| Author |
Topic  |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 23:15:50
|
| Scenario: Du är en extremt musikintresserad stackars sate; boendes i en etta. Du älskar musik i alla dess former, förutom jazz, schlager och dansband. Du lyssnar på allt från Prokovfiev till Pantera. Du vill ha en hög upplösning. Du föredrar en mörk klang framför en ljus. Vilken stärkare och vilken CD köper du? |
Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin... |
Edited by - RigorMortis on 2003/02/21 23:43:12 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 23:27:39
|
He,he!
 Om du får svar så kommer du inte bli klokare av dem. Alla tycker olika och lika många åsikter som det finns rätta svar finns det. Det finns för många ingångsvärden att ta hänsyn i ditt fall, så av mig får du rådet, som vanligt, att använda öronen och sedan plånboken. Om du letar efter en patentlösning så kommer du få leta tills löser av dig. Lycka till, dock! |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 23:39:58
|
| Inser att er subjektivitet är mitt största problem. Att läsa svaren här är som att köpa vin efter systembolagets prislista; men det går inte att bortse från att kunskapen på detta forum är stor. Vill så att säga bara ha hjälp att "sikta in mig"... |
Edited by - RigorMortis on 2003/02/21 23:41:28 |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 23:44:00
|
| Jag skulle kunna tänka mej att en begagnad Accuphase förstärkare skulle kunna passa dej. Kanske ihop med en Audio Analogue (stavas det så?). Jag har sett en sådan begangad här. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 00:22:42
|
OK, för att vara lite mer konkret. Jag skulle börja med att försöka lyssna på allt jag kunde komma åt. Sedan kolla beg.markanden. För dina 20000 sek kan man få ihop ett mycket kompetent system. Sedan är frågan vad du är ute efter. Jag hade en jäkligt bra kombo med Primare A20 och D20 för 12000 som låter ruggigt bra. Nypeng ca 19000 sek. Vill man sedan ha ett par högtalare inom budgeten så finns det ett otal att välja på. Se andra trådar på detta forum. Det finns även nya alternativ som är mycket bra inom din prisbild. Titta in på några hifimagasins hemsider så kan du få rekommendationer på nyköp som handlar om en rimlig peng. Och då menar jag hela anläggningar. Ex. NAD C320BEE + NAD C541i + B&W602S3s. Förtsärkare + CD + Högtalare som lätt hamnar inom din budget, och detta är nypriser. Enligt WHAT HIFI är detta en av de mest prisvära system man kan köpa idag. Tillkommer kablar, stativ etc. etc. Men du kommer att klara din plånbok med lätthet ändå. Själv har jag egentligen ingen åsikt om denna anläggning eftersom jag inte hört den i denna "ihopsättning" Och ta hifitidningars rek. som en vägledning och inte som en absolut sanning. Återvänd till mening nr två i detta inlägg. Jobba därfrån.
|
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 00:39:42
|
Jag kan bara säga vad jag skulle valt i det prisläget och det är en begagnad Linn Classic och ett par begagnade Katan. mitt råd är att se till att få lyssna på de grejorna åtminstånde.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 00:44:33
|
Håller med Hepcat..
