| Author |
Topic  |
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:17:18
|
När man tittar runt på forumet så kan man ju knappast undgå detta märke.. Krell!!
Har bara lyssnat på showcasen med ett par canton för 26000:- (osäker på vad modellen hette) och visst,, det lät helt ok.. Men är det verkligen så unikt egentligen?
Är det absolut befogade priser på grejorna eller har de bara fått en ledarstatus som inte ifrågasätts. Är de så mycket bättre än den stora massan?
Erfarenheter, åsikter etc...
Detta är inget angrepp mot märket eller dem som äger deras produkter, jag hade gärna haft krell själv    |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:29:12
|
Krell bygger ju slutsteg som är kraftigt dimensionerade, och rejäla. DET är det inget fel med.
Fast det finns många andra som också kan bygga. Detta stora Rotel 1090, skulle det stå Krell på DET monstersteget, vad skulle det kosta?
Krell är nog jättebra, och de är dyra, men de representerar även hifi:ns "top of the line", och "top of the line" ska väl ändå VARA "top of the line", och "top of the line" är inte billigt.
Krell Lotus Dr Pepper Hr Giger JBL Future Sound of London Rolex Hälsingland
TOP OF THE LINE |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:34:16
|
| Jag känner att jag kan svara på lite av din fråga. Kan direkt ärligt säga att jag inte gått "hela" vägen och bytt hifi prylar genom årtionden. Men körde mycket NAD prylar innan. Har även kört McIntosh ihop med Marantz lite vassare CD spelare. Med min nya Krell ensammble, Kav-300i och KAV-250 cd så flyter jag på moln. Ljudet är extremt klart, bas, detaljer som jag aldrig visste fanns kom fram och jag kan inte sluta lyssna på mina gamla cd. Att Krell är dyrt kan man ju tycka. Men precis som en bil är det stackarn som hämtar ut prylarna som får betala. Jag har köpt både förstärkaren och cd'n begagnat. Betalade 30k för båda. Nypris var 39+32. Eftersom Krell ger 3 år i Sverige och 5 totalt och mina prylar var cirka 2 år har jag till och med garanti ett tag framöver, vet inte vad andra seriösa märken ger. Många klämmer också ur sig gamla slogans som "Krell låter så kallt" men de är nog prylar 10 år tillbaka de menar då. Jag kan bara säga att kommer jag någonsin att byta ut mina Krell saker, blir det mot större och nyare prylar av just Krell. Någon som vill byta en 300i mot en 500i med en slant imellan ;) |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:35:32
|
Krell den absolute lederan? Kanske blant transistor forstærkere, men der er ochså Mark Levinson, Nelson Pass, Halcro, Boulder, Classé, Accuphase och mange andre.
Noget helt annet .....Hvordan defineres en "Ledarer"? Sist jeg så en Krell var der inte rör i den! 
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:38:49
|
jag har en kompis som är totalt RÖRfixerad, han brukar säga till mig var gång jag är intresserad av någonting att köpa eller berätta om, så här säger han då: "MEN Niklas.., finns det rör i den då?, INTE? Nehepp, seså, leta vidare". |
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:42:35
|
Jag har tydligt visat att jag anser Krell vara det mest överprissatta som finns och det står jag för. Som vanligt måste man välja själv och det jag hört har övertygat mig. Jag skulle inte vilja ha Krell alls, oavsett pris. För vissa har detta varit att svära i kyrkan men det är sån´t som piggar upp.
/Erik
Skit in, skit ut |
Blås på! |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:43:46
|
Man ska inte överskatta rör. Så himla överlägset är det ju knappast. Det finns ju också många transistorstärkare som låter mycket bra. Skulle nog aldrig kunna tänka mig rör. 
