HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 musikaliska apparater...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:35:01  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Finner det inte särskilt svårt (yoko) att se att han försöker beskriva att en livekonsert faktiskt ljudmässigt inte alls kanske tilltalar hifientusiasten med häftig bredd,höjd osv....utan kanske till och med tvärtom. Vad man däremot får är lättfattlighet, tydlighet och samtidighet"

De flesta livekonserter är nog sämre än genomsnittshifianläggningen när det gäller just lättfattlighet, tydlighet och samtidighet, åtminstone om man talar om rockmusik.

"harmonik handlar bl a om hur man sätter ackord till en melodi"

Njae, ackordik tror jag man brukar kalla det. Harmonik handlar väl mer om ackordens inbördes uppbyggnad? Med klangfärg (timbre) menar man väl oftast olika instruments "sound" (till följd av olika övertonssammansättning) och mer sällan talar man om ackords klangfärg.

För övrigt håller jag helt med om att musikalitet är ett olämpligt begrepp att använda om apparater eftersom det är tänkt att beskriva en mänsklig egenskap. Att säga att en apparat är musikalisk är ungefär som att säga: "Den där datorn är intelligent" eller "Den där bilen kör bra".

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/26 :  14:47:28  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
magnuz: Det är faktiskt första gången jag hör termen "ackordik" och det kan hända att den är mer lämplig i just mitt exempel. Beroende på hur man ser på det kan ju faktiskt melodin ingå i ett ackord och då hamnar det under begreppet harmonik även enligt ditt synsätt... Harmonik behöver ju egentligen inte blanda in ackord överhuvudtaget utan det kan ju även gälla hur två parallella melodier (polyfoni) och dess ingående toner förhåller sig harmoniskt till varandra, konsonans eller dissonans. Och vad gäller klangfärg så har i alla fall jag och min gitarr-lärare (han är utbildad konsertgitarrist från Holland) använt termen klangfärg om ackord... Men både han och jag kan ju ha fel (han är ju dessutom utlänning!!!)...

Vänligen
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/27 :  09:43:02  Show Profile Send yoko a Private Message

LChohen: "Sen begriper jag inte hur du kan säga att harmoni har med klang att göra?"

Jag talar om akord-klanger-harmonik-harmonilära...har du läst musikteori? Låna hem en bok i musikteori så hajjar du.

"Och jag förstår inte heller hur du kan tycka att man ska eliminera begreppet musikalisk. Och istället prata om tonkurvor, ofärgat osv.. på _vilket_ sätt skulle det vara bättre?"

Jag vill helt entenkelt att vi ska gjöra det lättare för oss i våra diskussioner...har du kanske undgått pajkastandet och alla totalt utspårade diskussioner här på forumet pga luddiga begrepp som kan tolkas på motsatta sätt....det blir oerhört frustrerande efter ett tag att skriva inlägg som utmynnar i utspårade diskussioner som inte leder till något.

"Du skriver: "En musikalisk apparat ska kunna ha en sådan "intelligens" att den kan åteskapa känsla och samtidigt hålla reda på alla variabler som ger en känsla av musikalitet "Utifrån det tyder jag din uppfattning som att du tror att "musikalisk" innebär att apparaten har en artificiell intelligens. Det är väl ingen som på fullt allvar kan tro att det är det som folk menar? Utan det handlar om att förmedla musiksignalen så att musikaliteten förstörs så lite som möjligt."

Svar:det handlar inte om vad jag tror just här, det handlar om det är vettigt att använda´ett ord som har en annan innebörd än vad det används för av endel personer..andra av oss på forumet tolkar ordet som det som man från början använt ordet för. Detta leder till reppakalja diskussioner...trist och onödigt
Men du vill hellre snacka tonkurvor och tekniska detaljer istället? Varför inte bara försöka förstå begreppet "musikalisk" och vad det innbär, istället för att slopa det helt och börja läsa siffror. Musik är inte siffror eller tonkurvor, du får vara vilken musiker somhelst men något sådant kan du inte övertyga någon om.

"Förresten är du en tjej?"

Svar ja, det ser du väl?! he he!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/27 :  17:02:05  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Beroende på hur man ser på det kan ju faktiskt melodin ingå i ett ackord och då hamnar det under begreppet harmonik även enligt ditt synsätt"

Visst, dessutom blev jag osäker om jag inte blandat ihop ackordik och harmonik. Att det ska vara så attans svårt att minnas saker...
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:50:57  Show Profile Send Carl-M a Private Message
När man får gåshud då är det bra. Skitbra allså.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/27 :  18:56:03  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
...å än bättre blir det då det växer simhud mellan tårna... då rockar det j*****imej fetb****!!!

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/03/03 :  00:16:43  Show Profile Send lennartj a Private Message
Musikalitet i samband med ljudåtergivning har för mig mycket lite att göra med tonkurva (som nämnts tidigare). Uddatons- och IM-distorsion samt brus- och andra störnivåer är så låg i modern apparatur att den knappast påverkar musikaliteten heller, men om tonerna inte kommer i rätt inbördes tid för alla frekvenser får jag intrycket av att det spelas "otight".
Det är (brist på ) musikalitet för mig.
Detta uppfattar jag oftast från inkompetent konstruerade 3-vägshögtalare och många CD-spelare av bit-stream typ. Elektronik och kablar kan också "blurra till det", men knappast i samma storleksordning.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000