Author |
Topic  |
Ryssen
100.000-klubben

8928 Posts |
Posted - 2025/05/31 : 00:26:32
|
Vad är fördelen med att koppla det 3dje gallret till + istället för till jord på 4P1L? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8272 Posts |
Posted - 2025/05/31 : 00:32:48
|
Vet inte om det gör någon skillnad i praktiken men jag har sett att båda varianterna förekommer och jag har för mig nån nämnt att man får aningen högre branthet om G3 kopplas till anoden.
Jag tror det går att göra nån variant med G3 anslutna till en fast spänning också, typ +12V eller nåt sånt, och att det skulle ha vissa fördelar. Kommer dock inte ihåg detaljerna runt resonemangen.
I mitt fall handlade det nog mest om att det var lite trångt runt rörhållarna och att det där var det enklaste sättet att koppla ihop det. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Fuling

8272 Posts |
Posted - 2025/05/31 : 07:20:10
|
Så här ser den ut nu:

Nämnde tidigare att jag skulle montera en plåtbit över utgångstrafona, men vid en närmare titt kan jag inte riktigt se hur det ska gå till utan att den kommer i vägen för kontaktdonen.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
pix
200.000-klubben

4222 Posts |
Posted - 2025/05/31 : 09:33:44
|
Snyggt Borde låta riktigt bra med vakna högtalare
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
Fuling

8272 Posts |
Posted - 2025/05/31 : 09:56:43
|
Tackar! Nätdelen blev kanske mer funktionell än estetisk, men alla gången bättre än breadboarden
Och ja, den låter oförskämt bra i förhållande till priset på utgångsjärnen och det är ingen brist på ljudtryck ut i hornen heller. Dock tror jag en sån här förstärkare kommer allra mest till sin rätt ihop med lättdrivna bredbandare. Funderar på att bjuda in mig hos en gammal polare som har Lowther i bakladdade horn, det skulle nog kunna vara en magisk kombination. |
 |
|
Perfector
Member

579 Posts |
|
Topic  |
|