Hej Funderar på att bygga zigmahornet med billiga bil coaxer. Den ritning jag hittat på zigmahornet är lite otydlig. Någon här som har en bra ritning eller måtten på bitarna? Är den något man bör tänka på när man byggen en sådan högtalare?
Mvh Johan
"It takes a joyful sound To make the world go round"
Det absolut viktigaste när man bygger Zigmorna är att längden på pipan är korrekt och att elementet sitter på rätt avstånd från toppen (dvs 1/3 av piplängden).
Övriga dimensioner är faktisikt inte helt kinkiga förutom möjligtvis den lilla kammaren längst nere. Dock är jag lite osäker på hur denna påverkar. Jag skulle dock ha byggt http://audionova.nu/docs/107.htm istf. Zigmahornet om jag var som du. (Jag har byggt bägge för övrigt är det just en av mina lådor som är på bilden).
Dämpningen är kritisk oavsett vilken modell du bygger och den varierar kraftigt från fall till fall.
Parametrarna är kritiska. Fast med billiga bilelement så kan det vara värt att testa. Jag provade faktist ett par 79:-/paret element i ett par Zigmatorn och det lätt klart godkänt. Jag har för övrigt ett par Zigmatorn som står och skräpar ...