| Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:21:25
|
Jo, den ser onekligen bekant ut... 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:21:44
|
Jag har sett den tidigare också. Ser ganska lik ut (som JPC 2.5). 
Så vem vet...?
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:26:38
|
Järnhaltig skärm, transparent isolering, osv... hmm intressant upptäckt!
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/02/24 00:27:55 |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:30:39
|
Jag vill ha den feta 4x6mm² kabeln borde fungera fint som högtalar kabel också! Någon som har lust att dela på en rulle på 50m? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
dajz
Member

325 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 00:39:17
|
| Jag är på Alexi |
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 02:14:08
|
| så man skulle alltså kunna bygga samma kabel som jorma gör för ca 80 kr.. det verkar ju ganska rimligt.. |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:01:51
|
| Jo, den kan nog vara intressant, om det inte är Jormas 2.5. Den har jag redan provat, och den funkade inte för mig. Hade underlättat att veta innan (om) man beställer. Annars bli det onödigt jobb för mig. Isåfall är det från proppskåpet till vägguttagen som blir intressant, men jag misstänker att Supran funkar bättre ändå. Men att prova skadar ju inte. |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:17:57
|
Billigare i Sverige,,,,,IGEN |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:27:33
|
| Vad handlar den här tråden om?? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:33:08
|
Sladd: Om erfarenheter om denna kablen. Om nån provat? Jag funderar på att köpa en rulle. Kul att veta om någon redan provat. Sen att den liknar Jormas 2.5 gör ju inte saken mer ointressant för andra. Särskillt med tanke på priset. Men den har jag ju som sagt redan provat innan.
Eftersom jag flyttar om en/två månader har jag börjat kolla lite på 'billigare' strömkablar som jag kan dra från proppskåpet. Alltså, inga minilab där. Blir aningen för dyrt ;). |
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:36:08
|
| sladd: till och med du borde förstå det. Det går att köpa nätkabel väldigt billigt för långa instalationer från elskåp ute på gården. Det är väldigt bra att folk uppmärksammar det så att de har möjlghet att göra detta utan att bli skinnade på pengar. Sen så är det ju lite kul att kablen kostar ca 15kr/m på en 50m rulle och ifall det är samma som Jormas så gör han bra pengar på kablarna. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:36:27
|
Aha, elinstallation i hus med syfte att uppnå bättre arbetsförutsättningar för anläggningen!
|
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:45:29
|
| Sladd: Precis så ligger det till. Eftersom det ändå krävs en elektriker som fixar en del andra problem i den lägenheten (lösa vägguttag, m.m) tänkte jag slå två flugor i en smäll, och komma äbbu lite billigare undan. MEN, eftersom min PSA UO och Jormas 2.5'a inte fungerade speciellt bra ihop, hade det underlättat att veta om detta är samma eller en liknande kabel. Isåfall får jag spåna vidare. annars ligger Supran bra till, men det blir lite dyrare. |
 |
|
|
JaLa
Member

92 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:47:35
|
| Får den användas till fast utvändig installation (utan VP-rör)? |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:49:50
|
Vi behöver inte spekulera en massa. Vi får väl se vad Jorma säger.
Samma kabel eller ej, spelar det någon roll? Det mesta går nog att fåtag på i handeln.
 |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:52:23
|
Det spelar roll för mig om det är samma kabel eller inte, eftersom Jormas inte fungade för mig.
Den är tänkt som en fast installation i väggen. |
 |
|
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 12:58:57
|
Vilken längd på kabeln behövs för att få optimal effekt? Jag antar att t.ex. 2m fungerar bättre än en snutt på 0,5m? |
Allt som skrivs på internet är sant. |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:01:29
|
Om man lyssnar på Clou o Jorma o de andra kabelsnubbarna är det 1,5m som är minsta längd, för en viss sorts kabel.
mina egna lab'ar funkar bra även i kortare varianter. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:14:03
|
| Går det inte att köpa LoRad för fast installation? Eller motsvarande Elfa variant för låg strålning. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:17:00
|
JaLa:
Det tror jag inte att den är lämpad för, det bästa är nog att ha den i ett vp-rör (Vp-16)
Kabeln heter ÖLFLEX. |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:19:32
|
Detta är bekymret med en tråd som startar i en generalagentur över installationkablar och man frågar om någon "lyssnat" på kablarna. Man nämner samtidigt Jorma JPC 2,5.
Päron och äpplen
Om inte Jormas funkade för dig (som vadå, installationkabel eller färdig terminerad JPC 2,5-produkt????) är det väl ganska långsökt att gå på något som ser väldigt lika ut?
Vem skall svara på denna fråga? Den som installerat många meter av kabeln redan eller den som gjort en "Jormakopia" och dessutom jämfört med "originalet"?
Eller är det bara det vanliga pengagnället?
Eller vad är det - för att citera Samuel Rönqwists ödmjuka inställning - "som till och med jag borde förstå"?
|
 |
|
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:29:18
|
Det är väl jättebra att folk kommer med billiga och eventuellt bra alternativ. Är det inte bland annat det som forumet är till för?
I sakfrågan uttalar jag mig inte, strömkablar är inget jag skulle lägga min energi på i första hand. Det finns så många andra felkällor av mycket större magnitud, som jag prioriterar. |
markih |
Edited by - markih on 2003/02/24 13:32:17 |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:31:14
|
Som jag även skrev är det ju kanske en intressant produkt även om den inte skulle fungera för mig, eftersom många har positiva resultat av Jormas kabel, men att alla kanske inte är beredda att lägga de pengarna. Om detta är en kabel som fungerar på ett liknande sett kan den vara intressant att testa. Det är väl en fri marknad?
Själv vet jag inte, men tycker att kablen verkar intressant för mig. Frågan måste ju i vilket fall som helst vara berättigad.
Jormas funkade inte för mig som terminerad, har inte provat den som fast installation, men man kan ju misstänka att resultatet blir ungefär det samma, eller sannolikt ännu värre, om det nu är så att fitler effekten blir 'bättre o bättre' ju längre kablen är.
Hur ovanstående kabel fungerar vet jag inte, därför jag frågar om erfarenheter.
Så vi skippar 'gnället' och låter tråden bli 'seriös' istället. Som Niklas skrev är det väl kanske näst att låta Jorma eller någon annan kabeltillverkare svara. Han kanske har erfarenheter av den, eftersom han är i kabelbranchen. Och den verkar ju ganska lik hur som helst. Den kanske var med på en utvärdering någongång i början av kabel-kariären. |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:31:41
|
Om denna kabel är lik jormas på ett eller två sätt är väl en ypperligt intressant sak att diskutera i ett forum som detta?
det har ju diskuterats åtskilliga gånger vilka kablar man kan köpa från elfa för att kunna bygga en "likadan" kabel som man kan köpa av den o den lev. för 15 ggr pengarna... varför går det inte för sig att diskutera det helt plötsligt?
gignos har ju t ex varit utsatta för backengineering på samma sätt här tidigare och vad jag kommer ihåg så var det ingen som höjde ögonbrynen då iaf.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:36:34
|
sladd: lite OT kanske... men anser du att så fort någon försöker lägga ner lite energi på att hitta billigare komponenter till sin anläggning än de kommersiella varumärkesprodukterna eller via de väletablerade (ibland i en situation skrämmande likt ett monopol) hifiaffärerna så är man gnällig? Jag bara undrar...
Vänligen /Georg
Edit: Ranefjord hann före mig... bortse från mitt inlägg och bibehåll seriositeten i tråden... |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
Edited by - jojje_guitar on 2003/02/24 13:38:38 |
 |
|
Topic  |
|