Nu när jag var nere i stockholm var jag med om en liten udda hifiupplevelse. Var inne i den eminenta butiken High Fidelity. Trevligt folk avslappnad atmosfär och framförallt välljud (ja ni gissade rätt Linn så klart.. ) Jag satt där och lysnnade i lung och ro när ena handlaren där kom in från lunchen och stängde av musiken. "hoppas du inte misstycker" var orden han sa och jag som inte var särskilt orolig om att inte få lysna vidare sa att det var helt ok. Vad gjorde han då? Jo han drog utt båda signal kablarna (till CD och mellan för och slutsteg) och bytte till två andra par (dock samma silverkabel om Linn säljer) och satte sedan igång musiken igen. WOW! vilken skillnad! Jag som suttit och njutit av allt välljud med taktfast musikalitet i ca en timme fick helt plötsligt höra än bättre välljud. Allt blev bättre detaljer taktkänsla musikalitet ja allt. Konstigt tyckte jag nog det var, mest för att jag inte är nån kabelfreak. Apparaterna är ju viktigare trots allt. Men nu förstod jag att kabeln kanske har en viss betydelse men på ett anat sätt än vad tidningarna och handlare brukar frahålla. Handlaren menade att kabeln inte har så stor betydelse utan att det är kontakteringen mellan kabel och kontaktdonet som är viktigast. Han hade spenderar en hel kväll dagen inan för att komma fram till vilken lödning som lät bäst. Efter att ha lött en massa par (uppåt sex par eller vad det nu var) med provlyssninga mellan varje lödning som hade han då kommit fram til hur en bra lödning skule vara för att ljudet skulle bli bäst. Tidningar och andra har ingen aning om vad dom pratar om menade han. Dom testar kablar men alla har olika kontakter och olika kontaktering (lödda olika) så testerna är helt upp i knas helt enkelt. Samma slutledning gäller nog högtalarkablar också antar jag. Väldigt intressant med nya upptäckter inom detta eminenta område.
Det jag lyssnade på var för övrigt Linn Kolektor, LK 140 och Espek. Så det var ingen riktig Linn High End heller trots att skillnaden i ljud blev så stor vid kabelbytet. Så undra om man inte skulle ta och investera i en sån digital lödstation så man kan löda filtren korrekt..
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
I princip 99% av alla olinjära fel som kan uppstå i en kabel finns säkert i en kontakt. Kontaktering är definitivt viktigare ur ett objektivt perspektiv...
Fast alla är ju inte objektiva utan de är det inte!
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
I princip 99% av alla olinjära fel som kan uppstå i en kabel finns säkert i en kontakt. Kontaktering är definitivt viktigare ur ett objektivt perspektiv...
Fast alla är ju inte objektiva utan de är det inte!
Är inte vitsen med Bulletplugs att hålla nere kapacitansen? Verkar ju lite onödigt att använda den till en coax som ändå har relativt hög kapacitans. Eller? Homegrown har ju fina annars för en billig(nåja) penning. http://www.homegrownaudio.com/diy_rca.html
Jag kanske har fel men poängen med coax som interconnect är väl att capacitansen är så pass låg? Jag menar det är ju gjort för höga impedanser och måste man inte ha låg kapacitans för det?
Används det inte för att skydda mot störningar vid höga frekvenser?
Jag menar bara att det finns ju kablar med kapacitans kring 10pF/m och RG62 ligger väl strax över 40 så i procent räknat blir det ju en kraftig höjning. (Sen om det spelar roll är ju en heeelt annan fråga.)