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:45:19
|
den absoluta ledaren? nja det finns ett fåtal konkurrenter men dom är definitivt top3 i min bok krell gör ruggigt fina produkter både ljud och byggkvalitetsmässigt
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:49:17
|
Kolla in Vincent Ekman, där är det millimeterpassning. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:52:12
|
| NN synd att dom inte låter därefter bara... |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:55:13
|
Krell gör bra grejer, samt mycket bra byggt. Men tyvärr för dyra, pris/prestanda går inte riktigt ihop. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:09:09
|
Även jag är helt Krellbiten, är inne på mitt fjärde steg faktiskt. Kan bara säga att märket verkligen står för kvalitet och välljud rakt igenom. Inga halvmesyrer där minsann. Sen om prissättningen är realistisk är ju upp till var och en. Det måste finnas extremprodukter även inom hifi, precis som hos bilar etc. Men det råder ingen tvekan om att Krells produkter hör till den absoluta topp-eliten i världen. Sen håller sig andrahandsvärdet mycket högt även om produkterna är gamla, och vilket annat märke kan göra det på samma sätt? Så även om produkten är vansinnigt dyr i inköp, även som begagnad, så är investeringen bra mycket säkrare än andra märken.
|
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:25:23
|
| Svara mig på vad jag skulle köpa för 30 k som slår mina fynd (KAV-300i/250cd)på fingrarna. Eftersom jag inte jämfört ljudet med finare Classé eller dyligt som också kostar skjortan undrar jag vad man fått. Snackar vi pengar/prestanada/upplevelse nypris eller vad man får helt enkelt? En välljudande anläggning man inte vill stänga av.... |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/02/18 23:26:31 |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:11:04
|
SpLiX, gratulerar till priset. Jag har samma kombo men fick betala litet mer, några år sedan förstås. Jag har prövat Red Dawn signalkabel men tycke att den blev litet vass. Har en Synergistic kabel som fungerar bättre och som man kan få för under 5K begagnad, fast riktpris är 10. Skicka PM om du är intresserad.
Naturligtvis är inte Krell den absoluta ledaren. Men kan vara ett bra exempel på en high end produkt med en viss karaktär. Det finns en del andra, t.ex. Mark Levison och Halcro.
|
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:17:59
|
quote: Originally posted by Anders47
SpLiX, gratulerar till priset. Jag har samma kombo men fick betala litet mer, några år sedan förstås. Jag har prövat Red Dawn signalkabel men tycke att den blev litet vass. Har en Synergistic kabel som fungerar bättre och som man kan få för under 5K begagnad, fast riktpris är 10. Skicka PM om du är intresserad.
Naturligtvis är inte Krell den absoluta ledaren. Men kan vara ett bra exempel på en high end produkt med en viss karaktär. Det finns en del andra, t.ex. Mark Levison och Halcro.
Kör du balanserat rakt igenom med XLR signalkablar eller med RCA?  |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 10:08:38
|
quote: Originally posted by SpLiX
Svara mig på vad jag skulle köpa för 30 k som slår mina fynd (KAV-300i/250cd)på fingrarna. Eftersom jag inte jämfört ljudet med finare Classé eller dyligt som också kostar skjortan undrar jag vad man fått. Snackar vi pengar/prestanada/upplevelse nypris eller vad man får helt enkelt? En välljudande anläggning man inte vill stänga av....
Då fick du ett bra pris, du ska bara veta vilka nypriser det är på Krell, då finns det alternativ som Mark Levinson, Pass Labs, Goldmund, Accuphase, Audio research m.m som kan mäta sig med Krell, och ligger på samma pris nivå, så Krell behöver inte alls vara allsmäktig |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 10:28:24
|
| Visst gör Krell bra grejer. Inget snack om det. Nypriset är dock lite väl högt tycker jag. Man betalar en del för märket. Men kan man göra begagnatfynd så är det överkomligt. Jämfört med andra ”high end” märken så är det ju lite tycke och smak vad man föredrar för ljud ideal. Plinius SA serie tycker jag själv rätt bra om. De har ”Krell bas”, men något varmare mellanregister och lite mjukare diskant. |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 10:42:21
|
Jag förbiser nya krell rätt så mycket faktiskt...
