Jag har en CD med ett par år (knappa 5 kanske?) på nacken (Luxman) som på senare tid börjat hoppa. Rätt vad det är, så hoppar den bara över några sekunder på skivan. Detta händer nu såpass ofta att det utgör ett stort irritationsmoment.
Behöver jag byta laser, bara rengöra linsen eller är loppet kört?
Jag ringde en butik och fick det suspekta rådet: "en fem år gammal cd är bara att kasta då om den är såpass billig (7500kr ny), köp XXX den är bäst i världen för XXX kr". Är detta bara äckligt säljarsnack eller talar han sanning. Själv håller jag tummarna för att det räcker att putsa linsen...
Isopropanol kan du köpa på apoteket det skall finnas en K-Sprit som är isopropanol tror det var Shell's. det kan gå med glasögonduk men risken är att du repar och eller bara flyttar runt skiten. tryckluft på burk funkar fint finns på classe tror jag
Jag hade en tråd för några veckor sedan som tog upp detta problem (då med en Rega Planet). Det kom flera olika förslag på hur linsen skulle rengöras. Sök efter den tråden, där finns en hel del åsikter om hur det skall göras.