| Author |
Topic  |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:12:44
|
quote: Billig cd och jättedyr kabel=att köra Ford Fiesta med F1 däck. Och sen bli påbackad av en dumper.
Har du provat      |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:23:23
|
Kanske inte räcker med ett 2 kanals forum? Man kanske behöver ett forum för de som vill nå det "perfekta ljudet" där inte pengarna styr och ett forum för dem som vägrar tro på kablar och tycker att xx summa pengar är för dyrt för ett steg... för kablar.. för högtalare etc..
Vi är ruskigt olika på forumet... men det finns 2 stora läger! De som tror på sina öron (jag exempelvis) och som ständigt söker efter ett bättre ljud.. gärna testar skumma tweaks och också köper dessa om de ger något som man gillar.. samt också är öppna för nya ideer!
Andra lägret är de som gärna mäter först... de anser att för att lägga x antal tusen kronor så måste skillnaden vara STOR.. och när de menar stor så är det med råge! De gillar inte dyra highend kablar som de anser vara bogus... och kör gärna på mycket billigare kablar som de har mätt fram att de är lika bra som en Nordost Valhalla etc. De brukar också sätta kvantite före kvalite... aka.. gärna dubbla bastorn med 4st 12"or istället för små stativare men som lirar otroligt fint.
Va tycker ni andra? Kan vi verkligen samsas? Känns inte så....
|
 |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:27:08
|
Jag har vänner i båda lägren och jag har aldrig haft problem att samsas med dom. Så vitt jag vet så respekterar dom min åsikt och mina ideal precis som jag respekterar deras, det är väl så det ska vara. Sedan är ju internet ett väldigt speciellt forum att skriva på då man inte ser personen ifråga och dessutom så är det svårt att tolka det personen skriver då man saknar tonfall och ansiktsuttryck osv. Min personliga åsikt om forumet är att vi klarar detta hyffsat bra om man tänker på förutsättningarna.
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:29:06
|
quote: Originally posted by Sanoj
quote: Billig cd och jättedyr kabel=att köra Ford Fiesta med F1 däck. Och sen bli påbackad av en dumper.
Har du provat     
Nej jag avskyr Ford.    |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:33:10
|
Neodynium skrev:
"De brukar också sätta kvantite före kvalite... aka.. gärna dubbla bastorn med 4st 12"or istället för små stativare men som lirar otroligt fint".
Jo jag håller med dig i allt förutom citatat.
|
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:44:59
|
quote: Originally posted by brumel
Neodynium skrev:
"De brukar också sätta kvantite före kvalite... aka.. gärna dubbla bastorn med 4st 12"or istället för små stativare men som lirar otroligt fint".
Jag tror det var en liknelse som inte skall läsas ordagrant, men jag har haft fel förr.... |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:52:15
|
quote: Originally posted by j.persson
quote: Originally posted by sladd Molt (Misleading Ocult Lowbudget Trash)
Intressant påhopp.
Har du förresten satt upp den där tavlan på väggen, att du måste förlöjliga de som inte har samma åsikt som du? 
mvh Jonas Persson
Intressant reaktion och intressant sätt att citera på.
"Molt (Misleading Ocult Lowbudget Trash) obsjokeobsjokeobsjoke" Skall det kanske vara? Men det blir inte så bitande då, jag fattar. Tavlan som jag skulle sätta upp gällde ju bara när jag hade fel... Eller missade du hela poängen med den logikvurpan? Knoppen tål en gliring, speciellt när den kommer som svar på någon dumhet han skrivit själv. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:57:49
|
quote: Originally posted by Pjotre
quote: Originally posted by brumel
Neodynium skrev:
Jag tror det var en liknelse som inte skall läsas ordagrant, men jag har haft fel förr....
Du har rätt.. inget fel med stora bastorn.. lite dum jämförelse.. 
|
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:09:56
|
quote: Originally posted by Neodynium
De brukar också sätta kvantite före kvalite...
Öhmm, vad säger dig att "de" brukar sätta kvantitet före kvalitet? Kvalitet är rätt svårt att definiera i sådana här sammanhang... Kvalitet i absoluta mått är rätt ointressant - det är snarare upplevd kvalitet som är det viktiga.
Om man exempelvis anser att återgivningen kräver åtskilliga hundra watt och sedan med objektiva metoder också finner ett slutsteg som levererar detta på ett (enligt de analysmetoder man väljer att använda) ofärgat sätt, är detta då inte kvalitet i dennes ögon?
Kanske inte i dina, men att säga att en grupp väljer kvantitet framför kvalitet på dessa grunder skjuter inte bara bredvid haren, det träffar också glashuset bakom...     |
Ino Audio for life |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:23:33
|
quote: Originally posted by sladd obsjokeobsjokeobsjoke"
Ojoj!
