| Author |
Topic  |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:39:14
|
Anders,
Jag skall försöka att förklara, hurdan dom mätade kanalseparation och dämpning av störningar.
För ytre störningar använde man 100kHz sinussignal och kabeln belastades med 1 kilo-ohms motstånd. Som 0dB referens använde man en meter lång oskärmas högtalarkabel, 2x1,5 kvm. Ju högre värde. dess bättre skärming. Negativt värde = sämre skjärming än referensen.
Kanalseparation mätades med så, att båda kablar var tätt bredvid varandra och dom fick belastning på 100 kOhm, med 1kOhms motstånd. (Var så snäll, och inte fråga vad detta betyder, fattar inte själv heller, icke teknisk amatör som jag är.)
Skulle dessa linjer hjälpa?? |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 21:16:38
|
Jag fattar inte heller riktigt vad dessa mätningar betyder för teoretiska antaganden om kvalitet eller faktisk påverkan på ljudet. Men EXTREMT intressant eftersom det ofta hävdas att det inte finns några mätbara skillnader mellan kablar om man inte går ner till nivån 0.1 dB. Här är skillnaderna enorma vilket gör att jag gärna skulle vilja förstå litet mer.
|
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 22:47:20
|
Ja du Anders jag tycker också att mätningarna var intressanta och skulle gärna vilja förstå mer då det skiljer en hel del på siffrorna mellan olika kablar.
Vart tar de vägen alla kabelskeptiker som skall vara här och förklara för dig och mig att dessa mätningar är nonsens och varför de är nonsens just nu när vi behöver det som mest 
Kanske är det mycket lättare att vara skeptiker när det inte finns mätresultat att förklara utan bara en massa tyckanden  
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 00:12:59
|
quote: Originally posted by Mikael2
Ja du Anders jag tycker också att mätningarna var intressanta och skulle gärna vilja förstå mer då det skiljer en hel del på siffrorna mellan olika kablar.
Vart tar de vägen alla kabelskeptiker som skall vara här och förklara för dig och mig att dessa mätningar är nonsens och varför de är nonsens just nu när vi behöver det som mest 
Kanske är det mycket lättare att vara skeptiker när det inte finns mätresultat att förklara utan bara en massa tyckanden  
Jag hör väl inte till kategorin kabelskeptiker men kanske kan förklara en del av mätvärdena. Trots att jag inte tillhör avdelningen mätnissar, utan helst lyssnar míg fram till resultatet så ligger en del kablar mätmässigt i en avdelning som man kan fundera på hur dom överhuvudtaget säljs som audiokablar. Om vi tar den första avdelningen kapacitans så kan man ju direkt se att dom kablar som ligger högst på kapacitansvärdena är dom kablar som faller av vid 20 kHz. Och detta är klart hörbart då dom faller av betydligt mer i frekvenser lite högre upp som påverkar frekvenser som ligger inom det normalt hörbara registret. Likströmsresistansen säger inte mer än att om den ligger högt så får du höja volymen ett par grader mer för att få samma volym. Dämpning av störningar säger en del om hur välskärmad kabeln är. Har du inga yttre störningar och lägger signalkabeln långt ifrån nät och högtalarkablar och stänger av mobilen och säger till grannarna att göra detsamma så spelar det värdet ingen större roll för kabelns övriga kvaliteter. Kanalseparation spelar heller ingen roll i en signalkabel om du lägger dom åt olika håll så att dom inte ligger nära varandra. Och det har med skärmningen att göra också. En dålig skärmning ger oftast både dålig kanalseparation och dåliga värden mot yttre störningar. Men det går också att "döda" en kabel med fel skärmning. Så dessa värden kan enbart ge en indikation på hur kabeln låter i en anläggning. Och det finns en hel del andra mätvärden som man kan ta fram, men det krävs ett avancerat mätlabb med bra utrustning till detta och det säger ändå inte med dom bästa mätinstrument som finns i denna världen exakt hur det kommer att låta. Öronen är fortfarande den bästa mätutrustning som finns. Eftersom audiokablar är avsedda för öronen och hörseln som inte enbart är öronen, utan det finns också en del mellan öronen som bearbetar hörselintrycken. Och det är den delen som man kan träna upp på en långt högre nivå än dom bästa mätinstrument som finns idag.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/02/22 00:48:00 |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 10:26:53
|
Det är väl ingen leg. kabelskeptiker =0) som har någonsin hävdat att det inte finns mätbara skillnader mellan olika kablar? Har man t.ex. ingen skärmning på kabel eller anslutningsdon så blir ju HF-dämpningen ganska kass. Det finska testet visar ju väldigt tydligt att olika kablar - p.g.a. sin fysiska uppbyggnad - mäter olika på vissa parametrar. Något annat är ju inte att vänta sig. Men jag håller med om att det hade varit intressant att få kommentarer till respektive mätvärde och vad detta skulle kunna härdedas till i kabelns uppbyggnad.
