HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 86

Imperial
Medlem i AÖ

2839 Posts

Posted - 2025/07/29 :  22:58:22  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Du pix som gillar utmaningar.
Ett försteg m 26
Ja har 26 men får inte tummen ur
De e en utmaning brum mässigt.
Ja har klurat på ett sånt försteg länge.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8405 Posts

Posted - 2025/07/29 :  23:05:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Förr hette det att bara batteriglöd dög åt #26 men enligt vad jag läst på senare år så funkar det med Coleman-regulatorer också. CLC-filter innan regulatorn hjälper nog till också om man vill ha både bälte och hängslen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2839 Posts

Posted - 2025/07/29 :  23:44:38  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Oki

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2025/07/30 :  07:11:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ja, #26 lär vara en utmaning.

För 15 år sedan byggde jag detta med Philips 406 som är ett liknande rör som #26.
Jag använde laddbara ni-cd celler till glöden för att eliminera brum.

Byggtråd
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77888&whichpage=1

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2025/08/04 :  08:01:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Många projekt slutar i papperskorgen, men man lär sig ändå något av dem
Detta projekt började efter att jag sett en film med en sådan där kulram, där man släpper en stålkula mot en rad andra, energin överförs och den sista kulan i raden slungas iväg för att sedan pendla tillbaka.
Det intressanta var att när en av stålkulorna byttes ut mot en identisk kula i mässing så uppträdde förloppet helt annorlunda. Energin som tidigare förflyttats mellan kulorna, som sköt ut den sista kulan i en pendel bröts vid mässingskulan, som i stället drev åt sidan. Uppenbarligen kunde inte energin fortplanta sig genom kulan.
Min tanke var att en tonarm tillverkad i olika material, skulle få ett liknande förlopp. Att den energi som nål-spetsen tar upp, inte skulle fortplanta sig bakåt i armen (där den är lättare att dämpa), utan skulle reflekteras tillbaka till nålspetsen. Jag ville mao tillverka en tonarm i ett så stort stycke som möjligt i samma material.
Sagt och gjort så började jag med en bit björk

Grovhyvlade biten plan och spikade temporärt en list utmed ena sidan. Denna list är för att få ett rakt anhåll när bak- (bark) biten skall sågas bort. När man sedan skådat den ena sidan rak, så har man denna sida som anhåll. Man behöver mao bara använda listen på en sida.

Ämnet delas i två, som hyvlas plana. Det är viktigt att de två ämnena möts så bra som möjligt så de kan sammanfogas utan glapp.

Ett 6mm djupt u-spår fräses i de bägge ämnena som sedan sammanfogas, så ett 12mm hål bildas mellan dem.

Märker sedan ut var pivot-punkten skall vara. I mitt fall är det tänkt att det skall bli en 12tumsarm, så pivot-punkten blir 305mm från änden. Visserligen så tillkommer pickup-huvudet utöver detta, men då har jag några mm tillgodo.
Bakom pivot-punkten spårar jag 150mm för att hänga tonarmsviktten på.

Ämnet monteras i en fixtur där den roteras med en borrmaskin, samtidigt som sågklingan avverkar material. Fixturen skjuts mao över klingan samtidigt som ämnet roteras.
Jag har gjort så att ämnet ligger ett par mm lägre i ena änden, vilket ger en lätt taperad (avsmalnande) form.

För att inte fixtur/ämnet skall flyga iväg och bli knas så låses fixturen fast i sidled mellan två anhåll. Fixturen kan mao enbart röra sig i längdled.

Ytterkonturen är nu klar och en försänkning för pivot-lagret borras ut med en 30mm kvist-borr. Tanken är att inuti hålet skall en mässingsinsats monteras, som ger armen en lägre tyngdpunkt, för att pivot-lagret skall vara stabilt. Jag ser nu att virket har defekter (insekter) så projektet avslutas. Dock funkar metoden ganska bra, och ett nytt försök skall nog göras länge fram.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2025/08/04 08:49:07
Go to Top of Page
Page: of 86  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000