Den här sammanskrivningen kunde jag överhuvudtaget inte läsa, vilket gjorde att det bara blev hälften så roligt! obsjokeobsjoke (och så vidare) ser inte ut som något läsbart, utan som om du har hamrat på tangenterna väldigt snabbt utan mål eller mening... vilket gjorde mig förbryllad.
Men du såg väl min smiley? 
quote:
Skall det kanske vara? Men det blir inte så bitande då, jag fattar.
Var inte så konspiratorisk! Jag såg ju inte "obs skämt".
Men för att citera Lasse Åberg: "risken med att skämta är att folk kan tro att man skojar", eller något i den stilen. Hajar du?
Jag lägger till en smiley till för säkerhets skull... 
quote:
Tavlan som jag skulle sätta upp gällde ju bara när jag hade fel... Eller missade du hela poängen med den logikvurpan? Knoppen tål en gliring, speciellt när den kommer som svar på någon dumhet han skrivit själv.
Tja, logikvurpa eller språkfel, vet ej. Tyckte mest det var roligt dock! 
Vänligen, J P |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:33:46
|
Det var väl själva f-n också vad var det vi diskuterade nu igen  |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:36:33
|
quote: Originally posted by DasKapital
De brukar också sätta kvantite före kvalite...
Öhmm, vad säger dig att "de" brukar sätta kvantitet före kvalitet? Kvalitet är rätt svårt att definiera i sådana här sammanhang... Kvalitet i absoluta mått är rätt ointressant - det är snarare upplevd kvalitet som är det viktiga.
Om man exempelvis anser att återgivningen kräver åtskilliga hundra watt och sedan med objektiva metoder också finner ett slutsteg som levererar detta på ett (enligt de analysmetoder man väljer att använda) ofärgat sätt, är detta då inte kvalitet i dennes ögon?
Kanske inte i dina, men att säga att en grupp väljer kvantitet framför kvalitet på dessa grunder skjuter inte bara bredvid haren, det träffar också glashuset bakom...    
Om man anser att det behövs för väl ljudet så är det ju rätt... jag säger inte att det är fel heller att bara köra på tryck och volym.. bara att jag själv sätter väl ljudet först.. aka klang/ljudbild etc..etc..etc!
Jag tar gärna emot 4 stycken krell 750mcx.. kostar ju en slant dock.. hade dock inte velat ha 4 stycken Pa slutsteg men en jäkla massa watt bara för att det behövs för att få fram en flygels lägsta ton.. då kör jag hellre på ett kvalites slutsteg för samma pengar och väntar tills jag har råd med 1k watt kvalite istället.
Obs.. det första jag skrev var inte att klanka ner på någon... det var för att visa hur olika vi är.. och hur tjatiga diskussioner vi ofta får igång på trådar som handlar om kablar etc.
|
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:47:50
|
Vi är ruskigt olika på forumet... men det finns 2 stora läger! De som tror på sina öron (jag exempelvis) och som ständigt söker efter ett bättre ljud.. gärna testar skumma tweaks och också köper dessa om de ger något som man gillar.. samt också är öppna för nya ideer!
Andra lägret är de som gärna mäter först... de anser att för att lägga x antal tusen kronor så måste skillnaden vara STOR.. och när de menar stor så är det med råge! De gillar inte dyra highend kablar som de anser vara bogus... och kör gärna på mycket billigare kablar som de har mätt fram att de är lika bra som en Nordost Valhalla etc. De brukar också sätta kvantite före kvalite... aka.. gärna dubbla bastorn med 4st 12"or istället för små stativare men som lirar otroligt fint.
Va tycker ni andra? Kan vi verkligen samsas? Känns inte så....
Man kan också dela in det i 2 grupper där den ena gruppen tror att allt som rör hifi är avskilt från övrig fysik och den andra gruppen som tror att även hifi lyder under fysikens lagar.
Nordost gör kablar som mäter väldigt bra(det gör däremot inte Transparent(om man med bra menar minimal påverkan))!! Olika lät dom ju tydligen i varje fall.
|
Mvh |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:48:10
|
quote: Originally posted by sladd
Det var väl själva f-n också vad var det vi diskuterade nu igen 
Precis!
