| Author |
Topic  |
|
|
räven
Member

3654 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 11:05:43
|
Jag funderar på att installera u.s vägguttag från ps-audio och sen slippa använda svenska väggkontaktdon och kunna köpa ps-audios nya nätkablar (verkar mycket intressanta). Finns det något som man bör tänka på ? (typ är det lagligt, är det farligt). mvh THE FOX   |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 15:59:39
|
Skulle jag gärna också vilja veta. Tvivlar på att det är lagligt men kan inte förstå att det skulle vara farligt om man gör rätt, dock farligt om man kopplar fel. Jag har ett grenuttag med amerikanska kontakter från WireWorld. Det är specat 250V och 13A. Finessen är att det finns en IEC kontakt som gör att man kan ansluta det till väggen med en vanlig svensk nätkabel. Om det senare är lagligt är mer än jag vet, men man borde inte kunna strula till detta och koppla fel.
|
Edited by - Anders47 on 2003/02/23 16:01:18 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 17:20:09
|
| jag har mailat ps audio och även wattgate om detta och det är möjligt att köra deras vägguttag och amerikanska kablar frågan är som sagt om det är lagligt |
 |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 18:10:27
|
Ar detta verkligen mojligt? Var sker transformeringen fran 220v till 110v? I vagguttaget?
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 18:20:32
|
det sker ingen transformering!!!
man kör 220v som vanligt enda skillnaden är att man kör med usa kontakter istället för svenska |
 |
|
|
Mate Dogg
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 19:16:05
|
| Det där verkar bara vansinningt. Den amerikanska standarden på kontaktdon är usel jämfört med den vi använder i större delen av Europa. De är rentav livsfarliga eftersom man kan nå kontaktstiften om kontakten åkt ur lite... Mitt råd är alltså att _inte_ byta. |
/M |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 19:27:29
|
Isotek från England är ett företag likt PS Audio som gör nätfilter/transformatorer mm. De har tex 'Substation' där man själv kan välja vilka uttag som skall vara med EU, USA eller blandat:
http://www.isotektechnologies.com/
Dvs 230V från väggen och sedan 230V eller 110V ut i så många uttag man vill ha (max 6). Skräddarsytt för dina apparater.
Däremot vet jag inte om de saluförs av någon i Sverige? |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:29:22
|
| Läste lite El första året på min El-teletekniska linje gemensamt med elektrikerna. Kommer ihåg en grundregel som jag tror fortfarande gäller. Genom att använda dig av en förlängnings kabel med kontakt konverter är det ok. Att byta ut vägguttaget är att göra en fast installation. Till detta krävs det att en auktoriserad elektriker synar och godkänner installationen. Du får enligt lag inte ens spika en förlängningskabel längs väggen, utan skall låta den ligga fritt. Alla andra installationer kan man göra på egen hand, skulle dock problem /brand uppstå p.g.a felaktig installation kan du glömma din försäkring.... |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/02/23 22:32:42 |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 22:58:57
|
"Det där verkar bara vansinningt. Den amerikanska standarden på kontaktdon är usel jämfört med den vi använder i större delen av Europa. De är rentav livsfarliga eftersom man kan nå kontaktstiften om kontakten åkt ur lite... Mitt råd är alltså att _inte_ byta."
Stämmer att de amerikanska kontakterna kan glida ut litet, men har inte kollat hur mycket innan strömmen bryts. De vanliga svenska kontakterna låser fast mycket bättre. Så en reservation, om man inte kan hitta en säker placering skall man kanske inte ha dem om det finns barn eller djur som kan komma åt dem.
|
 |
|
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 23:10:40
|
En liten fråga bara: Varför vill man byta väggutag? Det verkar ju väldigt opraktiskt att inte ha vanliga vägguttag.
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 08:52:26
|
| Är det inte bättre att byta ut kontakten på nätkabeln? |
 |
|
|
Mate Dogg
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 22:30:43
|
"de amerikanska kontakterna kan glida ut litet, men har inte kollat hur mycket innan strömmen bryts" Jag har provat, man kan av misstag nå stiften och det kittlar lite i fingrarna vid 110 volt. Vid 230 volt däremot är det himla obehagligt (och livsfarligt!). |
/M |
 |
|
|
räven
Member

3654 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 19:11:53
|
Nätkabeln från ps audio är en ny variant på nätkabel med bla hermetiskt slutna kontakter. Deras vägguttag och kontakter glider inte isär. Frågan är om dom kommer med europeiska kontakter. http://www.psaudio.com/products/xstream_power.asp
|
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
| |
Topic  |
|