Begagnad Linn Classik + Linn Katan vore en riktig höjdare, eller Classik + begagnade Linn Keilidh, så får du lite varmare ljud än Katan, men inte lika välupplöst... |
 |
Edited by - jajon on 2003/02/22 00:45:14 |
 |
|
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 00:54:20
|
| Ska ägna morgondagen åt att terrorisera gbg:s hifihandlare... återkommer med rapport. |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 01:19:44
|
| Om du skall besöka hifihandlarna i Göteborg så tycker jag att du först skall besöka Ågrens HiFi. De är trevliga och har bra saker i din prisklass. Sedan ett besök på HiFi-klubben. Det kan dock vara svårt att få möjlighet att lyssna i lugn ock ro där. Det är mycket folk där på lördagar. Det sista stället du skall besöka är HiFistället. Ander säljer in sina grejer ganska hårt där. Därför är det bra att ha lyssnat runt lite innan man går dit så man har något att jämföra med. Räkna med att få lyssna på Vincent där. Anders älskar Vincent. |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 08:13:12
|
| Missa inte att lyssna på min och jajons rekomendation de grejorna hittar du på tonläget aschebergsgatan. och ha en trevlig lyssningsrunda. Lycka till. |
www.selleri.de
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 10:07:52
|
quote: Originally posted by Gebex
Om du skall besöka hifihandlarna i Göteborg så tycker jag att du först skall besöka Ågrens HiFi. De är trevliga och har bra saker i din prisklass. Sedan ett besök på HiFi-klubben. Det kan dock vara svårt att få möjlighet att lyssna i lugn ock ro där. Det är mycket folk där på lördagar. Det sista stället du skall besöka är HiFistället. Ander säljer in sina grejer ganska hårt där. Därför är det bra att ha lyssnat runt lite innan man går dit så man har något att jämföra med. Räkna med att få lyssna på Vincent där. Anders älskar Vincent.
Jag tycker även att du borde ta och besöka Radiolagret. De säljer inte in sina saker särskilt hårt. Vilket jag tycker är trevligt. De brukar fråga: "Hur tycker du att det låter?" Tycker du att det inte låter som du vill att det skall låta så är det bara att testa nåt annat som man kan låna hem för att prova.
Det är min uppfattning om hur jag blivit bemött där.MvhKristofer |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 12:35:07
|
quote: Originally posted by whiskyman
quote: Originally posted by Gebex
Om du skall besöka hifihandlarna i Göteborg så tycker jag att du först skall besöka Ågrens HiFi. De är trevliga och har bra saker i din prisklass. Sedan ett besök på HiFi-klubben. Det kan dock vara svårt att få möjlighet att lyssna i lugn ock ro där. Det är mycket folk där på lördagar. Det sista stället du skall besöka är HiFistället. Ander säljer in sina grejer ganska hårt där. Därför är det bra att ha lyssnat runt lite innan man går dit så man har något att jämföra med. Räkna med att få lyssna på Vincent där. Anders älskar Vincent.
Jag tycker även att du borde ta och besöka Radiolagret. De säljer inte in sina saker särskilt hårt. Vilket jag tycker är trevligt. De brukar fråga: "Hur tycker du att det låter?" Tycker du att det inte låter som du vill att det skall låta så är det bara att testa nåt annat som man kan låna hem för att prova.
Det är min uppfattning om hur jag blivit bemött där.MvhKristofer
Jag håller med Radiolagret är enormt hygglig! Jag är nöjd kund där. 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 12:39:01
|
quote: Originally posted by RigorMortis
Scenario: Du är en extremt musikintresserad stackars sate; boendes i en etta. Du älskar musik i alla dess former, förutom jazz, schlager och dansband. Du lyssnar på allt från Prokovfiev till Pantera. Du vill ha en hög upplösning. Du föredrar en mörk klang framför en ljus. Vilken stärkare och vilken CD köper du?
Som JAG ser det har du två CD-val... Båda innebär en sväng till Radiolagret... Alternativ 1: Quad 99CDP(CD-spelare & försteg i samma låda) som du kopplar till antingen Quad 99Pwr eller 909Pwr. Eller också Cyrus Quattro CD/försteg som du kopplar direkt till antingen ett cyrus slutsteg eller ett av quadstegen. Väljer du ett cyrus-steg eller det lilla quadsteget klarar du dig inom 20 000kr budgeten... väljer du det större 909-steget kommer du spräcka budgeten med max 3700kr. 
Det är någon av de lösningarna som JAG funderar på, då även jag kommer uppgradera CD & förstärkare senare i sommar. 
//Jakob  |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Otto
Member

279 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 12:50:23
|
HIFI handlar om att veta vad man känner.
/Otto |
 |
|
| |
Topic  |
|