HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd spelare som inte tar alla skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:50:17  Show Profile Send dole a Private Message
Var ärliga nu vilka har haft problem med skivor i sina spelare.
Själv känner jag till ett par tre olika modeller som inte fixar alla skivor.(i den högre skolan)
Allt från att inte spela alls till att inte hitta TOC spåret vid låtsökning, eller bara hacka.
Är det bara skiv kvaliteten som är så jäkla dålig att spelarna inte fixar dem.
Vare sig det är kopieringsskydd eller inte. Har erfarenheter av både och.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:16:10  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har hört en förklaring, som går ut på att lasern är inställd så att den "sprider" mindre i bra spelare, därför klarar dessa inte brända skivor etc. Den fick jag höra när en Linn Ikemi vägrade spela min cd-r med "The Boss", Classiken tog emot den hur fint som helst.

Edited by - yalpa on 2003/02/21 18:17:02
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:33:05  Show Profile Send dole a Private Message
Förtydligande ej hembrända skivor.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/21 :  21:03:24  Show Profile Send JohanH a Private Message
Jag har haft problem med en del skivor i min Primare V10, okey jag vet att det är en dvd egentligen.
Iaf, de skivor som jag på rak arm kan komma ihåg inte fungerade var:
Eminems första skiva, mig veterligen inget kopieringsskydd.
Trance 2001-2nd edition, cd 1 funkar inte, cd 2 funkar klockrent. Kan inte tänka mig att det är kopieringsskydd på den!
Wycliff Jeans (stavningen?) senaste, masqerade. Kopieringsskyddad.

De två första skivorna vet jag inte om det är mina ex. som är felaktiga, men Wycliff-skivan har jag provat i en annan V10a och jag har även provat med ett annat ex. av skivan, inget av sätten fungerar.

Jag snackade med Hans på Audioactive (generalagenten för Primare). Han sa att en del av förklaringen är att när de stora musikbolagen "uppfinner" nya kopieringsskydd, så är de små elektronikbolagen tvungna att försöka komma runt dessa skydd själva. Och lite beroende på hur skydden är utformade går det att gå runt skydden och i vissa fall inte.
-
Det där med minskad spridning av lasern var intressant, har inte hört den förklaringen innan.

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2003/02/21 :  21:13:00  Show Profile Send daggen a Private Message
hade problem med vissa skivor på min Karik, bytte laser och vips så försvann problemen. har dock varit med om att den inte har kunnat avläsa tiden på spåret men i övrigt spelat låten ok en gång efter laserbytet
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/21 :  21:14:40  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har en kompis som kör med Naim som är baserad på Philips transport den spelar inga kopierings skyddade skivor utan man får kontakta bolaget för att få okodade skivor.

Naim har svarat på issuen att dom spelar bara Red code complient skivor som är CD skivor. Ev skulle dom komma med ngn upgradering som gör att man kan spela kodade skivor.

Kompisen kontktade skivbolaget och där vet dom mycket väl vilka transporter som har problem med kopierings skydd där är philips en.

Jag kör med Linn Ikemi och har inga problem med ngr skivor vare sig koierings skyddade eller hem brända.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/21 :  21:55:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag skall var ärlig. Jag hade inga probelem med min första spealare, en HK för en del år sedan. Sedan skaffade jag en Linn Karik som ibland blev litet kitslig men en rengöringsskiva löste de mesta problemen. Sedan en Krell som fungerade bra först men snart krånglade väldigt. In till sevice och sedan fungerar nästan allt. Undantag är två skivor från Opus 3 som skippar på vissa låtar (jag har tre eller fyra skivor av detta märket). Sedan dök det upp ett annat undantag i High Fidelitys test disk nr 68. Men nu var jag ganska cool, det är alltså bara audiofilskivor som skippar! Sådana kan ibland låta bra men knappast något som man vill höra många gånger. Eftersom de får in de bästa banden.
Vinyl skippar nästan aldrig, men det kan mycket väl vara så att två av hundra pressningar är skitdåliga. Så egentligen inte så mycket skillnad mellan vinyl och CD i detta avseende.
Det enda som förvånar mig är att de audiofila varianterna inte fungerar. Och inte låter bättre än hyfsade vanliga CD.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/02/22 :  00:13:42  Show Profile Send JMlab a Private Message
Dole
Prova en SID sound improvement disc är en grön plastskiva som du lägger
ovanpå cd den fungerar på välspelade cd,testa!!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/22 :  00:34:55  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by JMlab

Dole
Prova en SID sound improvement disc är en grön plastskiva som du lägger
ovanpå cd den fungerar på välspelade cd,testa!!
Mvh
JMlab

Var hittar jag en sån?
mvh dole

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/02/22 :  00:41:54  Show Profile Send oliver a Private Message
Alla spelare som är baserade på cd rom läsare dom som kan ta MP3 t.ex DVD spelare får problem med kopierings skydd eftersom målgruppen för skyddet är datorer.

Skeptiker
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/22 :  00:44:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inte hittat någon cd ännu som min S1 har problem med.
Den har jag haft ett år nu. Och Cdfixen som jag hade i ett år dessförinnan kommer jag inte heller ihåg att den hade några problem med några cdskivor.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/22 :  00:53:19  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Jag har inte hittat någon cd ännu som min S1 har problem med.
Den har jag haft ett år nu. Och Cdfixen som jag hade i ett år dessförinnan kommer jag inte heller ihåg att den hade några problem med några cdskivor.

