| Author |
Topic  |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:31:33
|
Nu har jag, alexi och jesper lyssnat på en väldans massa högtalare.
Vi har varit på
referenceaudio: dynaudio 1.3se, special25 och sonus faber cremona sontec: MartinLogan Prodigy och JMlab Mezzo utopia best sound: revel m20, f30, f50, och GEM hifiklubben: B&W 802 och 801
Jag kommer inte att försöka beskriva hur allt låter med en massa fåniga ord.
Vinnarna är ..... revel f50 och B&W 801/802
f50 känns som den bätter högtalaren på allt faktiskt. Jag tyckte tex inte att mezzon var bättre på en enda punkt tror jag. B&W känns dock som det säkrare kortet då det är bra andrahandsvärde på dom och den var helt okännslig mot vilken musik man lirade med den. Jag personligen gillade inte ml som hade sjukt stor ljudbild men enligt mig inte samma ljud.
Nu skall jag tänka ett par dagar och kolla ekonomin =)
Jag kan iaf erkänna att dynaudio inte räcker till på långa vägar iofs mycket billigare än andra så lite ojämt.
Stativhögtalarna. 1.3se special25 och sonus var bra på varisn sak. 1.3se: djup i ljudbilden och mellanregister special25: bas och bättre diskant än 1.3se och största ljudet sonusfaber cremona Auditor: bästa diskanten och rappaste basen inte lika djup som dom andra
Så 1.3se med ringradiator hade varit något =)))
Obs... Ingen av högtalarna lät dåligt bara lite olika stil vi letade verkliegn fel för att kunna skilja dom åt. m20 och f30 gillade jag inet alls, jag tyckte dom var för varma. jesper gillade därimot m20.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:34:31
|
glömmde en sak...
Vi blev väldig bra behandlade i alla butiker fast vi var lite halvjobbiga =))
Så tack butikspersonalen !!
HiFiklubben öppnade tillåme och släppte in oss en timma innan dom öppnade =) gav oss kaffe =)
//jonas |
Edited by - n00b on 2003/02/21 15:39:00 |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:37:35
|
Men, har ni tagit rummens inverkan i beaktning, uppställning och kringutr.
Du vet väl att man ska LÅNA HEM HÖGTALARE!
Revel vill jag se hemma hos dig !! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:38:14
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Men, har ni tagit rummens inverkan i beaktning, uppställning och kringutr.
Du vet väl att man ska LÅNA HEM HÖGTALARE!
Revel vill jag se hemma hos dig !!
Såklart....
Men detta är vad vi kunnat kolla nu =)
//jonas |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:40:19
|
Japp, själv gillade jag också Revel F50 bäst! Kanske tom bätre en GEM! ML's breda ljudbild och krispighet imponerade dock stort på mig iaf! Jag kan inte förstå att någon väljer Mezzon framför Revel. Dom är rätt så lika faktiskt bara att Revel är bätre på alla punkter utom övre mellanregistret. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:42:57
|
Synd att ni inte kan lyssna på denna:

Skulle JAG vilja göra, !! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:48:53
|
n00b Lyssnade på Dynaudio C2 igår, mkt bra upplösning, detaljer och närvarokänsla! Kunde kanske önska en något djupare bas för 80k men väldigt trevliga för övrigt om än något höga |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:51:16
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Synd att ni inte kan lyssna på denna:

Skulle JAG vilja göra, !!
Intendo Musica Sensitiva |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 15:57:46
|
Varför lägga ner en massa energi på att jämföra högtalare när vi redan vet att detta är världens bästa högtalare? :
 |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:09:46
|
| Hur upplevde ni 802? |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:11:55
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
Hur upplevde ni 802?
Svårt att beskiriva ...
Inget som stack ut, allt lät bra, inga hörbara dippar peakar typ.
//jonas |
 |
|
|
kadena
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:16:25
|
Intressant ! Jag hade samma finalpar för 2 år sedan, till och med Revel Studio i ena ringhörnan. Det blev B&W 802, 200 timmars inspelning krävdes dock.
/ kadena |
 |
|
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:52:45
|
f50 och 801 bättre än mezzo???     |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:24:51
|
Tycker aldrig att man får någon riktig rättvisande jämförelse sådär mellan butiker, olika kringutrustning osv.
men....
I morgon ska jag jämföra 1.3se med Cremona Auditor sida vid sida hos esoterisk. Få se om man blir SonusFaber ägare.....
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:56:13
|
quote: Originally posted by David A
Tycker aldrig att man får någon riktig rättvisande jämförelse sådär mellan butiker, olika kringutrustning osv.
men....
I morgon ska jag jämföra 1.3se med Cremona Auditor sida vid sida hos esoterisk. Få se om man blir SonusFaber ägare.....
Jag jämförde dom 2 på refference med vincent991 och min wadiaspelare.
Jag tycker sonus har bättre diskant och en snabbare bas men sämre mellanregister och går inte lika djupt. Tror inte du kan lira lika högt heller.
//jonas |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 20:42:48
|
Basen är inte så kinkigt eftersom jag kör med sub, men lira HÖGT är ett måste. Blir intressant att lyssna och jämföra. Att prova Max-SPL lär nog inte bli aktuellt i morgon tyvärr |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 21:03:14
|
n00b
Jag kan bara konstatera att det blir dyrt att ersätta 1.3 se    |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 00:09:46
|
Jag kan tilläga att jag tyckte Cremona hadde väldigt mycket microdetaljer, mycket fint transients svar! Men inget större djup eller bredd i ljudbilden tyvärr. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
jesper
Member

