Author |
Topic  |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 16:06:01
|
Jag har lite problem med kontakterna bak på förstärkaren där man kopplar in högtalarkabeln. Jag kan inte koppla in tjockare kabel än 4mm, vilket är riktigt mesigt med tanke på att själva kontakterna ändå är rätt stora. Problemet är hålen som är löjligt små. Vad jag undrar innan jag åtgärdar detta problem och skär ut större hål i plasten är om det finns någon vettig orsak att låta bli? Jag menar, man tycker ju det borde finnas någon orsak till att göra så små hål? Själv kan jag dock inte komma på det, därför frågar jag Er.  |
Objektivist |
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 18:43:39
|
Med tanke på att att kablarna inuti förstärkaren är garanterat mindre i diamter än 4mm så skulle jag förslå att du fixar nån form av kontakt eller liknande, kanske löder dit en kabel i ändan kanske (beror ju på hur kontakterna ser ut).
|
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:44:26
|
Problemet med kontakter på kabeln är att de måste vara rejält små(iaf om vi talar sådanna där hästskoliknande saker). Jag tror inte förstärkaren vill ha banan heller. Tyvär kan jag inte fixa någon bild på kontakterna. Det är sådanna där plastcylindrar man skruvar på, med ett litet hål i cylindern där man kan sticka in kabeln. Mitt i själva cylindern tror jag det sitter en liten gängad stålpinne. Det verkar inte som att det går att skruva isär själva kontakten, så jag vet inte riktigt hur eller vart man skall löda. I min mening en lagom korkad konstruktion alltså. Som det ser ut verkar det dock funka att ta upp ett större hål. Fast jag vill verkligen inte ha fel i den frågan. Vore ju otrevligt om man faktiskt förstörde någonting, istället för att förbättra. |
Objektivist |
 |
|
margell
Member

97 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:07:33
|
Tjenare
Sitter det inga små svart lock på skruvkontakterna? Min bror har en PM78, föregångaren till PM8000, och där är det små lock, som man kan bort och sedan sticka in banankontakter.... |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:16:52
|
Det sitter små svarta pluppar på skurvkontakterna. Jag är dock inte säker på ifall det är lock. Har försökt pilla loss dem, men de vill ta mig tusan sitta kvar. Jag är alltså lite tveksam till om det funkar. Fast eftersom det tydligen går på din brors förstärkare verkar det rimligt att det funkar på min också. Får ta och testa igen!  |
Objektivist |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:35:27
|
Efter en del hårt pillande fick jag loss locken. Jag var tvungen att ta en riktigt tunn kniv till hjälp. Tusan så hårt det satt!
Tack för hjälpen! |
Objektivist |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:57:24
|
Om man öppnar upp och kollar i förstärkaren(vilket jag inte rekommenderar att göra om du fortfarande vill använda den) så ser man att dom flesta korten så står det PM68(föregångaren) på dom. Och pinnarna(ja pinnar) som går mellan högtalarterminalerna och kortet är bara smala järnpinnar. Fyra tummar upp *sarkasm*
Så jag rekommenderar att du använder nickelpläterade banankontakter. Terminalerna är inte guldpläterade. Spadar är dom inte byggda för att ta emot och det vettif*n om du får in 4mm² kabel i den heller. Man börjar ju faktiskt undra vad man betalar för. |
 |
|
|
Topic  |
|