HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Limma fast magnet - vad för lim?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:13:37  Show Profile Send tengil a Private Message
Jo, på festen igår (Jävligt lyckad faktiskt) for min lilla canton sattelit i golvet... Den lilla 4"-basen i den började låta misstänkt..

Så jag skruvade bort baselementet och kollade. Magneten satt snett, hade släppt i limningen..
Plockade försiktigt, med hjälp av en kniv, bort magneten. Talspolen var intekt och jättefin!!

Korgen är av plast. Magneten har fyra "pluppar" som passar i chassit, så allt lär hamna på rätt plats igen!
Men vad limmar jag lämpligast dit den med? (snälla, svara inte så kort som "lim" eller "klister"..)

mvh!

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:23:11  Show Profile Send norman a Private Message
Skulle tro att epoxy (med lite längre härdtid, de brukar vara bättre) borde funka fint. Kanske nån annan vet nåt bättre lim iof?

När du limmar kan du lägga elementet uppochner och när du sätter dit magneten med lim så testar du att köra nån signal till elementet så du ser (hör) att talspolen går fritt (det är alltid roligare att märka att den tar i innan limmet torkat)
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:37:11  Show Profile Send Wizard a Private Message
Loctites cyanakrylat-baserade lim är nog det bästa alternativet. Detta typ av lim används vid tillverkning av element. Men det finns olika varianter , så man måste kolla att det passar till de material man ska limma. (Finns på ELFA)

Snabbhärande är det också vilket lämnar tid över för att göra annat på dan istället för att hålla ihop högtalaren medans limmet härdar.

Wizard
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:54:48  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jepp epoxy rekommenderar jag också. En lättillgänglig och mycket bra epoxy är den vanliga, långsamhärdande versionen av Araldit som heter Araldit Professional.

Har använt diverse olika cyanoakrylatlimmer så gott som dagligen i 8 års tid men skulle aldrig rekommendera det till kritiska fogar. Där är det epoxy som gäller för min del.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/23 17:56:36
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:56:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det plastkorgen som har lossnat från polstycket eller sitter polstycket fortfarande kvar i korgen ?
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:07:06  Show Profile Send tengil a Private Message
Tack för tipsen gubbar! Jag får kolla in limmen ni rekommenderar då..

norman: Det var ett klokt tips, jag ska följa det!

Dahlberg: Rubbet har lossnat från korgen!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:56:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Blå Araldit (Långsam-härdande) är nog det som låter mest lovande. Lite osäker på om den hugger på plaster som är feta men annars skall det fungera.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:41:02  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag köpte en gång ett speciellt lim för ferrite hos Elfa kolla där jag tror dom har kvar detta lim i lämplig förpackning.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:50:27  Show Profile Send Xover a Private Message
Elfa har ett gäng moderna limtyper designade för att limma keramiska komponenter, ferriter till metall.Nedan beskrivs en typ som industrin använder Elfa har säkert en ekvivalent typ.

Cyberbond APOLLO 3009 is fast setting, low viscosity and is the standard for all metal bonding. APOLLO 3009 is also designed for ceramic and ferrite bonding. Product offers superior solvent and chemical resistance.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/23 :  20:02:40  Show Profile Send n/a a Private Message
X-over, det är inte magneten som har lossnat. Det är polstycket som har släppt från korgen. Stål mot plast alltså.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/23 :  20:26:38  Show Profile Send Xover a Private Message
P L A S T ? Ja då gäller det att få till nått som fäster på båda dessa svårlimmade material hm... smältlim av någon typ eller Epoxi av någon typ, jag tror att Carrocar säljer Cyberbond dom har nätbutik, enklast är väl kanske att köpa ett nytt element kan inte kosta många kronor.

Loctite limmar bland annat karroseridetaljer hos Aston Martin limteknologi är en vetenskap ,det man hittar på bensinstationens pinpackställ är till för hushållslimning.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/23 :  21:09:16  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ett lim som biter helt underbart på både metall och plast är PL200 (eller PL400 för den delen). Kanonbra på alla sätt och vis. Använder det till att montera de nya Peerlessdiskanterna på ABS-bafflarna när jag renoverar 70-tals Carlssonhögtalare.

/Erik
Go to Top of Page

ztig
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:11:29  Show Profile Send ztig a Private Message
PL 400 är ett suveränt lim, tar lite lång tid innan det genomhärdat men sedan är det så gott som omöjligt att få isär saken man limmat utan att bryta sönder allt samman.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:30:16  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jepp och PL200 är precis lika bra, fast ännu lite bättre enligt mig eftersom det även limmar cellplast och är svart, vilket passar bäst på dom svarta plastbafflar jag limmar på.

Känner mig rätt säker på att något av dessa 2 limmer skulle vara perfekt till en reparation som denna.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/23 22:31:22
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/02/23 :  23:04:04  Show Profile Send tengil a Private Message
Köpa nytt element? Utan att ens försöka
-Nej, då skulle jag känna mig på tok för syndig för att hänga på DIY delen av detta forum, varje dag...

Var får man tag i era rekmomenderade lim, in das Götheborg? ELFA passar mig utmärkt!

Mikael
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/23 :  23:06:26  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
K-Rauta har PL400 och tar 69kr för en 300ml patron.

Själv har jag en PL400 patron som står 30cm till höger om mig när jag sitter här och knappar på tangenterna.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/23 23:09:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000