HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spolar från Biltema eller ELFA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/02/21 :  10:39:33  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Har tittat på olika spolar från Biltema och ELFA. Priset skiljer sig en hel del. Men det viktiga, kommer jag att höra någon skillnad om jag köper dom dyrare spolarna från ELFA??

Länkar:

Spolar på Biltema:
Luftlindad spole med Ø 0,8 mm koppartråd
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=532&iItemId=23005

Spolar på ELFA:
Luftlindade drosslar med hög effekttålighet och låg inre resistans. Lindade med syrefri koppartråd. Avsedda för användning till delningsfilter i högtalare i HiFi-applikationer.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2023804.htm

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:19:52  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Är det verkligen ingen som har en åsikt om spolar? Ok, om jag säger såhär istället då. Är det värt dom extra pengarna att köpa spolar från ELFA istället?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:21:48  Show Profile Send Nagref a Private Message
Troligen inte! Men din fråga är lite obsolet snart eftersom Biltema inte har spolar längre...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:29:17  Show Profile Send Lash a Private Message
Men eftersom dom fortfarande finns kvar och folk inkls mig är intreserad av att köpa.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:42:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
Senast jag kollade på Biltema i Linköping (för ett par veckor sedan) så var sortimentet väldigt begränsat typ obefintligt... Och det stod på hyllkanten att de var utegående... Kanske har de ändrat sig???

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:49:00  Show Profile Send Lash a Private Message
Det tror jag inte, men jag tänkte om dom spolar man vill ha finns kvar, så är dom ju billiga. Och frågan är om dom är värdelösa, dåliga, dugliga eller bra? Jag var o köpte några kondensatorer till mina proac kloner på biltema och en av dom jag ville ha var slut men en del andra fanns kvar. Och kondensatorerna duger nog tills vidare, gör spolarna det?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/21 :  13:50:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Min personliga misstanke är att spolarna är det nog mindre skillnader på än kondingarna...

Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:17:10  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ok, spolar köper man gärna på Biltema alltså... diametern på spolarna från ELFA är ju dock större, 1,2mm istället för 0,8... man kan ju tänka sig att det skulle kunna påverka men jag vet inte jag...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:43:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Troligen inte! Men din fråga är lite obsolet snart eftersom Biltema inte har spolar längre...

Hej N,

detta är inte rätt. Jag var i kontakt med dem för några månader sedan och fick följande besked.
Spolarna kommer enbart att föras i deras nät-butik i fortsättningen och inte ute i hyllorna i deras vanliga butiker.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:54:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
PAC: Där ser man!

yahriel: diametern kan påverka men om vi bortser från den (jag vet ju inte om du har tagit med förlusterna i spolen i beräkningen eller om du ska ersätta någon annan spole) så är det nog ingen större skillnad.

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:17:23  Show Profile Send kung a Private Message
Det är ju en icke så blygsam frakt från biltema, vilket gör att det kanske lönar sig att köpa ifrån ELFA eller hifikit istället..
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/21 :  21:07:27  Show Profile Send Xover a Private Message
Linda själv billig och bra dessutom för tummarna motion.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000