HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ägare av Nordost Red Dawn!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:07:57  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Funderar på att köpa dessa högtalarkablar, har nu Purist Audio Elementa, borde vara ett stort steg upp på Upplösnings-stegen!!
Några ägare av dessa som har nått utlåtande???

Dont look back. Something might be gaining on you...

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:15:29  Show Profile
Jag brukar alltid vara restrektiv med uttalanden om hur en kabel låter (!). Men som ägare till Red Dawn på både signal och högtalarsidan så kan jag i alla fall säga att det är svårt att inte bli nöjd - men det ligger i var och en att tolka mina fåtal ord.

Btw jag har också ägt, för några år sedan, NordOst SPM (då fanns inte Valhalla) och det var en rykare i krysset redan då, med det dåvarande 2-kanalssystemet (nu kör jag 7.1).

Men jag vill passa på med en liten brasklapp: En kabel påverkar mindre än ett vettigt möblerat och akustikreglerat rum. En variant du kan fundera på är att använda en Behringer DSP8024, som är en digital parametrisk EQ - bara en tanke :)

Edited by - Bamsefar on 2003/02/20 09:36:42
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:22:34  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hej Ledzepp! För några år sedan ägde jag ett par PAD Elementa biwirekablar, rev A. Om jag skall vara ärlig så köpte jag dem för utseendets skulle, de var bland de coolaste kablarna jag hade sett. Ljudmässigt var de dock ingen höjdare, de var enligt mitt tycke väldigt grumliga och instängda i ljudet. Efter 2 månader sålde jag dem och ersatte dem med MIT kablar som var ett otroligt lyft i jämförelse. Numera är jag dock lycklig ägare av ett pr Nordost Red Dawn Biwirekablar och de passar väldigt bra i mitt system. Skall jag hitta något som passar bättre blir det våldsamt dyrt men jag har hört JPS No.! biwire i systemet och det är ett klart lyft, fast 35 000 kr .....

Sammanfattningsvis så tror jag det är som du säger, byte från Elementa till Red Dawn är ett stort steg på upplösningsstegen.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:19:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det kommer att bli en chock!!!

Prova först om ditt system tål all naken luft, inte alla klarar en sådan skoningslös tydlig kabel.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:21:31  Show Profile Send AA a Private Message
Någon som kört Red Dawn mot t.ex. Quattro Fil eller SPM?
Signalsnören allstå.

Hur står sig Red Dawn mot dom dyrare Nordost högtalarsnörena?

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!

Edited by - AA on 2003/02/20 12:26:28
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:23:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Alltså, mer luft innebär inte alltid bättre, glöm inte det bara.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:27:58  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
"naken luft"??

Hur ser påklädd luft ut? Eller eftersom det pratas kablar så kanske den inte ser ut utan låter? Så frågan kanske ska ställas: hur låter påklädd luft? (låter luft överhuvudtaget?)

Mvh
/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:55:48  Show Profile Send pesa a Private Message
Hej Ledzepp,
Forsok att provlyssna forst om Du kan. Ar det ngt jag lart mig i min kabelsokning sa ar det att matchning med ovriga systemet ar viktig. Nar jag provade Red Dawn under en vecka sa blev jag faktiskt besviken. Jag har sett andra pa forumet ha samma erfarenhet nar de har elektronik av samma marke som jag.

Alltsa prova forst om det gar...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:16:23  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Har hört signalkablarna SPM Ref. och Valhalla i duell. Vilken skillnad alltså!! SPM lät som en simpel lampsladd jämfört.

Men som sladd säger, det är en ganska skoningslös kabel. Har man problem med kall och jobbigt ljus elektronik så kan man få ännu mer problem med Nordost.

Say's who!?

Edited by - hali on 2003/02/20 20:17:50
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:51:12  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Då är alltså SPM rätt kass och Red Dawn urkass!
Tydligen bara att beklaga att jag inte har de 100 tusen som krävs för att byta ut min Red Dawn högtalarkabel och icke namngivna signalkabel till Valhalla!
Hoppas att jag får ihop de 100 tusen snart, så jag kan frottera mig med Gudarna!

