show Profile Send n/a a Private Message
stef: har du några mätningar på dessa skapelser?
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/02/22 :  19:41:14  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
quote:

ja, jag har mätningar men frågan är hur tillförlitliga de är. kurvan blev väldigt taggig

| Hemsidan |
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/22 :  20:21:22  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by stef

quote:

ja, jag har mätningar men frågan är hur tillförlitliga de är. kurvan blev väldigt taggig

Kan du lägga upp den här? Skulle vara intressant.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000