HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nordost Valhalla till Amplifix - CDfix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:08:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi hade lite kabelkryp i går kväll. Man blir ibland förvånad över detta med kablar. Jag provar just nu flera olika kablar, både signal- och högtalarkablar. För att få lite mer kött på benen tog jag med hela rasket till Sanoj som har kablar vilka är välkända av mig.

CDfix - Amplifix - Mårten Design Monk.

I Sanojs rum spelar denna anläggning gudomligt och kunde funka som demorum för Monken. Mjukt, detaljerat och helt utan ljusa tendenser.

Hans kablage är måhända en smula overkill för den prisklass han har på elektronik och högtalare. Audioquests fetaste högtalarkablar i silver, Dragon och signalkabeln är Transparent Ultra.

In åker Valhalla signalkabel. Ja, vad skall man säga. Allt blir bättre, precis allt. Inte speciellt sansat att köpa den om man tittar i ekonomiska termer men ljudlyftet är såpass stort att man funderar.

Superkablar är för dyra. Fler borde ha möjlighet att koppla in detta för att höra potentialen i sin elektronik.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:12:11  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det går ju alltid att köpa tunga kablar på begagnat marknaden. De kan ju vara en investering om man har tänkt att fortsätta uppgradera sin elektronik.

Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:44:23  Show Profile Send Nagra a Private Message
Tror att det blir svårt att hitta Valhalla som beg.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:55:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Inte speciellt sansat att köpa den om man tittar i ekonomiska termer men ljudlyftet är såpass stort att man funderar.

45 papp verkade igår helt rimligt för en kabel

Valhallan var en sann öronrensare, eller tjaa jag INBILLADE mig att det lät bra....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:21:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj, om det är så stora skillnader, då måste ju Transparent Ultra vara en riktigt usel kabel.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:23:23  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Knoppen... jag såg dig sittandes på medborgarplatsens perrong. =) (åkte förbi med tuben)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:26:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kanske läge att testa en "lågbudget" Valhallakiller, JPC No.1 ?

Snart blir jag väl misstänkt för att vara sponsrad men så är inte fallet och även om Jormas kabel är "billig" så är den lite väl dyr för mig. Bra låter den dock, det har jag hört hemma. Kableduellen som finns på bildreportagesidan bekräftar detta.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:34:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Oj, om det är så stora skillnader, då måste ju Transparent Ultra vara en riktigt usel kabel.

Johan.

Begåvat...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:37:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

Johan.

Enligt vilken eller vems religion då?

// Pär
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:41:24  Show Profile Send Terminator a Private Message
Får ganska många tube traps etc för 45000:- .
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:44:34  Show Profile Send n00b a Private Message
Om man tex sålt Monk och lagt till dom där 45k eller amplifix och lagt till 45k som kabeln kostar.

Hur stor skillnad skulle man då få tro ??
Kanske MarkLevinsons intergrerade eller någon skön högtalare för 55k??

Och då behållt gammla kablaget

Bättre ?

Sämmre ?

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:51:49  Show Profile Send K-man a Private Message
Ang n00b:s bättre? Sämre?

Antagligen bättre om man lagt de pengarna på ngt annat, men eftersom vi hififolk är som vi är så kommer vi byta elektroniken oxå med tiden och tänk dig då den goe 55' högtalaren eller den mumsiga ML stärkaren med riktigt godiskablage!

...det är alltid ngn länk i anläggningen som ligger steget före! Det är väl det som gör att man alltid vill uppgradera... man vet att man kan få ut ännu mera väljud!

....iallafall så vill jag få ut så mycket godis som möjligt ur godispåsen!

\\K-man

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:06:20  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Har sett minst 4olika valhalla till salu de senaste 4månaderna

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:11:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
quote:

Johan.

Ja, i jämförelse.

För övrigt anser jag att
KartagoKartagoKartagoKartagoKartagoKartagoKartagoKartago
bör förstöras, kan läsas i Molt (Misleading Ocult Lowbudget Trash) obsjokeobsjokeobsjoke

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:14:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by hsivp

Knoppen... jag såg dig sittandes på medborgarplatsens perrong. =) (åkte förbi med tuben)

Hej i efterskott!!
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:28:21  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f

Har sett minst 4olika valhalla till salu de senaste 4månaderna

Dom har köpt Jormas no. 1

Har nu prövat no. 1 på 2 ulika anläggen. Det ena absolut budget med N'Tjoeb CD, AVI pre och Siruius (Gamut) slutsteg. Högtalare var DIY.

Skilnan från bra kabler i 4.000 - 5.000 SKR klassen var større enn skilnan mellom dissa och dom billagsta från AQ och liknande.

14.400 SKR er mange pengor for en kabel - men når skilnan hörs tydeligen på selv mid-price anläggen, må der absolut väre nonting korrekt. Ser frem til at sammenlikna med mycket dyrare kabler, men har för prövat dom besta (dyraste) från t.ex. MIT, AQ och Kimber. Ingen av dom er lik Jormas.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:29:22  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Johan.

Ja, det är ju så att Transparent inte direkt lever upp till sitt namn, utan försöker subjektivt "tuna" ljudet. Därav rekommendationer om långa kablar och helt otroliga mätvärden(signalkablar med kapacitans en bra bit över 200pF/meter)

Citat:"Cables with extremely wide bandwidth create a thinner and brighter sound than cables with less bandwidth."

