| Author |
Topic  |
|
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 11:28:24
|
Som sagt har jag en HK 7000 med Klipsch ref system, saknar dock en sub men egentligen vet inte om det behövs. Min fråga: vid stereo lyssning kommer subben att höras eller kommer den att höras endasr vid hembio lyssning ? Blir det en markant förbättring av ljudet eller lika bra att fortsätta utan subben ?? Och sist men inte minst, om rekommendationen är att satsa på en sub -vilken sub föreslår ni ??? tack !!!
|
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 11:43:03
|
| Du får fler svar om du anger vilken prisklass du vill lägga dig i. |
 |
 |
|
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:04:06
|
| så sant ! antagligen proportionellt till nuvarande system lönar sig inte mer än 5,000-6,000 kr. eller ??????? |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:10:17
|
Känner inte till dina högtalare, det beror ju lite på hur djupt dom går bla.
I regel så vinner man mycket på att skaffa 2 subbasar och dela brant vid max 100Hz (annars kan man lokalisera subben). Mina frontar (2-vägs) spelar nu betydligt trevligare i framförallt mellanregistret och högbasen (inte helt oväntat) men tycker även diskanten blivit något bättre det kan dock vara inbillning.
Man behöver dock ett extra slutsteg och lågnivå ut samt ett delningsfilter av god kvalite.
Vet inte hur bra filtret i HK 7000 är eller hur du kan konfigurera det, en stor del av vinsten fås genom att avlasta frontarna som sagt.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:55:25
|
"Min fråga: vid stereo lyssning kommer subben att höras eller kommer den att höras endasr vid hembio lyssning ?"
Det beror på hur du konfigurerar din AVR 7000! Jag har en 5500 och på den kan man bestämma på vilka ingångar resp. vilket läge subben ska jobba på. Antar att det går på 7000 också, även om den är en generation äldre?
Jag använder 2st Audio Pro Sub Nova, ställda att jobba under 40Hz. Frontarna får fullfrekvens (large), det passar mina högtalare och mitt rum. Men som med allt får man testa själv. Hade tidigare en sub och upplevde en klar förbättring med två. Jämnare spridning i rummet och det låter som basen går djupare, men det är väl tveksamt om det senare är sant ? Klart det finns bättre (dyrare) subbar, men man ska ju ha råd också?! Jag föredrar två billiga och bra subbar (bäst i test ), framför en dyrare/bättre.
|
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:56:54
|
| Har du fått bukt med "vassheten" du talade om tidigare? |