HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 KRELL KAV 250 eller Advantage S150?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/02/24 :  19:27:30  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har börjat fundera på att skaffa en S1 CD-spelare (kanske även med analogsteg). Idag använder jag CD- och Amplifix tillsammans med ett par Avance Delta3 hgtalare. Jag tänker inte byta ut högtaarna just nu. Om jag skaffar S1 så tänker jag skaffa ett slutsteg.

Nu till frågan. Vad tycker du om dessa steg? Hur tycker du att de presentar ljudet? Vad är deras för- och nackdelar? Och slutligen vilket steg föredrar du?

OBSERVERA att jag inte vill ha någon pajkastning. Jag vill bara höra om dina upplevelser av dessa två slutseg. Om någon tycker att något steg inte är bra så tycker jag att det är OK att säga det utan att någon annan behöver hoppa på personen som uttalat sig.

Låt oss ha en öppen debatt som baseras på våra intryck. Vi är alla här för välljudet.

Alla intryck är välkommna.

P.S. Om du är intresserad av att sälja något av dessa slutsteg till mej så hör av dej D.S.

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/24 :  19:35:45  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag kan inte uttala mej om krellsteget. Advantagesteget har jag ägt ngt år innan jag bytte upp mej till s250. Advantagesteget Låter fint; naturligt, detaljerat och med fin ljudbild. Den saknar lite "slamm" i övre basen om man gillar sånt, kanske krellen har mer av den kvalitén. Advantagesteget funkade oklanderligt under tiden jag hade det. Ngt störande är den MKT starka blå ljusdioden på fronten men det går ju att åtgärda ;-)
Kan tillägga att jag körde just S1an in i s150 silkkabel, man kan säga att det lönar sig med en ännu bättre kabel i det här fallet.

Edited by - drgreen on 2003/02/24 20:01:17
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/24 :  19:49:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag är ju gammal Krelltok men här är inte valet svårt. En liknelse blir väl en trimmad Rotel mot ett sofistikerat slutsteg.... Lite överdrivet men det enda man i min tro vinner med detta Krellsteg är ett "piggare" ljud och möjligtvis lite mer pulver i basområdet. Det vackra mosfet-ljudet i Advantagestegen har ju sämre ork i det absolut lägsta registret.

Matchningen i äkta balanserade konstruktioner av samma märke i samma design är heller inte att förakta. Enkelt val.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/02/24 :  19:51:52  Show Profile Send arcam a Private Message
Vad får man ge för ett begagnat Advantage S150 steg

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/24 :  19:55:23  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag tror att jag försökt ställa frågan förr men hur låter dom där härliga Advantage bestarna till monosteg som demades med bravur av Sladd på Arkenmässan nu när dom (rimligen) bör vara inspelade??

Det är få saker i hifilivet som ökat min puls av blotta anblicken av dom. En av få kritiska röster mot Advantage har ju just varit i bastrakten även om jag själv inte riktigt förstår kritiken.
Jag är mycket förtjust i kombon S1 och S150.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:03:23  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har inte hört krellen men den advantagen är inte rolig alls sofistikerat? visst kanske men fruktansvärt tråkigt för att inte tala om ljust =) hehe

kolla på nåt annat eller låna hem krellen och testa
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:10:03  Show Profile Send drgreen a Private Message
När du hade advantagen hemma ekman vad körde du den med för annan utrustning?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:11:10  Show Profile Send ekman a Private Message
har inte haft den hemma har dock hört den vid 14-15dussin tillfällen och det låter alltid likadant och aldrig bra så det borde väl säga någonting??

sen så frågade han ju efter åsikter även dåliga sådana och det fick han också
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:20:47  Show Profile Send drgreen a Private Message
hmmm verkar ju onödigt att lyssna på ngt 14-15dussingånger (blir det månne 258-270ggr??) på ngt som låter fruktansvärt tråkigt??? Naturligtvis ska även negativa egenskaper vädras men sen kanske man ska bedöma hur tungt olika åsikter ska väga....tyngst ska naturligtvis de egna intrycken i den egna anläggningen väga så ekmans råd att låna hem kan jag bara hålla med om till 100%.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:23:35  Show Profile Send ekman a Private Message
klart det är viktigare att få tips ifrån dom som haft dom hemma men dom som ägt dom gillar dom ju uppenbarligen iochmed att dom köpte dom och ska man få negativ kritik så är det ju nästa enbart ifrån folk som inte har/haft den ju

sen var det inte frivilligt jag lyssnat på en tro mig jag hade bytt om det varit möjligt =)

men testa båda hemma då som sagt jag har för mig att du (gebex) gillar advantageljudet så den kanske är något för dig
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:30:45  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm...först kinesisk vattentortyr...sen bambustickor under tånaglarna...och nu värst av alla den svenska bladeliustortyren...vojne vojne vad kommer härnäst???
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:37:05  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag har kört S150 på Mini Utopior... de är kända för att skrika en i öronen om man har ljus karaktär på sitt steg... dock så blev det inte "ljust". S150 är ett mycket bra steg för de pengarna.. vill man har mer ork så kör man förmodligen ett par 250 istället. De kräver en fruktansvärt lång inspelningstid dock.. vi körde in steget med en inbränningstation (Hemma gjord) några veckor. Purist Audio skivan användes flitigt.. samt hårdrock

