HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gryphon Adagio en ny duvning vs Audionet Art V2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/25 :  10:06:06  Show Profile Send dole a Private Message
Ska låna hem en Adagio i ett par veckor för utvärdering.
Förra gången tyckte jag inte att den kom ända fram, men jag hade den bara ett par dagar. Och om den är behäftad med samma inspelningstid som Advantage S1, så lär jag ge den en vecka minst. Jag åter kommer med en rapport.
Ska på kul låna en Nakamichi transport och en Bel Canto dac. Nakamichin vet jag absolut ingenting om.
Med lite tur kanske jag kan låna en Wadia 861, men det får vi se den kostar ändå en bra bit på fel sida om 100000:-

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/02/26 21:52:37

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/25 :  10:13:43  Show Profile
Vilken Nakamichi transport talar vi om, mb-1000 ????
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/25 :  10:17:34  Show Profile Send drgreen a Private Message
hmm..du vet att doktorn gör hembesök ibland va :-)
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/25 :  10:18:31  Show Profile Send dole a Private Message
Jag vet faktiskt inte vad den heter, men det var någon 7 växlare tror jag. Vet du hur gammal en sån kan vara? Det är ju alltid kul att testa

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/25 :  10:20:04  Show Profile Send dole a Private Message
Du är välkommen ta gärna med 1130:an om den är ledig

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/02/25 :  10:24:03  Show Profile Send drgreen a Private Message
ska bli
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/25 :  11:28:50  Show Profile Send dole a Private Message
Jag ska låna en 1020 så det kan ju vara intressant att gämföra.

Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:01:28  Show Profile
Nakamich mb-1000, så heter grundmodellen. Det finns en version som heter mb/i-1000. Där i:et står för integrated DACs.

Från början så fanns det tre stycken Nakamichi burkar i 1000 serien. En p-1000 - processor eller extern DAC/ADC, en mb-1000 - dvs den växlaren vi talar om här och så DAT versionen dom jag tror heter d-1000. Det var alltså en kombination som tillsammans representerade sagolik mekanik och prestanda (för den tiden).

En mb-1000 kan bli en mb/i-1000 när man monterar det analoga utgångskortet.

En mb-1000 har en S/PDIF RCA + Toslink digital utgångskort monterat standard. Det finns dels ett kort med AES/EBU på AT&T ST utgång och enligt rykte ett kort med AES/EBU på XLR utgång (men det kortet har jag aldrig lyckats få tag på - mer om det lite längre ned).

Efterföljaren till mb-1000 var en som jag tror heter "Nakamichi Dragon". Alltså samma namn som det kända kassettdäcket som Nakamichi tillverkade under ett antal år. Dragon versionen är ännu värre (men har ej DAT), och bestod av tre boxar: en för själva CD-mekaniken, en för nätdelarna till driven och en DAC (som troligen använde den externa nätdelen oxå). Dragon versionen var också MYCKET snyggare med sina polerade träsidor.

1000-serien var gjord i borstad aluminium. Ser ut ungefär som dagens Krell Showcase processor alltså :).

Det unika med mb-1000 var att hela avspelningsmekaniken var innesluten i en lufttät låda inne i CD-Driven (spelaren med det integrerade DAC kortet). Plus att denna låda i sin tur var helt upphängd isig vilket fick till följd att man fick en mycket bra och optimal avspelning. Som framgår av ovan så har den också plats för olika kort. Det finns två slottar, en för digital kort ut och en för en evnt. DAC kort (i-versionen alltså). På den svenska markanden så levererades mb-1000 med fast nätsladd för övrigt... CD-Växlaren är i sig en rolig grej. Den rymmer 6+1 skivor. Dvs. du kan ladda 6 skivor inne i det interna (hermetiskt luftslutna) magasinet och ha en på släden samtidigt. MYCKET PRAKTISK !!!!

Så, hur kommer det sig då att jag vet ett och annat om denna lilla burk: Jo jag har givetvis ägt ett exemplar av denna. Såvitt jag vet så finns det bara ett exemplar, evnt två. Så det exemplaret du skall låna kan mycket väl vara mitt före detta. Du känner igen "min" på att den numera har (ialla fall hade) nätbrun, och att den är (var?) utrustad med AT&T ST kortet. Till min fanns både S/PDIF kortet och DAC kortet (som var värdelöst redan då). Jag matchade denna drive med en Sonic Frontiers SFD-2 mk2 (uppgraderad från mk1).

Mina intryck från den tiden är nog begravda eller så, men kombinationen mb-1000 och SFD-2 mk2 var riktigt medryckande (linn stuk om man så vill) och upplösningen från bas till diskant var mycket mycket bra. Jag provade min kombination mot Mark Levinsson No 30.6 med driven no 31.5. Jag köpte inte Mark Levinsson prylarna....

