HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 110

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8427 Posts

Posted - 2025/08/13 :  06:04:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mixtrade en del med högspänningsmatningen igår i syfte att få ner rippelspänningen och därmed brummet, men utan nämnvärda resultat.

Nu på morgonen testade jag att lossa bultarna till nättransformatorerna och flytta runt dem (mest den stora till högspänningen) och det verkar som att en stor del av brummet orsakas av magnetisk koppling.
Genom att ställa upp högspänningstrafon på högkant försvann de irriterande övertonerna, det som är kvar nu är ett väldigt svagt "dovt" brum som bara hörs om jag krälar runt med huvudet framför midbashornen.

Det lilla brum som är kvar verka inte påverkas av att jag flyttar runt trafon så det kan möjligtvis bero på dåligt filtrerad likspänning eller möjligtvis nåt som tar sig in via nån glödtråd.

Får tillverka nån slags plåtvinkel som håller trafon på plats, gärna nåt som samtidigt ger lite insynsskydd så att man slipper se eländet:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Perfector
Member

584 Posts

Posted - 2025/08/13 :  09:49:50  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Peova att flytta isär alla trafos från varandra. Med delningsfilter kan man få mycket spök om man klumpar ihop drosslarna

"Clarity by Choise"
Klaga inte på att du inte får det du vill ha
var glad att du inte får vad du förtjänar
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2854 Posts

Posted - 2025/08/13 :  10:46:14  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Toroider har litet men intensivt magnetfält.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 110  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000