HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordning av CD & Förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/24 :  14:39:00  Show Profile Send LageB a Private Message

Hej,
Jag skaffat mig en ny Stereo anläggning (Linn Classik) vars strömförsörjning förmedlas via jordad elkontakt. I manualen står det att Classiken måste koppas till jordat vägguttag.

I mitt rum så har jag bara "ojordade" kontakter. Nu min fråga till er experter:

1) Är det risk att Stereon skadas om jag kopplar till icke jordat vägguttag ?

2) Påverkar det ljudet ?
(Dvs kan jag förvänta mig "bättre" ljud om jag ser till att få jordat vägguttag ??)

Mvh
Lage

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/02/24 :  14:48:47  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej

Det har funnits trådar tidigare om detta. Jag har ett Musical Fidelity som måste jordas för att fungera. När jag inte har jordade uttag kör jag med skarvkabel, men det är förbjudet enligt de som
vet så ta och kolla upp dessa saker noggrant. Det skulle bli så dyrt med ny el så jag tar riskerna
med skarvkabeln.

Mvh
Martin
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/24 :  15:57:53  Show Profile Send Rebo a Private Message
Det bruka inte vara några problem att köra utan jort och det vore väldigt dumt av de som gör produkterna att kräva att man ska ha jordat. Själv har jag haft en hel del olika prylar hemma, inkl en del Linn men dock inte Classik, och jag har aldrig haft nåt problem trotts avsaknad av jord.

Min gissning är att de lägger till den texten för att säkra sig själv i fall att något skulle hända med apparaten och chassit skulle bli strömförande. Det normala är nämligen att chassit är kopplat till jorden.

Jag har också provat med att dra en skarvsladd från köket, men det funkade inte bra eftersom det var så mycket skräp på den fasen.

Jag tar dock inte på mig något ansvar om nått skulle hända, utan jag ville bara dela med mig av min erfarenhet.

Edited by - Rebo on 2003/02/24 16:03:20
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/24 :  16:02:17  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det går alldeles utmärkt att köra classiken ojordat det har med slyddsjorden att gör ifall chassiet skulle bli strömförande.
om det är nån ljudmässig vinnst att köra jordat vet jag inte.

hepcat

www.selleri.de
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/24 :  16:14:52  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har aldrig sett något om att apparaten blir skadad av att anslutas ojordat, borde väl i så fall ha dykt upp varningar och rapporter.
Om fabrikanten rekommenderar jordad anslutning är det för att apparaten är konstruerad så och att ljudet blir bättre med detta.

Jag undrar om det verkligen är så väldigt dyrt att ta hem en elektriker för att byta till jordat i ett rum. Jag har sett jobbet göras och det gick fort. Någon som vet vad vad det kostar?
Inte gratis naturligtvis men om man ser kostnaden i relation till vad kablar och apparater kostar.
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/24 :  17:44:48  Show Profile Send Frux a Private Message
Hur dyrt det blir att dra jordade kablar beror ju på omständigheterna. När vi fixade ett par jordade uttag på ovanvåningen gick det på 1200 totalt har jag för mig. Men då var det tydligen inte några större problem att dra jord från elcentralen i huset.

Vi gjorde det för datorn. Särskilt datorskärmar strålar ju avsevärt mindre om de jordas, och även datorn bör vara jordad då det väldigt ofta blir krypströmmar i chassit annars. Men då det gäller hifi-utrustning så låter det märkligt att det skulle krävas. Jag tror också att det handlar om en "rekommendation". Datorer funkar ju i ojordade uttag också.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:34:25  Show Profile Send yoko a Private Message
det beror ju på hur strömförsörjningen är i lägenheten....man kan ju få riktiga surrproblem om man inte har jordat. Man bör hur som helst jorda sina kontakter, vi har ju nya EU-normer för jordning av uttag.