Sagt av någon som inte är skeptisk till kablar och att de kan få kosta några tusen kronor, kanske till och med tio.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:03:19  Show Profile Send ekman a Private Message
ranefjord hur kan luft vara en dålig sak? det kan inte bli för luftigt däremot kan det gå åt andra hållet

och sen är även jag ägare av nordost red dawn och dom är enligt mig ruggigt bra för priset jag tror inte det går att hitta en kabel med upplösning och 3d i samma kaliber för dom pengarna

ps kolla upp om det är mk1 eller rev2 du köper så du får rätt pris osv
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/20 :  22:24:09  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det beror ju alltid på anläggningen också, jag hade hemma Red Dawn mot Kimber 8TC högtalarkabel och mellan min förstärkare (Plinius 8150) och mina högtalare (Nautilus 805) var det svårt att höra skillnad. Båda var dock ett stort lyft mot den billigare van den Hul jag hade då. Köpte Kimber för att spara pengar, även om Nordosten var snyggare. Hemma hos mig: samma kaliber för mindre pengar!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/21 :  01:04:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Nordost: Gillar du luft, köp rörstärkare och strunta i dina krellar.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  01:09:09  Show Profile Send ekman a Private Message
neh jag tycker krell låter bättre än dom rörisar jag hört så jag kör nog på det ska du se =)

vill du inte ha luft köp brittisk hifi
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/21 :  01:24:12  Show Profile Send n/a a Private Message
För mycket luft = för mycket dist. Så om nu red dawn är jääääätteluftig är jag direkt skeptisk. Precis som JPC2.5 strömkablen.

Det är nämligen så att de flesta pressar inte är speciellt luftiga i en neutral anläggning.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  01:29:45  Show Profile Send ekman a Private Message
har du hört dom flesta pressar direkt ifrån mastertapen och sen i en "neutral" anläggning? skulle vara kul att veta vad du baserar det påståendet på =)

och sen skulle jpc tillföra distorsion menar du? och hur tänker du att det skulle gå till???

kul sen att all distorsion skule upplevas som luftighet? =) njaaa
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/21 :  01:44:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Det har jag inte, men det går att mäta fram. Och rör har högre dist än transistor dito. Dock ingen uddatonsdist. Jag har hört en del anläggningar som jag själv uppfattar som neutrala i klangen (ex, quad77-707-carlsson 0a50.2 eller Nagrefs grejor), och sen jämfört med lite mer romantiska kombinationer (ex audio analogue puccini-carlsson oa50.2). Den stora skillnaden är bl.a luftigheten i den mer 'romantiska', aningen mer distade kombin. Men vackert låter det. Ett ljud jag lätt skulle kunna leva med. Men talar vi korrekt återgiving är det en annan femma.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:12:07  Show Profile Send ekman a Private Message
nu pratar du dock vad du "tror" i detta fall du tror att puccini osv distar mer och du tror att den luftigaste anläggningen inte är neutral jag skulle vilja se bevis på detta =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:22:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Jämför dist på t.ex triodljud.nu och sen jämför du med quad-hifi.co.uk.

där ser du en tydlig skillnad mellan t.ex rör o transistorer.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:26:29  Show Profile Send ekman a Private Message
jag vet att rör och transistorer distar på olika sätt det är inte det som diskussionen handlar om håll dig till ämnet och svara på frågorna istället...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:36:06  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.audioanalogue.it/inglese/index.html

http://www.quad-hifi.co.uk/909stereo.htm

Jämför Total harmonic dist.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:41:31  Show Profile Send ekman a Private Message
så du har lyssnat på två olika anläggningar i två olika rum med olika el olika försteg högtalare kablar och allt kanske till och med olika musik och du säger dig vara säker på att just audio analoguen tillför artificiell luftighet??

och sen hur vet du att de extra thd:n tar sig uttryck i form av luftighet? även det en gissning dessutom är det rätt längesen vi slutade mäta ljudkvalitet i thd och testsiffror i övrigt

jag väntar fortfarande med spänning på att få veta hur JPC och nordost tillför distorsion till musiken =))))
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:42:02  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag vet att rör och transistorer distar på olika sätt det är inte det som diskussionen handlar om håll dig till ämnet och svara på frågorna istället...

Hähäh

ämnte är din starka sida ????

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:43:31  Show Profile Send ekman a Private Message
men jag jobbar på det =)
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:44:27  Show Profile Send n00b a Private Message
bah.......

Nordost är inte något so imponerar p åmig....

Jag har iofs inte hört dom tunga modelllerna förutom valhalla, och den lät skit i den anläggningen jag hörde den i !!!!!!

iofs så var de tknappast kabelns fel =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/21 :  02:45:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

nu pratar du dock vad du "tror" i detta fall du tror att puccini osv distar mer och du tror att den luftigaste anläggningen inte är neutral jag skulle vilja se bevis på detta =)

Ekman, har du gått med i LTS, med dina krav på bevis?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000