HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balance i Jönköping
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/23 :  09:10:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag var ute och åkte i slutet av veckan och passade på att hälsa på i den nya butiken Balance som drivs av Clou Cable-Lasse. Butiken är rymlig och trevlig och han har riggat 6 olika lyssningsplatser runt om i butiken inklusive en synnerligen imponerande bioavdelning.

För att få Lasse i rätt stämning från början bar jag på den tjusiga trälådan med metallemblemet "Nordost Valhalla"... Jag fick kaffe i alla fall och ägnade sedan ett par timmar med egna skivor i butiken.

Sortimentet består av Primare, Copland, Acoustic Energy och Jm Lab högtaleri. Även ett Regasystem finns att lyssna på. Några exklusiviteter vilka jag glömt namnet på hade han också i form av stativare som såg ut som ett mellanting mellan Audiovector och SF Cremona. Vi skippar det där med alla TV-apparater och projar och 7.1 som drällde överallt, inte riktigt min gata....

Kablar finns det förstås i massor och Clou Cable var uppriggat i alla system.

Lasse börjar ju bli en hifiräv som varit med länge. Flera av hans kablar har också fått mycket goda recensioner i bl a High Fidelity. Clou Cable Silver Voice i silver kan riggas i hela ditt system för en hyfsat stor hög pengar. Detta inkluderar även en nätkabel för ca 5 lapp som Peter Westberg testade med utmärkt resultat för något år sedan.

Själv fick jag med mig en av de verkliga succéerna, hörlurskabel Red Jaspis som jag nu kopplat till mina Sennheiser 600. Snacka om att öppna ett fönster..... Kabeln säljs över hela världen och ligger på Stereophiles A-lista, det ni!

Ägnade en stund åt att justera in "System 59000:-" bestående av Copland elektronik och ett par Jm Lab Electra 926. En av forumdelatagarna hade några dagar innan varit och lirat hårdrock på det ihop med Lasse. För att få till bra tryck på tokhög volym var högtalarna flyttade mot bakväggen. Halmstadsbesök tror jag visst att det var

Innan jag fick den informationen blev jag synnerligen bekymrad över hur illa ett system för 59 lapp kunde låta. Burkigt och pappigt....

Efter lite flyttande så släppte ljudet och finjustering kunde göras. Körde några kända låtar och det hela satt där det skulle. När jag ursäktade mig över att flytta runt på Lasses prylar log han bara och sa att nu börjar det likna den uppställning jag brukar köra när det inte är hårdrocksafton

Vi diskuterade också hifisverige, forumsverige och många av de konstiga djur som bor i dessa ankdammar Lasse är en man som står för vad han tycker och vi debatterade forumet en hel del. Denna butik, liksom vad det verkar merparten av butikerna i Sverige, följer forumet. I bilen hem funderade jag en del över både positiv och negativ kritik.

Ni som bor i området eller är på väg förbi, titta in i en ny, fräsch och ganska stor butik med bedrövligt hifi-golv ("jag skall beställa granit snart") men med trevligt sortiment. Det enda som saknas ännu är en hörna för de som fullständigt förlorat förståndet, en hörna med "paket kvartsmiljon", ett par QRS Neptunus, Coltrane eller Magnepan 3.6 drivna av tyngre steg och kringutrustning. Eller än exklusivare.

Men som Lasse sa: "det kommer". Bäst att fixa graniten först.

Tack för kaffet Lasse!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:43:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

System Audio SA2K är högtalaren du inte minns namnet på.
En av mina favoriter faktiskt.
Den liknar Cremonan en del. Samma utformning av lådan och samma basmembran även om "motorn" till basmembranet är System Audios egen.

Jag var där en sväng i fredags och Lasse berättade att du varit där så vi missade varandra precis.
Jag köpte en TV, för man vill ju inte missa svenska uttagningen till melodifestivalen, en musik-kulinarisk upplevelse av stora mått.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:10:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
System Audio var det ja! Synd att vi missade varandra, vad köpte du för TV?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:17:32  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag som inte trodde att medlemmarna här kollade på TV!
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/23 :  21:10:54  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
"Ägnade en stund åt att justera in "System 59000:-" bestående av Copland elektronik och ett par Jm Lab Electra 926. En av forumdelatagarna hade några dagar innan varit och lirat hårdrock på det ihop med Lasse. För att få till bra tryck på tokhög volym var högtalarna flyttade mot bakväggen. Halmstadsbesök tror jag visst att det var "

Utan fullrange måste man ta till alla knep som finns........

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Itz
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/02/23 :  21:25:24  Show Profile Send Itz a Private Message
Med tanke på hur uttorkat Jönköping är på serösa butiker är Balance rena paradiset.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/24 :  08:43:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Faktum är att jag aldrig hört JMLAB 926 låta så bra som hos Lasse.
Det har alltid låtit vasst och otrevligt vid dom andra tillfällena.
Om det beror på Copland-elektroniken eller att jag hos Lasse haft kontrollen över volymratten vet jag inte.
Men det är helt klart en högtalare för större rum. Det går inte att sitta på den lyssningsplats Lasse ställt iordning. Då hamnar man för nära och det hänger inte ihop.
System Audio-högtalarna är nog mer lämpade för ett normalt Svensson-rum.
Jag köpte en Philips-TV utan Pixel Plus som jag tycker mest framhäver felen i bilden.
Jag inser nu att jag gjort bort mig här på forumet när jag avslöjat att jag tittar på TV, men det är väl inte första gången.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000