Ännu mer OT: hade jag fått en spänn varje jag misstolkade någon hade jag varit rik nu!  |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:27:38
|
Neodynium skrev:
Det är väl inget fel på Infinity IRS Beta... Fast jag tvivlar på att den högtalaren tilltalar mät- o testnissarna.. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:34:30
|
frågan är varför det är omöjligt att ha en kabeltest debatt utan att någon nisse kommer och säger men döööööööööööööh lägg pengarna på nya högtalare istället så låter det bättre
det är väl för f-n inte det som tråden handlar om =)
jag inväntar med spänning den dag då någon testar högtalare och får tipset att testa valhalla istället  |
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 16:08:06
|
LOL.. Mycket ska man då få läsa men.. ja.. Detta hör nog till de värre  |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 17:58:52
|
quote: Originally posted by CH
Neodynium skrev:
Det är väl inget fel på Infinity IRS Beta... Fast jag tvivlar på att den högtalaren tilltalar mät- o testnissarna..
Som jag skrev lite längre upp... Var nog inte det bästa exemplet.. hehe. Finns ju många välljudande lådor som har en massa 12or.. 
|
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 18:42:38
|
quote: Originally posted by matson
Nordost gör kablar som mäter väldigt bra(det gör däremot inte Transparent(om man med bra menar minimal påverkan))!! Olika lät dom ju tydligen i varje fall.
Hmm... inte så säker, i alla fall beträffande dom billigare modeller av signalkablar. Jag saxar mätresultater, som finska HIFI blad publicerade i sitt grupptest av kablar i augusti 2002. Hela historian hittar du under forumets Nyheter arkivet, under rubrik "Första blindtest av kablar publicerats!"
Titta gärna på förmåga att dämpa ytre störningar og kanalseparation:
kapacitans likström- dämpning dämpning av kanalseparation
resistans vid 20kHz störningar 1kHz/20kHz
Alpha-Core Micro Purl 189 pF 331 mOhm 0 5 dB >110/64 dB
Analysis Plus Oval One 84 pF 80 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Audioquest Coral 88 pF 70 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Chord Cobra 2 100 pF 439 mOhm 0 >70 dB 110/>95 dB
Ixos Gamma Audition II 50 pF 61 mOhm 0 2 dB 102/62 dB
Kimber Kable Hero 78 pF 32 mOhm 0 -4 dB* 102/62 dB
Monster Cable Interlink 400MkII 139 pF 70 mOhm 0 >70 dB 110/>95 dB
Nordost Black Knight 31 pF 55 mOhm 0 1 dB 64/39 dB
QED Qunex Silver Spiral 356 pF 38 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Siltech Mxt 488 pF 12 mOhm -0,05 dB >70 dB >110/>95 dB
SMA Performance 72 pF 27 mOhm 0 5 dB 108/63 dB
Supra Dual RCA 126 pF 149 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Tara Labs RSC Prime 66 pF 208 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Transparent Link 100 1210 pF 39 mOhm -0,11 dB 33 dB >110/>95 dB
van den Hul Source Hybrid 90 pF 47 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
Vivanco HTRRH 2210 104 pF 82 mOhm 0 >70 dB >110/>95 dB
gratis lakritssnöre 115 pF 229 mOhm 0 42 dB >110/90 dB
|
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 18:57:17
|
| markku: jag kan inte hitta det |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:05:14
|
Samuel,
Gör så här: under 'Search', Search for: "blindtest", Search Forum: "Nyheter" - Archived Posts, Searh by Member: "markku". Som sökresultat skall du få (jag fick precis nu i alla fall) två poster, den andra lyder "Första blindtest av kablar publicerats!", med dato den 14. augusti 2002.
Lycka till! |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2003/02/20 19:06:19 |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:11:10
|
Hsivp...du skrev..
*Sedan är ju internet ett väldigt speciellt forum att skriva på då man inte ser personen ifråga och dessutom så är det svårt att tolka det personen skriver då man saknar tonfall och ansiktsuttryck osv.*
Precis,håller med dig....det är där alla dessa smiley´s kommer in i bilden. Ett bra sätt att ge bla tonfall, ansiktsuttryck och känsla till sitt inlägg.
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:20:49
|
Dog denna tråd?
tycker att det var ganska underhållande ett tag.. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:50:41
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
Dog denna tråd?
tycker att det var ganska underhållande ett tag..
Skriv då något som vissa kanske anser vara kontroversiellt, men till vilken nytta? |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:06:18
|
Har inget emot mätningar i princip. Men det verkar märkligt att kablar skulle kunna skilja sig i kanalsepartion. Om det inte går småledare mellan kablarna som mixar upp, men det har jag aldrig sett.
Vad dämpning av störningar är verkar också mystiskt. En del kablar ökar alltså störningarna med ett par decibel medan andra minskar dem med mer 70 dB. Min hjärna är kanske inte tillräckligt stor?
|
 |
|
Topic  |
|