Sen om det upplevs som "bra" eller "dåligt" i anläggning X, ja det är ju en helt annan fråga.

Mvh
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:35:30  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by sladd
Molt (Misleading Ocult Lowbudget Trash)

Intressant påhopp.

Har du förresten satt upp den där tavlan på väggen, att du måste förlöjliga de som inte har samma åsikt som du?

mvh
Jonas Persson
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:44:14  Show Profile Send n00b a Private Message
Sladd...

Fick inte jag ett PM av dig engång om att du ville höja forumet ifrån sandlådenivå och ni inte ville ha angrepp åt något håll ??

Har för mig att det var något om anonsörer inblandade också ?

//jonas

Vi kan väl säga såhär: Jag minns inte det du refererar till men vill du leka viktig och sitta med "hemlig" information som skulle kompromettera mig så kan du ju kasta in handduken direkt om du inte trivs. I detta fallet så är det en gammal traditionell provokation från traditionellt håll - helt utan provokation innan från mitt håll - som jag besvarar. Du kan väl skicka någon upprörd spydighet åt det hållet också. Eller "vet" du inga "hemlisar" där?

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:57:42  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Man kanske iaf borde prova ett par dyra så mycket dyrare högtalare tex. innan man lägger det på kableln.
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/20 :  11:03:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by matson

quote:

Johan.

Ja, det är ju så att Transparent inte direkt lever upp till sitt namn, utan försöker subjektivt "tuna" ljudet. Därav rekommendationer om långa kablar och helt otroliga mätvärden(signalkablar med kapacitans en bra bit över 200pF/meter)

Citat:"Cables with extremely wide bandwidth create a thinner and brighter sound than cables with less bandwidth."

Sen om det upplevs som "bra" eller "dåligt" i anläggning X, ja det är ju en helt annan fråga.

Hej Matson!

Nu har jag kollat lite på deras hemsida. Jag hade tidigare ingen aning om deras filosofi. För mig verkar det verkar onekligen dumt att sätta lågpassfilter på kablarna. I välkonstruerade förstärkare sitter redan ett sådant, just för att slippa RF-instrålning som kan orsaka hastighetsklippning. Med Transparents kablage blir det så att säga "tårta på tårta". Lågpassfilter brukar kunna höras på ljudet, även om brytfrekvensen ligger över det hörbara området. Ett mer "filtigt" ljud är en vanlig följd av det hela. OM man har en förstärkare som är väldigt dåligt designad som är känslig för RF-instrålning, då kan Transparents kablar vara en räddning faktiskt. Men hur ska en vanlig konsument veta om hans/hennes förstärkare är feldesignad och känslig för RF-instrålning? Jag tycker det är bättre att använda kablar som har så lite filtrerande egenskaper som möjligt och låta tillverkarna av ansluten utrustning sörja för att de är korrekt dimensionerade.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/02/20 :  11:15:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Men hur ska en vanlig konsument veta om hans/hennes förstärkare är feldesignad och känslig för RF-instrålning?

Köp NAD 208 så är du på säkra sidan...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/20 :  11:19:07  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/20 :  11:22:17  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Nu har jag kollat lite på deras hemsida. Jag hade tidigare ingen aning om deras filosofi. För mig verkar det verkar onekligen dumt att sätta lågpassfilter på kablarna. I välkonstruerade förstärkare sitter redan ett sådant, just för att slippa RF-instrålning som kan orsaka hastighetsklippning. Med Transparents kablage blir det så att säga "tårta på tårta". Lågpassfilter brukar kunna höras på ljudet, även om brytfrekvensen ligger över det hörbara området. Ett mer "filtigt" ljud är en vanlig följd av det hela. OM man har en förstärkare som är väldigt dåligt designad som är känslig för RF-instrålning, då kan Transparents kablar vara en räddning faktiskt. Men hur ska en vanlig konsument veta om hans/hennes förstärkare är feldesignad och känslig för RF-instrålning? Jag tycker det är bättre att använda kablar som har så lite filtrerande egenskaper som möjligt och låta tillverkarna av ansluten utrustning sörja för att de är korrekt dimensionerade.

Johan.

Hej K!
Jo, jag håller helt med och använder det tankesättet när jag monterar ihop kablarna till min egna anläggning.
Det utesluter ju dock inte att någon annan kan uppskatta resultatet av Transparents(eller liknande) konstruktioner. Personligen anser jag att parametrarna blir oändligt många om man frångår tanken på att den bästa kabeln är ingen kabel. Då kan man ju lika gärna koppla in remsor av en läskburk någonstans på kabeln och se hur det känns(en metod som verkar rätt poppis just nu förresten)
Det om det.

Mvh
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:05:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Billig cd och jättedyr kabel=att köra Ford Fiesta med F1 däck. Och sen bli påbackad av en dumper.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:12:08  Show Profile Send Anton a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Billig cd och jättedyr kabel=att köra Ford Fiesta med F1 däck. Och sen bli påbackad av en dumper.

Väghållningen lär iaf. bli så bra som den kan bli då däcken inte längre sätter begränsningen.

Å andra sidan är en F1 bil med regummerade åretruntdäck nog inte ett så vinnande koncept.

Allt handlar om avvägningar, all form av extremer i endast vissa delar av en kedja ter sig i mina ögon som bortkastade resurser.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000