Tyvärr är den inte bra nog i finishen för prisklassen ,så den går bort tyvärr. Låter bra det gör den onekligen, men... det första är jag extremt petig med. Det lutar åt krell,wadia eller mark levinson.

Edited by - dole on 2003/02/22 00:55:00
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/22 :  10:19:15  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Min Wadia 850 (TEAC drive) har svalt allt än så länge. Har haft den i några år och har inga problem med skivor som inte går att spela.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/02/22 :  11:23:19  Show Profile Send Mattias a Private Message
Copland-289 sväljer allt jag vet om utan problem.
Som vanligt, är skivorna extremt skitiga. Då kan det blir konstigheter. Har spelat kring 1.5k olika skivor i den.

Vad jag förstår står Sony för den mekaniska avläsningen i denna spelare.

/Mattias
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/02/22 :  17:03:22  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Har också en Copland CDA 289 och det har inte varit några som helst problem. Min cd-walkman från Sony har än så länge bara vägrat att spela en av de skivor jag stoppat i den.

Mattias: Det är Sony mekanik i Copland-spelaren, vilken variant vet jag dock inte.
Go to Top of Page

Larsson
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/02/22 :  17:30:13  Show Profile Send Larsson a Private Message
Jag har en del problem med min Cambridge Audio D300SE, den vägrar spela Peter Gabriels US, och dessutom så hackar den stokastiskt på vissa andra skivor, de flesta skivorna klarar den dock helt felfritt. Alla mina CD är helt repfria och utan fingeravtryck, så det är inte det som är problemet.
Jag hade en Philips-cd förut (inköpt för ca 16 år sedan) den fungerade utan problem (om man bortser från ljudet!).
Min Cambridge var inne på reparation för problemet med hackandet, de bytte laserenheten men problemet finns, som sagt, kvar.
Det är ju aldrig roligt när en bättre produkt är sämre än en dålig?
/Stefan
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/22 :  17:40:41  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är liter märkligt att det ofta verkar vara mer problem med dyrare än med billigare spelare. Kanske de billigare läser av allt även om det blir hur mycket fel som helst.
Det verkar som standardfixen är att byta lasern. Inte alltid det som är problemet utan verkar också kunna vara att man måste torka bort olja och smuts från det mekaniska delarna och fetta in igen.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:09:28  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Utan att ha några egentliga belägg för denna teori, så verkar det, i mina tester, som att mer kostsamma spelare läser i ett "smalare" område. Har kört med Primare D20 mkII och ibland så strejkade den.
Lösningen var enkel; av med skyddskåpan och rengöring. Därefter putsa till den aktuella skivan och saken var klar. Sedan inga problem alls, varken med eller utan skyddade CD. Förutom att jag tycker att de sistnämnda låter fördjävligt. Eller är det min vanliga paranoja som spökar?

OK, nog om detta. Vilken "regörings" CD rekommenderar ni som kan?
Själv har jag aldrig använt ngn, men skulle vilja testa.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:19:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Min Thule 150B plockar allt!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:21:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Dom flesta är nog OK om man inte letar i fyndboxen för 10 kronors varor på Rimi.
Principen är enkel, en liten borste på CDn som dammar av linsen. På en del varianter medföljer rengöringsvätska som man kan droppa på borsten. Kan ev. behöva upprepas för att få bort all smuts.

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:41:57  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
OK, finns det ngt specifikt märke som är "bättre" än andra.
Börjar låte som en gammal bekant till dig De notoriske "musiclover" som vi inte hört av på ett tag.
Han kanske blev less på mig när jag uppmanade honom att ta fast på vad du skrivit tidigare.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:45:43  Show Profile Send JM a Private Message
En kompis till mig har en Sony SACD-spelare. Den är bedrövlig på att spela skivor som har minsta lilla repa. Det kan även räcka med ett svagt fingeravtryck för att den skall visa "NO DISC" i teckenfönstret....

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/22 :  18:51:33  Show Profile Send JohanH a Private Message
Trackmates cdrengörare är ok, den brukar fungera bra. Men man bör tänka på att cdrengörare i allmänhet ska används i förebyggande syfte. OM man redan har "skit på linsen", så brukar det inte fungera i längden att rengöra med en dylik cd. Utan då är det inlämning till en serviceverkstad som gäller.

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/22 :  19:08:39  Show Profile Send Anders47 a Private Message
EN fråga är helt OK, men det kan bli litet mycket med 14 trådar som handlar om ungefär samma sak!
Något specifikt märke som är bättre än andra av CD rengörare? Kanske men tvivlar på det. Konstruktionen är väldigt enkel. Men den skall nog hellre ha en borste än en tygbit.
Jag har en dansk från AM som kan användas både för torr och våt rengöring.
Men det hjälper förstås inte om det är något mer grundläggande problem med lasern eller drivmekanismen.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/22 :  19:15:05  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Närå, jag har inga problem med smuts alls för närvarande.
Det var som sagt i prevetivt syfte jag funderade på.

Var är "musiclover"förresten?

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/02/22 :  19:33:35  Show Profile Send lars a Private Message
Jag har en Meridian 508 20 bit som klarar allt.
Vinylspelaren klarar alla vinylskivor.
Skall man inte köpa en ny CD-spelare???? Det verkar vara dom som det är problem med.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000