Author |
Topic  |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8358 Posts |
Posted - 2025/07/11 : 00:06:36
|
Det skadar nog inte att vara försiktig. Här var det inte fråga om nåt direkt fel så, verkar vara jag som missförstått. Fattade det som att den första ordern annullerades när betalningen inte gick igenom så jag beställde igen, nu har jag i alla fall högspänningskondingar, schottkydioder m.m. så att jag klarar mig en stund. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8358 Posts |
Posted - 2025/07/18 : 01:18:17
|
Provkörningen av nätdelen till nästa 4P1L gick smärtfritt, alla spänningar är ungefär där jag vill ha dem då rätt strömmar dras och jag kunde inte höra något morrande från nån trafo. Kul med tre rörlikriktare plus spänningsstabb, blir lite mer som glöder:
 |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2025/07/18 01:19:58 |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8358 Posts |
Posted - 2025/07/18 : 02:40:35
|
Att använda lådor från Hammonds 1411-serie som trafokåpor blev riktigt bra om jag får säga det själv, tycker det ser bättre ut än kinakrafset man köper på eBay. Lite synd på skruvskallarna, kanske går att hitta svarta plåtskruvar med rätt dimensioner.
 |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2827 Posts |
Posted - 2025/07/18 : 09:25:09
|
Ja de där ser snyggt ut.
Istället för skruv skulle du kunna köra popnit |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8358 Posts |
Posted - 2025/07/18 : 09:38:48
|
Ja, jag tänkte på popnit jag också och sen eventuellt dutta på lite färg med en tops. Lite besvärligt om man behöver ta av locken nån gång men då får man väl borra ur nitarna och sen göra om proceduren. Ska överväga saken.
Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att bygga om breadboarden för 300B-bygget och testa en helt annan koppling: Bort med DHT-drivstegen och båda paren interstagetrafos (och därmed en massa nätdelar också) och in med en CCS-lastad triod och en direktkopplad mosfetföljare som driver slutrören.
Inte alls lika fränt som DHT-drivsteg och trafos men de som testat liknande kopplingar hävdar att de låter ruggigt bra. Min påkostade koppling med en massa dyra och märkvärdiga lösningar lät egentligen aldrig riktigt så häftigt som jag hade förväntat mig, speciellt inte jämfört med 4P1L-bygget som var gratis i jämförelse...
Måste nog faktiskt ta och testa båda varianterna annars kommer jag alltid gå och undra om inte den koppling jag inte testade hade låtit bättre...
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ
    
2827 Posts |
Posted - 2025/07/18 : 10:04:38
|
Ja kör UL koplade EF184 t mina VT-25. De låter bra. Dom e nästan lite för på.
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8358 Posts |
Posted - 2025/07/18 : 10:14:10
|
Ja, jag har lurat på att testa nån pentod som ingångssteg också. Har sett många gamla kopplingar med 6J7 och liknande som försöker driva 300B med 1-2mA anodström, sen klagar folk på att det låter avrundat. Tro fan det när ingångskapacitansen hos slutrören tar död på allt över 8kHz... Är mer inne på 6AC7 (10-15mA) eller 6E5P (<15mA) så att man i alla fall får full bandbredd. Men först en enkel koppling med en CCS-lastad triod som står för förstärkningen och sen en Mosfetföljare som håller slutröret i ett järngrepp. Det där med trestegskopplingar, som jag testade med först, har tydligen lite dåligt rykte. Övertonsinnehållet blir oförutsägbart och ljudet tenderar tydligen att bli grötigt.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Topic  |
|