HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Använda amerikanska nätkablar+uttag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3654 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:05:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag funderar på att installera u.s vägguttag från ps-audio och sen slippa använda svenska väggkontaktdon och kunna köpa ps-audios nya nätkablar (verkar mycket intressanta).
Finns det något som man bör tänka på ? (typ är det lagligt, är det farligt).
mvh THE FOX

ombud för Intelligent Sound

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  15:59:39  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Skulle jag gärna också vilja veta. Tvivlar på att det är lagligt men kan inte förstå att det skulle vara farligt om man gör rätt, dock farligt om man kopplar fel.
Jag har ett grenuttag med amerikanska kontakter från WireWorld. Det är specat 250V och 13A. Finessen är att det finns en IEC kontakt som gör att man kan ansluta det till väggen med en vanlig svensk nätkabel.
Om det senare är lagligt är mer än jag vet, men man borde inte kunna strula till detta och koppla fel.

Edited by - Anders47 on 2003/02/23 16:01:18
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:20:09  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har mailat ps audio och även wattgate om detta och det är möjligt att köra deras vägguttag och amerikanska kablar frågan är som sagt om det är lagligt
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:10:27  Show Profile Send pesa a Private Message
Ar detta verkligen mojligt? Var sker transformeringen fran 220v till 110v? I vagguttaget?

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:20:32  Show Profile Send ekman a Private Message
det sker ingen transformering!!!

man kör 220v som vanligt enda skillnaden är att man kör med usa kontakter istället för svenska
Go to Top of Page

Mate Dogg
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:16:05  Show Profile Send Mate Dogg a Private Message
Det där verkar bara vansinningt. Den amerikanska standarden på kontaktdon är usel jämfört med den vi använder i större delen av Europa. De är rentav livsfarliga eftersom man kan nå kontaktstiften om kontakten åkt ur lite... Mitt råd är alltså att _inte_ byta.

/M
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:27:29  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Isotek från England är ett företag likt PS Audio som gör nätfilter/transformatorer mm. De har tex 'Substation' där man själv kan välja vilka uttag som skall vara med EU, USA eller blandat:

http://www.isotektechnologies.com/

Dvs 230V från väggen och sedan 230V eller 110V ut i så många uttag man vill ha (max 6). Skräddarsytt för dina apparater.

Däremot vet jag inte om de saluförs av någon i Sverige?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:29:22  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Läste lite El första året på min El-teletekniska linje gemensamt med elektrikerna. Kommer ihåg en grundregel som jag tror fortfarande gäller. Genom att använda dig av en förlängnings kabel med kontakt konverter är det ok. Att byta ut vägguttaget är att göra en fast installation. Till detta krävs det att en auktoriserad elektriker synar och godkänner installationen. Du får enligt lag inte ens spika en förlängningskabel längs väggen, utan skall låta den ligga fritt. Alla andra installationer kan man göra på egen hand, skulle dock problem /brand uppstå p.g.a felaktig installation kan du glömma din försäkring....

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/23 22:32:42
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  22:58:57  Show Profile Send Anders47 a Private Message
"Det där verkar bara vansinningt. Den amerikanska standarden på kontaktdon är usel jämfört med den vi använder i större delen av Europa. De är rentav livsfarliga eftersom man kan nå kontaktstiften om kontakten åkt ur lite... Mitt råd är alltså att _inte_ byta."

Stämmer att de amerikanska kontakterna kan glida ut litet, men har inte kollat hur mycket innan strömmen bryts. De vanliga svenska kontakterna låser fast mycket bättre.
Så en reservation, om man inte kan hitta en säker placering skall man kanske inte ha dem om det finns barn eller djur som kan komma åt dem.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/23 :  23:10:40  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
En liten fråga bara: Varför vill man byta väggutag? Det verkar ju väldigt opraktiskt att inte ha vanliga vägguttag.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/24 :  08:52:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det inte bättre att byta ut kontakten på nätkabeln?
Go to Top of Page

Mate Dogg
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:30:43  Show Profile Send Mate Dogg a Private Message
"de amerikanska kontakterna kan glida ut litet, men har inte kollat hur mycket innan strömmen bryts"
Jag har provat, man kan av misstag nå stiften och det kittlar lite i fingrarna vid 110 volt. Vid 230 volt däremot är det himla obehagligt (och livsfarligt!).

/M
Go to Top of Page

räven
Member

3654 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:11:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nätkabeln från ps audio är en ny variant på nätkabel med bla hermetiskt slutna kontakter.
Deras vägguttag och kontakter glider inte isär.
Frågan är om dom kommer med europeiska kontakter.
http://www.psaudio.com/products/xstream_power.asp

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000