Kablarna jag använde var flata kablar där minus och plus är separerade.. sån konstruktion brukar bli beskyllen för att vara ljusa med. Cd spelare vi körde var antingen Advantage S1 eller Krell Showcase med Sony transport.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:38:26  Show Profile Send ekman a Private Message
neodynium tyckte inte ni att två av timbres accuphase lät bättre än s150n? blir betydligt billigare med två beggade dylika ju=)))
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:46:17  Show Profile Send linkan a Private Message
Efter det att jag jämfört Krell KAV 150 och Advantage S150 så skulle jag tveklöst välja Advantage. Krellen hade en ganska otrevlig diskant då man "krämade" på lite men större drag i basområdet. Det var väl framförallt i diskantområdet som Advantage var klart bättre än Krell men det säger ju förståss inte allt.

Linkan

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:58:38  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jo.. de lät mycket bättre! Men det kan ju vara kombinationen, Klass A mot AB... samt 2 stereo steg.. ett till basarna och ett till topparna. Sen är ju Accuphase sanslöst bra.. deras nya klass A steg kostar ju skjortan.. så det går ju inte att jämföra riktigt. Klart.. hittar han några begagnade så är det ju bara att slå till!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:00:29  Show Profile Send ekman a Private Message
begagnade p-260 brukar på den tyska begagnatmarknaden ligga på ca 500euro eller strax över så trå dylika lär ju bli mkt billigare än S-150 och mycket tuffare dessutom =) svårare att testa hemma dock
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:09:51  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag måste säga att det har kommit många bra inlägg om Advantage och Krell. Naturligtvis så kommer jag att låna hem det som jag funderar på att köpa. Men era synpunkter är mycket viktiga för mej. Jag vet inte än vilken jag skall försöka låna hem.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:43:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Båda såklart, på samma gång.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:45:13  Show Profile Send ekman a Private Message
testa gamut c100 eller d100 då också när du ändå är igång =)
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:56:11  Show Profile Send AA a Private Message
Fick hem mitt S150 (och butikens S1:a i väntan på min egen) i fredags.
Upplevelsen när jag helt i extas kopplade in prylarna till mina SF EA2 och noterade att mitt gamla Classesteg rockade röven av S150 var inte kul. Jag tänkte "visst lite inspelning lär dom ju kräva och även att prylarna står på ett tag borde göra susen". Har inte tagit inspelning av prylar på allvar innan så jag försökte nog mest lura mej själv ett tag för att dämpa min besvikelse genom att tänka så.
Lyssnade inte en sekund på hela helgen förrn vid 8-tiden i går kväll och döm om min förvåning. Skiten hade ju bara spelat i 2 dygn men redan var det helt annat ljud i burkarna
I synnerhet basen hade blivit mycket bättre. Mer värme. Lite mjukare topp oxå.
I kväll satte jag mej en timme och avnjöt Muddys fina "Folk Singer" och jag måste säga att jag kan inte annat än rekommendera prylarna. Nu börjar det låta riktigt bra
Kan oxå bero på att jag fick tummen ur r*ven och monterade ihop mitt Flexy-rack ikväll. Det måste gjort lite förbättring det med! Snyggare blev det i alla fall.

Nån som kan rekommendera nån tejp att applicera över blå dioden? Nåt med kolfiber?

/AA

Ps. S150 och S1 rockar!

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:20:20  Show Profile Send drgreen a Private Message
"Nu börjar det låta riktigt bra" Det stämmer nog helt...Du kan nog räkna med att det kommer bli ännu mkt bättre när de gått flera veckor. S1an är slö att vakna och förstärkarna etter värre tyvärr
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:27:34  Show Profile Send Gebex a Private Message
Sladd:

Problemet är just var många här beskriver. Apparaterna tar lång tid att spela in. I butiker har de sällan spelat in sakerna ordentligt när man tar hem dom. Därför säger era intryck av inspelade apparater en hel del för mej.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/02/25 :  19:52:16  Show Profile Send Gebex a Private Message
När jag läser specarna så får jag uppfattnignen att Krellen karlar 1Hz-100Khz och Advantagen 20-20khz. Hur mycket tror ni att det påverkar (begränsar) nyttan av de nya formaten SACD och DVD-A?

Eller kan det vara så att Advantagen klarar av mer än 20khz?

Edited by - Gebex on 2003/02/25 20:06:32
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/02/25 :  20:42:11  Show Profile Send drgreen a Private Message
advantagen skall väl ha en bandbredd till 300kHz å säkert längre ner än 20 Hz oxå...
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/26 :  01:08:54  Show Profile Send Brosk a Private Message
AA: Silvertape (Gaffa) dämpar ljuset. Vill man släcka helt kan man klippa ut metallfolien kring en tablett i ngn läkemedelsförpackning och fästa med lite klistermassa el dyl i kanten. Lampor i hifi förminskar upplevelsen..
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/26 :  07:55:31  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Du får kolla lite vad Krellen kostar i Usa... Du får ju helt klart mer för pengarna om du köper Advantage steget.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000