Men kärnfrågan kvarstår ju; är det HÖRBARA skillnader mellan olika kablar? Njaej.., skulle man ju kunna säga baserat på finnarnas test. Eftersom alla kablar i testen bedömdes som "bra till mycket bra", och dessutom rangordnades kablarna olika av respektive lyssnare, så finns det ju misstanke om att det endast är den statistiska ösäkerheten vi ser. Det enda jag kan uttyda av resultaten - och som även andra "blindtester" har visat - är att de hörbara skillnaderna mellan olika signal- eller högtalarkablar ligger någonstans i regionerna "väldigt små" till "ohörbara". Jag tror att det vore bättre att jämföra kablar två-och-två och koncentrera sig på att finna eventuella skillnader mellan dessa före man försöker gradera den upplevda ljudkvaliteten. Är varken beteendevetare eller statisktiker men det finns nog en uppenbar risk att man inte får svar på någon fråga genom att direkt försöka rangordna och bedömma. Det mest intressanta är ju att man kan bygga en kabel som uppenbart mäter uselt och den låter ÄNDÅ i paritet med en välonstruerad kabel.
Vi kommer nog aldrig att kunna nå någon konsensus om hur en kabel bör vara tillverkad för att den ska vara "tillräckligt bra", och för min personliga del tycker jag inte att kablar är så värst spännande överhuvudtaget. Utan att ha varit med om maratonmässiga blindtestförfarande eller ha doktorsgrad i teknisk fysik tror jag mig ha fått förklarat de grundläggande kraven man bör ställa på en kabel. Med den informationen i baggaget finns allting att köpa för nån hundring på ELFA.
|
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
krelle
Member

378 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 10:58:51
|
Hallo, det är väl som vanligt med kablar som hifiutrustning generellt att det mångt och mycket handlar om personlig smak. Matchning mellan olika produkter som oxå skall matchas med kablar kan bli en svår balansgång att få till. Det är inte lätt att få till en anläggning som spelar bra på alla parametrar(med sin egen uppfattning vad som är "rätt" ljud), då är det väl bra att man kan "trixa" till det med kablar som sista justering i anläggningen.
Sen om det kostar 500kr eller 50 000kr spelar väl ingen roll om man själv är nöjd. Summa sumarum e att så länge man är nöjd själv och hittat vad som passar i sin egen anläggning så struntar iallafall jag i vad folk tycker........ mvh Krelle |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 11:15:13
|
quote: Originally posted by Jorma Trots att jag inte tillhör avdelningen mätnissar, utan helst lyssnar míg fram till resultatet så ligger en del kablar mätmässigt i en avdelning som man kan fundera på hur dom överhuvudtaget säljs som audiokablar. Om vi tar den första avdelningen kapacitans så kan man ju direkt se att dom kablar som ligger högst på kapacitansvärdena är dom kablar som faller av vid 20 kHz. Och detta är klart hörbart då dom faller av betydligt mer i frekvenser lite högre upp som påverkar frekvenser som ligger inom det normalt hörbara registret. Likströmsresistansen säger inte mer än att om den ligger högt så får du höja volymen ett par grader mer för att få samma volym. Dämpning av störningar säger en del om hur välskärmad kabeln är. Har du inga yttre störningar och lägger signalkabeln långt ifrån nät och högtalarkablar och stänger av mobilen och säger till grannarna att göra detsamma så spelar det värdet ingen större roll för kabelns övriga kvaliteter. Kanalseparation spelar heller ingen roll i en signalkabel om du lägger dom åt olika håll så att dom inte ligger nära varandra. Och det har med skärmningen att göra också. En dålig skärmning ger oftast både dålig kanalseparation och dåliga värden mot yttre störningar.
Håller med om vad du skriver, även om jag inte är helt övertygad om skärmningens förtjänster. Jag tycker ju dock att Transparents filosofi är lite kul(och annorlunda), med deras medvetna bandbegränsning. Sen att jag aldrig skulle använda såna kablar själv är ju en annan femma....
quote: Originally posted by Mikael2
Intressant att det inte verkar finnas någon relation mellan välljudsfaktor och konstruktion. Någon koppling till pris finns inte heller då gratiskabeln också tydligen var "mycket bra".....
Det finns gott om mätningar på Supras sidor, om man är intresserad av det.
Jag har dock aldrig påstått att alla kablar låter likadant, men tycker att det är lite trist när en del framställs som världens åttonde underverk.(speciellt om man inte samtidigt byter kabel inuti högtalare och/eller förstärkare)
Sen hade "Kraniet" en intressant tankegång på diy-forumet om att det kanske inte är kabeln i sig utan kanske det är minst lika viktigt vilka kontakter det är frågan om och hur arbetet är utfört. Känslomässigt låter det ju enligt mig rimligt att eventuella fel introduceras här. Då blir det ju däremot krångligare att jämföra kablar då man måste mecka dit likadana kontakter först.
|
Mvh |
 |
|
Topic  |
|