HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Importera slutsteg från USA med fel ström?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Froz
Member

85 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:48:24  Show Profile Send Froz a Private Message
Jag funderar lite på att importera ett McIntosh slutsteg från USA eftersom dom inte verkar växa på träd här i Sverige. Problemet är som ni säkert förstår att amerikanarna inte har 220V utan 110V. Blir det till att köpa en tranformator eller kan man låta någon kunnig person koppla om steget så det går att köra på 220V? Vilket blir bäst/billigast? Någon som vet?

Anders

All or Nothing at Al

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:49:59  Show Profile Send ekman a Private Message
kontakta mcintosh eller dom som har agenturen för mcintosh i sverige dom lär kunna voltkonvertera grejerna åt dig frågan är hur mkt det kostar =)

vissa produkter är väldigt lätta att konvertera medan vissa är bra mkt jobbigare så kolla upp det ordentligt först så slipper du en massa onödiga utgifter
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:53:14  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Bror min kör McIntosh och han har en transformator som följde med köpet. Anläggningen med en för och två effekt förstärkare är direktimporterade från USA. Ingen aning hur det skulle gå att konvertera prylarna var för sig till 220. Förmodligen skulle det kosta skjortan.....

Prylarna finns i Sverige, men beg är det väldigt lite. De kostar som sagt en slant och de som har släpper ogärna dem för att de är så bra. Det är tydligen så med att de lite äldre (gjorda 70-85) låter bättre än de nya.

Någon drog även en historia.. Förr gjorde McIntosh hifi prylar året runt, nu har det blivit en bisyssla. De tar in billig arbetskraft och slänger ihop årets kvantitet som efterfrågas några månader per år. Någon snubbe hyrs in för att förnya modellerna, men utveckligen ligger inte på samma topp som för 15 år sedan, med egna utvecklare och forskning...

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/02/23 17:58:56
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/23 :  17:54:18  Show Profile Send ekman a Private Message
i vissa fall är det bara att byta säkring eller att byta lindning på trafon men i vissa fall är det ännu jobbigare och DÅ kommer det kosta pengar in absurdum =) i det första fallet är det ju i princip gratis dock
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:06:53  Show Profile Send pesa a Private Message
Hej Froz,
Detta ar ett amne som ligger mig varmt om hjartat da jag en dag kommer att flytta hem till Svedala igen och da behover ha koll pa vad som galler for den elektronik jag kopt har.

Kora med transformator ar en losning men det har troligtvis nackdelen att enheten blir svarsald om Du en dag vill byta den.

Att konvertera enheten har, som Ekman sager, valdigt varierande komplexitet. Vissa ar busenkelt (har det sagts mig...jag ar inte den typen som skruvar sjalv) medan andra ar mycket kluriga. Kom dock ihag att Du forlorar garantin om Du inte later en aukoriserad verkstad gora konverteringen. Krell t.ex. kraver att konverteringen sker i deras fabrik i USA och de kraver dessutom bevis pa att Du innehavt enheten i 6 manader i USA innan de gar med pa detta.

Slutligen finns det ett fatal marken som klarar saval 110v som 220v via en switch el.likn.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:20:20  Show Profile Send Nagra a Private Message
Ska finnas tranformatorer för sånt, hur mycket belastning dom tål vet jag inte, många HK-chinese tar in grejer direkt från Japan, som oxå har 110v, det verkar inte vara ett problem.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:33:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
pesa,
Välkommen hem till Svedala! Du köper grejor billigt i USA. Innan du flyttar hem köper du också en PS Audio Powerplant i USA. Sedan skall det gå att köra dina 110V komponenter på 230V här hemma (230 är inte en felskrivning utan nuvarande standard). Jag är bara 99% säker så kolla innan du köper!
Go to Top of Page

300BSE
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/02/23 :  18:35:28  Show Profile Send 300BSE a Private Message
Clas Ohlson har mellantransformatorer, kanske något som går att använda.

Från Classes hemsida:

Mellantransformator Kapslat utförande med skilda primär och sekundärlindningar. 230V/110V. För anslutning till 110V apparater. Anslutningssladd med stickpropp. Sek. med kopplingsplint.

32-3438 55VA 1,3 kg 395,00 st.

32-4892 150VA 2,4 kg 479,00 st.

32-4893 300VA 5,8 kg 845,00 st.

Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/02/23 :  19:54:56  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Att tillägga är ju debatten i andra trådar just nu med kabelstump för 10k eller ups som "renar" strömmen från skräp mellan kontkat och enhet. Skall man nu koppla en transfo för att konvertera volt antalet, skall man kanske se upp med vad man sätter dit...

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Mikael
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/02/24 :  05:23:34  Show Profile Send Mikael a Private Message
Usa kör med 60 hz så filter är nog optimerade för det och inte 50 hz.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000