| Author |
Topic  |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 21:44:26
|
"En tickande bomb eller ett rent nöje?" (Stående replik i STEREO med Fredde Granberg och Peter Settman...) 
Jag tar mig friheten att lyfta upp den här funderingen till en egen tråd från "Aldrig mera EKK".
Är det helt i sin ordning om man knallar in på en hifibutik och ber att få låna hem några uppsättningar kablar (typ Red Dawn, Transparent, Kimber osv) och lovar att komma tillbaka med dom om ett antal dagar efter lyssning?
Nu kanske jag har en ovanligt dålig erfarenhet av hemlån, men jag har hittills antingen varit tvungen att ta grejorna på öppet köp, eller så i princip fått lova på heder och samvete att jag ska köpa dom efteråt. Är det ett "glesbygdsfenomen", eller är större städers butiker lika kinkiga?
Det hjälper säkert om man är stammis i butiken, eller känner nån som känner nån där och så vidare, men även en okändis måste ju få bilda sig en uppfattning hemma innan köp...
|
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 23:06:49
|
Det beror nog rätt mycket på vad för intryck man verkar göra, och hur sjyssta folket i butiken är. Har inte fått låna med mig några kablar hem från Hifiklubben, medan det gått utan problem hos Ljudkompaniet och Hifibutiken. Sen om det beror på att jag gjorde bättre intryck hos dem än hos Hifiklubben, eller om Hifiklubben har taskiga säljare...låter jag vara osagt  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 23:31:39
|
Beror på båda parter. En del butiker kan ha som allmän policy att inte låna ut och att det skall vara öppet köp. Men det beror också på om de känner en och fått en chans att uppfatta att man är seriös. Att bara dimpa in som helt okänd och be att få låna hem en bunke kablar är nog inte så bra. Säljaren måste också få en chans att få en uppfattning om dig.
|
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 08:13:30
|
| Om man har bra relationer med handlaren brukar det ju gå bra...jag funderar på i vilka andra branscher man kan låna hem ngt och prova under ngn vecka-nån som har ngn fundering?? När lånade du senast hem t.ex en tv eller en frys för å kolla om du gillade den? |
 |
|
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 08:58:46
|
Det här måste vara en hård nöt att knäcka för en del hifi-handlare: 1. ska jag låna ut och riskera att bli sittande med ett gäng demokablar i hög prisklass med risiga förpackningar? 2. eller riskera att inte sälja kablarna alls?
Hifi-handlare som anammat det proffsiga och sympatiska förstaalternativet med att låna ut kablar är (här på västkusten)Hifi-konsult i Alingsås, samt Radiolagret och Ågrens i GBG. Fram för den inställningen i Hifi-branschen!
Bort med inställningen "det är ingen idé att låna ut kablar, för de måste spelas in i 300 timmar och sedan spelas in igen efter att du stängt av stereon och har du haft kabeln i kylan i transport från bilen, så måste du spela in kabeln ytterligare ett par hundra timmar, så därför KAN jag inte låna ut kablar". Tro det eller ej, men den inställningen har jag stött på. En dylik inställning saknar förståelse för begreppet kundkontakt och borde mötas med ett adjö,tyvärr köper tydligen en del kunder enbart på säljarens rekommendationer, men det får stå för dem.
It´s jungle out there så man måste ju prova i sladdjungeln!
Anders |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 09:09:44
|
Hej1 Alltså kablar kan ju inte vara någon massvara, särskilt inte i 2-6 tusenkronorsklassen. och den som köper dom struntar väl i hur förpackningen ser ut. Tror jag. Därför dyrkablar kan säljas som demokablar som dessutom är inspelade. Om dom vistats ute i kylan tror jag inte spelar någon roll.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 09:13:15
|
quote:
När lånade du senast hem t.ex en tv eller en frys för å kolla om du gillade den?
Drgreen,
Din fråga får mig att tänka tillbaka i tiden, någon gång i 1965-1966. Då vi skulle köpa TV, gick far och jag rundt i affärer och fick hem fyra olika apparater i tur och orden. Några var sen totalt obskura märken. Då var TV något annat än idag, och hemlån var möjligt...
Någon annan med hemlån av TV??? |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
cabasse
Member

114 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 09:41:49
|
Intressant fråga det där med hemlån. För sisådär 20 år sedan var det inga problem att låna hem grejer. Nuförtiden verkar det vara öppet köp som gäller. Vet inte om det är tiderna som förändrats eller om det enbart har med den där personliga kontakten att göra. Att köpa audioprylar är ju inte som att köpa böcker via nätet. Man måste ha en möjlighet att prova. Frågan är bara hur. Köpte precis en förstärkare via nätet på vinst och förlust och det känns kymigt. Men vad har man för alternativ när Hifi-branchen är snudd på utrotningshotad i detta land. I min hemstad finns inga hifi-butiker kvar. Bara On-Off, Siba och El-giganten. |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
 |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 10:29:35
|
Om man ska generalisera; i småstäderna är det oftast inga problem att låna hem men där har man väl som "hifipucko" en bra relation med handlaren eftersom det inte brukar finnas så många bra handlare per ort. I storstan där det finns fler butiker är man kanhända mer okänd och det blir svårare att låna hem om man inte är stammis på stället...
/P
|
 |
|
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 15:01:45
|
Som gammal Hifiräv har jag endast en gång varit tvungen att ta en Cd på öppet köp men det var första gången som jag handlade i den affären det har blivit många hemlånade saker efter det och många affärer också.Det är kanske inte så konstigt om en handlare vill ha lite bättre koll om han lånar ut tex kablar i 10-15k klassen. Mvh JMlab |
 |
|
| |
Topic  |
|