| Author |
Topic  |
|
|
PatrikB
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:04:42
|
Hejsan! Jag går och funderar över huruvida det skulle vara värt pengarna att skaffa mig en ny CD spelare. Den jag använder idag är min 11 år gamla Pioneer PD-8700, som fungerar helt utan problem. Men rimligtvis borde ju elektroniken avancerat en bra bit sedan dess och dagens spelare borde väl erbjuda ett bättre ljud? För att prova kopplade jag in en NAD 502 (inte heller den purfärsk direkt men ändå ett par år nyare) till förstärkaren med samma signalkablar till samma ingång och spelade samma skiva. Så här på rak arm kan jag inte påstå att jag hör nån skillnad. Möjligtvis lite fastare bas men det kan lika gärna vara inbillning tror jag.
Övrig utrustning jag använder är Förstärkare Denon PMA-725R Högtalare Dali 202 Signalkabel Audioquest Torquise (Tror jag iallafall, kommer faktiskt inte ihåg exakt) Högtalarkabel Tara Labs Klara
Tacksam för all hjälp och förslag! |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:16:55
|
quote: Så här på rak arm kan jag inte påstå att jag hör nån skillnad.
Samma här, de flesta CD-spelare från modern tid låter väldigt lika för att inte säga likadant tycker jag. Vissa är lite sämre men skillnaden är minimal. Kör med din CD om du är nöjd med den. Finns ingen anledning att skaffa en ny utan anledning.
Om du verkligen vill veta om du kan få bättre ljud så låna hem en ny Denon eller nåt annat bra, men jag skulle tro att det inte är så stor skillnad iaf. Om du vill ha bättre ljud så tror jag det är högtalarna du ska se över annars som sagt, om du är nöjd och sakerna fungerar som du vill så varför göra sig besväret? |
Edited by - marens on 2003/02/23 21:21:19 |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 21:21:06
|
| Har inte hört 502:an nån gång, men är inte det en spelare i 3000-kronorsklassen från '94 eller något? Det är fortfarande ett bra antal år sen...plus att man nog får ta och lägga lite mer pengar för att komma upp till nivåer där det verkligen börjar låta kul. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 08:21:46
|
Jag tycker att de roliga spelarna som ger mycket ljudförbättring fins i 10kkr klassen. Två av mina favoriter är Arcam CD82 och Marantz CD 17mkII. Kanske något för framtiden.
Martin |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 11:27:52
|
| Du kan ju alltid köpa en dac och modda CD:en hos harmony design istället, dvs. om din gamla Pioneer har en digital utgång |
 |
|
|
Zombie
Member

2503 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 11:32:56
|
Hej! Om du är lagd åt gör-det-själv-hållet kan du ju uppgradera lite komponenter, byta ut klockan, dämpa höljet/transporten etc. Om sådant finns mycket skrivet. Men, som sades tidigare, varför byta/ändr när du är nöjd?
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 11:35:59
|
Zombie: Men, som sades tidigare, varför byta/ändr när du är nöjd?
Exakt! |
 |
|
| |
Topic  |
|