HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SUB till stereo ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:28:24  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Som sagt har jag en HK 7000 med Klipsch ref system, saknar dock en sub men egentligen vet inte om det behövs.
Min fråga: vid stereo lyssning kommer subben att höras eller kommer den att höras endasr vid hembio lyssning ?
Blir det en markant förbättring av ljudet eller lika bra att fortsätta utan subben ??
Och sist men inte minst, om rekommendationen är att satsa på en sub -vilken sub föreslår ni ??? tack !!!

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/23 :  11:43:03  Show Profile Send jajon a Private Message
Du får fler svar om du anger vilken prisklass du vill lägga dig i.

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/23 :  12:04:06  Show Profile Send bibi50 a Private Message
så sant ! antagligen proportionellt till nuvarande system lönar sig inte mer än 5,000-6,000 kr. eller ???????
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/23 :  12:10:17  Show Profile Send mag a Private Message
Känner inte till dina högtalare, det beror ju lite på hur djupt dom går bla.

I regel så vinner man mycket på att skaffa 2 subbasar och dela brant vid max 100Hz (annars kan man lokalisera subben). Mina frontar (2-vägs) spelar nu betydligt trevligare i framförallt mellanregistret och högbasen (inte helt oväntat) men tycker även diskanten blivit något bättre det kan dock vara inbillning.

Man behöver dock ett extra slutsteg och lågnivå ut samt ett delningsfilter av god kvalite.

Vet inte hur bra filtret i HK 7000 är eller hur du kan konfigurera det, en stor del av vinsten fås genom att avlasta frontarna som sagt.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/23 :  12:55:25  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Min fråga: vid stereo lyssning kommer subben att höras eller kommer den att höras endasr vid hembio lyssning ?"

Det beror på hur du konfigurerar din AVR 7000!
Jag har en 5500 och på den kan man bestämma på vilka ingångar resp. vilket läge subben ska jobba på. Antar att det går på 7000 också, även om den är en generation äldre?

Jag använder 2st Audio Pro Sub Nova, ställda att jobba under 40Hz.
Frontarna får fullfrekvens (large), det passar mina högtalare och mitt rum. Men som med allt får man testa själv. Hade tidigare en sub och upplevde en klar förbättring med två. Jämnare spridning i rummet och det låter som basen går djupare, men det är väl tveksamt om det senare är sant ?
Klart det finns bättre (dyrare) subbar, men man ska ju ha råd också?!
Jag föredrar två billiga och bra subbar (bäst i test ), framför en dyrare/bättre.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/23 :  12:56:54  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har du fått bukt med "vassheten" du talade om tidigare?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:06:50  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Nej, jag får leva med det tills vidare....
praktiska lösningar har jag inte
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000