Självklart inte för att jag tror dom är dåliga eller så, men jag har inte 100-300k att lägga på slutsteg tyvärr. Skulle jag haft dom stålarna så hade jag nog lagt det på högtalare. Jag tror iofs att det finns många andra som kan konkurera med krel, i den prisklassen så kan man göra nästan vad som helst.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 11:04:08
|
quote: Originally posted by CC
Ingen som hört Dynamic Precision? Norska kraftverksbyggen som kan mäta sig med det mesta inklusive Krell! Har man en gång fått höra DP riktigt seriöst konfigurerad i ett system så,,, då har man sett ljuset! Frälst? Näää;-)
CC,
Jodå! Jag har faktiskt lyssnat en del på DP och övervägde faktiskt att köpa ett DPA 6.4. Köpte dock ett Mark Levinson istället ... DP gör helt klart väldigt rubusta och välljudande slutsteg. Vet dock inte riktigt om jag gillar deras nya "look". Den gamla "looken" tyckte jag såg brutalare ut 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 11:09:48
|
Krell är Krell och visst är det ruggiga grejer men titta, lyssna och känn på Burmeister. Det ni....   
Skämt å sido! Riktig sk high end är alltid, jo alltid bra men kanske på olika sätt. Vad man föredrar är en personlig uppfattning hur grejerna skall låta se ut och passa in.
åsså var det ju dom däringa Advantageblocken och Linns CD12:a och Klimaxserie och Trivista och......... |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 11:15:51
|
Som jag tidigare skrivit, mina Krell prylar är de första riktiga "seriösa" delarna i min anläggning som jag någonsin köpt. Att det finns fler konkurrenter som är minst lika bra tvivlar jag inte på. Men jag kan höja ögonbrynen över "riktiga historier" om andra märken. Här är en som jag själv fick uppleva när jag letade nya prylar..
Jag jagade en ny förstärkare och ögonen föll på en EC 250. Jag mailade EC och frågade om jag skulle se upp med något. De svarade direkt att om det var den första 250, och inte DMB eller R så var jag illa ute. De har slutat tillverka prylarna och skulle något gå sönder, kostar det mer att laga än att köpa nytt. Serien slutade tillverkas 95, ingen framtids produkt att satsa på alltså. Jag fick därefter kontakt med en kille som jobbat med EC och han hade en ännu värre historia. En kille lämnade in en EC 250 för att den brumma, en tekniker tog kontakt med EC för att få ett kort schema. Han fick en handritad sådan med beskrivning på vad som skulle bytas, och med fanns frågan, har du gjort senaste "tweeken". Denna bestod i att man kopplade förbi ett par kretsar som visade sig störa ljudet. Killen fick tillbaka sin EC, men missljudet återkom. In på verkstaden igen och ett nytt mail till EC. En ny handritad skiss på vad som skulle fixas och en ny uppmaning om en ny "tweekning". Vad bestod denna i, jo, att åter koppla in de kretsar som de sist kopplade ut.. Hmm, EC är ändå höjt till skyarna i USA och står rätt högt i kurs här i Europa. Men vad betalar man för?? Classé, Krell och många andra säger, vi reparerar prylar som är 30 år gamla... DET, är kvalité och omtanke för sina trogna kunder och fans......
|
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/02/19 11:24:25 |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 11:34:36
|
Apropå krell kolla Master reference slutstegen storlek, mamma mia.
 |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
Edited by - dole on 2003/02/19 11:35:00 |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 13:34:09
|
Bra! Då har man i alla fall fått höra lite åsikter i detta ämne. Jag har fått uppfattningen att Krell ska vara rätt så varma och basrika till sin karaktär. Mark levinson ska vara mer neutral och till och med tråkiga enligt vissa jag talat med..
Är det rätt att beskriva krells ljudkaraktär som ovan? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 13:41:58
|
det finns ju självklart olika åsikter om detta men jag tycker krell låter neutralare än ML och basrika? nja men krell har en pondus och självklarhet i basen som jag inte har hört hos något annat märke ML å andra sidan är i min mening dovare än krell och inte lika luftigt uppåt dom har heller inte samma tryck i basen =)
jag kan även hålla med om att ML ibland kan låta lite tråkigt krell däremot kan ibland låta lite ljust speciellt dom äldre modellerna dom nya är mkt bättre på denna front |
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 14:03:52
|
| Men FPB 300 är enligt vad jag hör ett riktigt skitsteg... |
 |
|
Topic  |