Ur med proppen, fram med skruvmejseln och koppla uttaget till elementet... Skämtåsido, det är ju mkt. vettigt ur störningssynpunkt...vissa har ju gått så långt att man skaffar sig en störskyddstrafo på ca. 50kg detta för att minska brumm....
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:49:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Det står ju "this appliance must be earthed" på baksidan. Det har jag tagit fasta på. Jag vet inte varför men jag tror inte det har något med ljudet att göra. Farsans Denon förstärkare lät iaf bättre sedan jag anslutit den till jord men det kan ha att göra med fasen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:52:17  Show Profile Send yoko a Private Message
gjör en brummtest så förstår du nog...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:41:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om det står att den måste jordas är det för att öka säkerheten. Om man tar i ett chassi och samtidigt ett annat som har ett annat jordplan kan man få en stöt. Om det är så att det blivit något fel på apparaten så att chassit blivit strömförande kan man få en livsfarlig stöt om man samtidigt tar i ett annat chassi. Jorden i uttagen är främst en skyddsjord.

Om jordarna på resp. enhet är sammakopplade kan man inte få någon potentialskillnad och därmed ingen stöt.

Skyddsjorden inget att göra med om det blir brumproblem eller inte; det gäller att ta reda på vilka apparater som man måste isolera från sin huvudjord (oftast förstärkare eller förförstärkare) eller om man måste koppla samman den med denna. För det mesta kopplas jorden via signalkablarna, men viss utrustning har balaserade utgångar eller trafokopplade utgångar (flytande jord) varvid höljet ej är förbundet med jord. Då bör man koppla dess nätsladd i samma förgreningsdosa som förstärkaren så att chassina får samma potential. Observera att de bara kan få samma potential om man då har jordade sladdar och en jordat grenuttag (eller jordat vägguttag).

Thomas

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

perkulator
Member

60 Posts

Posted - 2003/02/25 :  06:21:37  Show Profile Send perkulator a Private Message
En liten fråga,om man har ojordad utrustning kan man då byta till jordad kabel och dra jordkabeln till apparatlådan?
Jag frågar eftersom ingenting brukar vara så enkelt som det verkar.

Endast den som tror att det omöjliga är möjligt kan göra det omöjliga!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/02/25 :  07:58:47  Show Profile Send Manga X a Private Message
Quote from perkulator:

En liten fråga,om man har ojordad utrustning kan man då byta till jordad kabel och dra jordkabeln till apparatlådan?
Jag frågar eftersom ingenting brukar vara så enkelt som det verkar.

End of quote:

Mycket intressant fråga. Jag ska snart göra detta med en förstärkare som har fast nätkabel (lakritssnöre) och är ojordad. Bytet blir till fast installerad bättre skärmad nätkabel med jordning av förstärkaren.

Är det bra eller dåligt??? Finns det risker... eller är det så lätt som det verkar...

Har en god vän som är elektriker. Han gjorde så på en äldre stärkare (70:talare). Då fanns det till och med "beslag" på chassits insida bredvid nätingången för jordning.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/25 :  08:14:35  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Yoko:

Din inskolning går snabbt....

Vem har köpt en 50 kg:s trafo för att bli av med brumproblem?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/25 :  08:28:34  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det är inte bra att försöka koppla om jorden själv. Kan vara farligt och eller orsaka problem. Utrustningen är jordad på ett designat sätt både inuti apparaten och i chassi. Du bör veta hur jordkonfigurationen ser ut i förstärkaren/CD spelaren innan du börjar koppla ny jord.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/25 :  08:49:19  Show Profile Send danielbas a Private Message
Funkar inte med "Reply with qoute"...

Quote from Thomas A:

"För det mesta kopplas jorden via signalkablarna, men viss utrustning har balaserade utgångar eller trafokopplade utgångar (flytande jord) varvid höljet ej är förbundet med jord. Då bör man koppla dess nätsladd i samma förgreningsdosa som förstärkaren så att chassina får samma potential."

Jag har hört att man ur störningssynpunkt bör lägga det digitala på en fas och övrigt på en annan. Hur funkar det då om man har balanserad överföring mellan CD-spelare, försteg och slutsteg?
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/25 :  20:49:48  Show Profile Send jesper a Private Message
Sladd: N00b här på forumet köpte något slags stort och mycket tungt för att bli av med brumproblemen hos sina monoblock.

Mvh Jesper
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:50:39  Show Profile Send yoko a Private Message
LTS kassören, unge herr conradsson.....han påpekade dock att han inte köpt den utan har fått den...
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:51:50  Show Profile Send yoko a Private Message
min inskolning???!!??
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000