Så, lite mera mat på benen :)
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:03:14  Show Profile
Mmmm.. Glömde åldern... Jag köpte min mb/i-1000 (som jag senare strippade och tog bort DAC kortet för att inte riskera evnt störningar...) 1994 eller 1995, minns inte exakt.

Faktum är att just mb/i-1000 testades av HiFi Musik en gång i tiden :)

Ser ut som ett atomur har jag minne av att HiFi Musik skrev :)
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/25 :  14:05:48  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Skulle gärna göra lite tester mot wadia 861, s1 och liknande kan vara matnyttingt att se var i konkurrensen Thalian ligger. Skulle vara kul att utbyta erfarenheter Dole.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:39:19  Show Profile Send dole a Private Message

quote:
Bamsefar
Det är din gamla

Edited by - dole on 2003/02/26 10:40:18
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/26 :  10:43:56  Show Profile
Får man fråga vad dom (vilken butik förresten ????) begär för den ???
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:06:20  Show Profile Send dole a Private Message
Sontec 26kkr

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:14:26  Show Profile Send drgreen a Private Message
låter som mkt pengar ..vad var nypris?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:18:49  Show Profile Send dole a Private Message
Nu står Gryphonen på kokning.
För att göra allt efter alla konstensregler så har Audioneten(rca) och Gryponen(xlr) samma signal kablage, och standard nätsladdar båda två för rättvisans skull.
Om signal kabeln kan man säga många saker men det är Acoustic Zen Matrix reference.
Volymen är justerad till samma nivå. Så nu är det bara att testa. Jag ska ha maskinen i 2 veckor.
Förra gången jag testade var jag så pass irriterad över att min då nya Audionet, krånglade ännu mer en min egen så testet kanske inte blev rättvist. Distarktionsfaktorn var mycket hög.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:20:01  Show Profile Send dole a Private Message
Nakamichin gick fet bort....

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:21:02  Show Profile Send dole a Private Message
65 eller om det var 85kkr.

Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:47:09  Show Profile
Que ????

Nakamichin var inte aktuell redan efter 2 minuter ??? Eller att priset stigit till 65 / 85 kkr ???

Som Manuel i Fawlty Towers: QUE ???
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/26 :  11:51:53  Show Profile
Appropådet, jag betalade 35' för Nakamichin på den tiden.
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2003/02/26 :  12:29:56  Show Profile Send drgreen a Private Message
som vanligt är fyra öron bättre än två
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/02/26 :  12:32:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bläddrade i en gammal Hifi och Musik från 92 där Nakamichin jämfördes men Pioneer PD95 och Wadia 6.
Den ansågs fungera bra som transport men lät kall och kylig som cd-spelare.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/26 :  21:51:07  Show Profile Send dole a Private Message
Det är lite som med Advantagen man måste ge den lite tid att komma igång, men nu börjar den lossa ljudmässigt.
Ja jag vet att jag sågade denna förra gången men den är inte alls så tokig.
Lite slankare i basen en Audioneten, men det är det mästa. Ja typ alla andra cd som jag testat även krell kav 280s:en.
Om man tycker att Martin Logan högtalare är lite hetsiga i ljudet, så blir de väldigt lugna med Gryphon. (rör freak skulle kanske gilla den här)
Ett plus är att finishen är absolut oklanderlig. En ruggit snygg spelare helt klart i klass med Mark Levinson och Krells KPS-25sc cd
och icke att förglömma Audionet.

Kuriosa:
Advantage S1 45000:-
Mark Levinson 390S 90000:-
Gryphon Adagio 63000:-
Audionet Art V2 32000:-

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/26 :  23:08:37  Show Profile Send Rebo a Private Message
Med dom priserna verka audionet rätt så prisvärd jämfört med gryphon. Skulle vara skoj att höra hur audionet står sig mot t.ex. Meridian 588 för 36000 kr.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/27 :  10:02:40  Show Profile Send dole a Private Message
Hade jag möjlighet att jämföra allt som fanns skulle jag göra det Men visst är Art:en löjligt prisvärd i sammanhanget.

Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/02/27 :  11:00:45  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hej Dole!
Har du fixat SID-skivan??
Ser att du testar nya cd-spelare och i lite rejälare prislägen,då måste Audionets VIP uplevas som ett klipp för sina 48k då du dessutom får en DVD-spelare av superklass kolla i senaste nr av Tyska Stereo där de testar VIP+MAP och där VIP blir ABSOLUT REFERENS både som DVD-audio spelare
och som CD-spelare.
MVH
JMLab

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/27 :  11:15:08  Show Profile Send dole a Private Message
Jag hade VIP:en hemma och jag gillade den inte pga. jag vill ha en ren cd-spelare Satsar på att ha ett "normalt" hembio system och ett renodlat 2kanals high end system. Och jag har inte hunnit med SID skivan än.

Edited by - dole on 2003/02/27 11:16:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000