121 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 01:13:05
|
Jag tror att Special 25 skulle funkat bättre i ett större rum. I det rummet tycker jag dock att Cremona auditor funkade bättre än Special 25orna.
Synd att jag inte hunnit komma när ni spelade på 1.3SE. Har faktiskt aldrig hört dem. |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 11:13:33
|
Måste få tillägga mina intryck angående Cremona Auditor vs 1.3se. För det första kan jag bara slå fast att rummet är den största boven som vanligt. Hos esoterisk är lyssningsrummet inte speciellt stort. Dessutom sitter man och lyssnar på längden i rummet, vilket gör att lyssningsavståndet nästan blir mindre än bredden mellan högtalarna. Här var skillnaderna mellan 1.3se och Auditor mycket stora. Mitt första intryck av Auditorn var: Öppet stort ljud med kanon precision i ljudbilden. Man kunde nästan se sångaren framför sig. Tyckte att övre mellanregistret var aningen framhävt ibland, vilket säkerligen bidrog till den utmärkta pinpointen hos röster. En ensam röst fungerade alldeles utmärkt. Men när det blev mer komplex musik tyckte jag dock nästan att den blev lite nasal i detta område. Kan oxå bero på att dom inte var 100% inspelade, hade gått i ungefär 2 veckor tror jag. Diskanten hade mycket microdetaljer och riktigt andades i ljudbilden. Basen var stram och torr och men gick väl inte sådär avgrundsdjupt, men passade bra i det lilla rummet. Övre basen kändes som lite markerad vid vissa avsnitt, kan dock bero på avsaknade av djupbas. Osså kopplade vi in mina 1.3se, och jag fick nästan en smärre chock. Jag har aldrig riktigt förstått kritiken att 1.3se skulle kunna upplevas som tjock i dom lägre registren, men här i detta lilla rum blev dom verkligen det. Basen var djupare, men dränkte samtidigt lite av den övre basen så den upplevdes som lite tillbakadragen. Detta inträffar dock aldrig hemma hos mig, men då är oxå mitt rum på 48kvm. I allmänhet lät det helt enkelt mer hängmatta över 1.3se. Diskanten upplevdes som mer hissad jämfört med Auditorn, och eftersom mellanregistret spelade mer laidback så fick man inte samma fina stereofokus som heller. Där Auditorn upplevdes ha en peak i mellanregistret, fick man snarare intrycket att 1.3se hade en dipp. Med min tidigare erfarenhet i olika rum med 1.3se så kan jag bara slå fast att dom inte gjorde sig speciellt bra i just detta rum. Lyssningsavståndet vs bredden mellan högtalarna blev i detta fall helt fel för 1.3se. Auditorn däremot trivdes bättre i detta rum. En mycket intressant bekantskap som hade många fördelar, där den utmärkta stereobilden imponerade mest på mig. Med tanke på den stora skillanden i ljud på 1.3se i dessa olika lyssningsrum så törs jag ändå inte slå till på Auditorn rakt av. Jag misstänker att den kan upplevas som allför naken i mitt rum. Ljudtrycksförmågan sätter jag också ett stort frågetecken på. Jag antar att 1.3se hälar med mer, men det får någon annan uttala sig mer om. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 11:30:46
|
Dynaudio 1.3SE är ju en ruggigt bra högtalare! Det skall bli mycket spännande att få bekanta sig med Cremona Auditor framöver... |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 11:33:25
|
| Hur mycket kostar Revel F50? |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 11:34:18
|
David...
Jag skulle vilja påstå att det var ungefär det vi kom fram till =))
Basen är snabb men inte djup och enligt mig är diskanten bättre i sonusen men när jag lyssnade så tyckte jag att mellanregistret och den djupa basen var bättre i 1.3se.
Jag tycker att det bara är smaksak vilket man gillar bäst men jag tycker inte att cremona är värd sitt högre pris om man jämför, jag skulle köra 1.3se direkt om jag skulle betala sjalv. Om man skulle få dom så skulle jag nog tänka en eller 2 gånger till men endå gå på 1.3se.
//jonas |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:13:01
|
Lägg ett pm till mig nästa gång. Jag vill vara med.
/Marucsoft |
No hay banda!! |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:21:33
|
Dom är rackarns små dom där Auditor, till och med 1.3se kändes stor i jämförelse. Det ska bli roligt att se vad du tycker om dom Timbre!
n00b: Det verkar som om vi fått ungefär samma uppfattning. Helt klart mer djupbas i 1.3se, mellanregistret är en öppen fråga, det är nog lite smaksak. Tyckte att det var mer laidback hos 1.3se. Fungerar bra på all musik. Jag hade för lite lyssningstid för att uttala mig om diskanten var bättre eller sämre. Den hade dock mer övertonsdetajer hos Auditorn. Nivån i resterande diskant var högre hos 1.3se vilket förvillade intrycken något. Men en sak är säker, rummet spelade in otroligt mycket. I ett litet rum hade jag nog valt Auditorn.
Jag skulle fortfarande kunna köpa Special25 olyssnad. Men ack färgen tilltalar mig ikke! |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 12:22:01
|
Gebex....
Ca 100k så det är inte en jämn jämförelse =))
//jonas |
 |
|
Topic  |
|